BasBQ
Beef en Steak

Perron-style taco

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Yes....! Ik mocht deze maand het thema kiezen.. En het werd Mexicaans. Waarom zal je misschien denken.. En misschien ook niet, maar ik leg het toch even toe ;-) Mexicaans is een keuken die mij altijd al smaakte.. En het smaakt eigenlijk altijd naar meer.. Maar toen ik vorig jaar met mijn verloofde ging eten bij Hoja Santa en Ni?o Viejo in Barcelona werd ik pas echt weggeblazen. Dat was Mexicaans van een hoger niveau. Ik heb niet de illusie dat ik ooit dat niveau van koken bereik, maar het inspireerde mij wel.

Al geruime tijd wil ik Taco al Pastor maken, maar vanwege het uitblijven van een spit voor de Q stellen we dat nog even uit. Die hebben we dus toegevoegd op onze 'wish list'. Zowel de 'Pastor' als het spit.

Voor deze 'challenge' moest ik op zoek naar iets anders. Een goed excuus (vond ik) om weer een nieuw kookboek te bestellen ;-)
Het gerecht van vandaag komt dan ook uit het boek 'Guerilla Taco'.

Op zoek naar alle ingredi?nten ben ik de pintobonen misgelopen. Ook werd de side skirt uiteindelijk een stuk longhaas. Met dank aan Noskos voor deze tip!

Het begon gisteren met de longhaas. Hier moest de zeen uit verwijderd worden. Nu besef ik me weer waarom ik zo graag een uitbeenmes wil. Dus die staat nu ook op de eerder genoemde wish list.
yGnthoE.jpg


Na iets meer moeiten had ik de longhaas ontdaan van de zeen en was het tijd om de marinade te maken.
cUO0wlW.jpg


De marinade bestaat uit:

110g zonnebloemolie
0.5 tl komijnpoeder
0.5 tl chili poeder
1 el knoflookpoeder
1 el uienpoeder
0.5 tl zwarte peper
28g azijn
1 ui dun gesneden
1 sinaasappel in hele dunne plakken gesneden (met schil)
zout

Het vlees heb ik een nachtje laten rusten in de marinade.
NKQyyPr.jpg


Vandaag heb ik de rest van alle ingredi?nten bij elkaar gezocht.
0fdUKO1.jpg


Allereerst heb ik de Picco de Galla gemaakt:

250g Roma tomaten
1/4e rode ui
1 serrano chili
bosje koriander
halve knoflookteen
sap van 2 limoenen
zout & peper

g6Z3cqt.jpg


Daarna was het tijd voor de Guacamole:

2 avocado
1 serrano chili
sap van 1 limoen
zout & peper

PliS9xu.jpg


Aangezien ik van nature een gemaksdier ben en meestal bruine bonen uit blik gebruik, kwam ik er veel te laat achter dat je de bonen (die ik nu gekocht had) 12 uur moet laten weken :-O Het gerecht moest dus verder zonder de bonen. Volgens het originele recept zou je de pintobonen (die ik dus niet had) 1-2 uur laten sudderen met ui, knoflook en laurierblad.

Ondertussen ging mijn verloofde aan de gang met de tortillapers. De verse tortilla's werden boven het vuur in een skillet kort aan beide kanten gebakken.
m9UyHMq.jpg


Ik had buiten de egg naar ongeveer 250 graden opgestookt en begon met het grillen van de verse Jalapenos
IQMXteJ.jpg


Kort daarna kon de longhaas er bij. Ik heb de longhaas aan beide kanten gegrilld tot een kerntemperatuur van 54 graden.
8QY3cQz.jpg


Daarna heb ik het vlees 5 minuten laten rusten en hebben we alles op tafel uitgestald. De verse tortilla's gingen nog even terug in de skillet op de Q met wat plakjes cheddar. In het recept gebruiken ze Monterey Jack cheese. Die is hier volgens mij niet te krijgen maar ik las dat Cheddar een prima vervanger is.
KuAExrH.jpg


Het eindresultaat was geweldig. De marinade was goed doordrongen. Je proefde echt de mexicaanse smaak in het vlees terug. De andere typische Mexicaanse smaakcombinaties (salsa en Guacamole) maakte het geheel helemaal af. Zelfs ons dochtertje van 2,5 at haar bordje leeg. Het stukje Jalapenos wat ze perse wilde proeven viel minder in de smaak ;-)

De oplettende kijker merkt op dat het gerecht geserveerd is op de snijplank die als prijs werd aangeboden bij de vorige fotowedstrijd. Nogmaals dank hiervoor Richard. Hij is echt prachtig!

LY7gs7u.jpg
 
Schitterende foto's Marc, echt geweldig!

Mooi ook om te lezen hoeveel plezier je beleefd aan het koken. Ik hou daarvan. Je bent een aanwinst voor ons Genootschap!

Succes met de wedstrijd!
 
Dat ziet er geweldig uit. Longhaas is ook echt top.
Tip voor een uitbeenmes: Victorinox Fibrox 5-6003-15
Persoonlijk vind ik dit de beste, betaalbaar en goed. Daar kan Global niet tegen op .
 
Normaal gezien ben ik zo'n autist die alles van hetzelfde merk wil hebben. Dat zou inderdaad betekenen dat ik het uitbeenmes van Global wil maar die is over de 100 euro! Je bent niet de eerste die de victorinox aanraadt en ik heb ook al vaker met messen met een kunststof handvat bij de Hanos in m'n handen gestaan. Voor dat geld kan ik het natuurlijk gewoon proberen. Moet ik alleen even kijken waar ik ze bewaar want ik heb geen ruimte meer in het messenblok  :-S
 
Wat ziet dat er prachtig uit zeg, ik hoop ooit eens half zo ver te komen. Hulde

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

 
Ziet er weer heerlijk uit, lust ik wel!
 
Wat een mooie plaatjes Marc. En het gerecht ziet er top uit. Dit moet smullen geweest zijn. Top

In 2009 maakte wij een roadtrip van 4 wkn door Mexico. En het eten daar is me nooit gaan vervelen. Wat een smaken. Het was wel een avontuur daar. Veel gewapende controles. En door stammen zelf opgezette grens posten. Maar ja. Dat maakt het ook weer spannend
 
Sander72 zei:
Schitterende foto's Marc, echt geweldig!

Mooi ook om te lezen hoeveel plezier je beleefd aan het koken. Ik hou daarvan. Je bent een aanwinst voor ons Genootschap!

Succes met de wedstrijd!
+1
 
Het is weer een plaatje geworden Marc.
 
Marc, man man man wat een heerlijke foto's. Begin spontaan te kwijlen.
 
Super mooi gerecht mooie foto?s leuk recept top
Succes met de wedstrijd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Terug
Bovenaan Onderaan