BasBQ
Beef en Steak

Perfect Gerookte Kipfilet zo doen we dat.

Ben de eerste weken al volgepland voor wat betreft BBQ-en, maar deze kipfiletjes moet ik zeker snel weer maken.
 
Bedankt voor de duidelijke how-to. Dit moet ik echt eens gaan doen.
 
Deze kipfiletjes waren weer zo vurrukkulluk 🥰 en deze keer lekker niets tegen de familie gezegd, alles voor ons zelf 🤭
 
Yep dit zijn de besten. Heb net de vriezer ook weer vol. Maar dan wel met strepen 😉
Heerlijk door de sla deze kippetjes
 
Ben jaloers op de mooie egale rook kleur op je filets, moet wel weer smakelijk zijn geweest.
Hoe lang heb je de filets ongeveer gerookt voordat de 63 graden timer ging lopen?
Op mijn weber duurt het meestal ongeveer 1:30u
 
@Ewald,

Ook nog een vraag vanuit mijn kant. Ik denk dat je normale witte suiker gebruikt? Zou je ook bastardsuiker kunnen gebruiken?
 
Ben jaloers op de mooie egale rook kleur op je filets, moet wel weer smakelijk zijn geweest.
Hoe lang heb je de filets ongeveer gerookt voordat de 63 graden timer ging lopen?
Op mijn weber duurt het meestal ongeveer 1:30u
Dat was toch wel ook minimaal anderhalf tot 2 uur. Maar die tijd is niet zo relevant, mijn rookhout is na ongeveer 20-25 minuten opgerookt, altijd! Behalve bij koudroken dat gaat puur op tijd (CSG)
Ik weeg mijn rookhout ook en schrijf dat op bij mijn recepten. Rook is eigenlijk kruiden die je toevoegt, te lang in de rook en ze zijn oversmoked.
Sommigen vinden dat lekker, de meesten niet.
Ik zorg er ook voor dat al het rookhout vanaf het begin al begint te roken, als ik meerdere blokjes hout heb leg ik ze zo dicht mogelijk bij elkaar in de cherry pit en wacht tot ze beginnen te roken
en sluit dan het deksel. Voor dit recept gebruik ik 90 gram appelhout
 
@Ewald,

Ook nog een vraag vanuit mijn kant. Ik denk dat je normale witte suiker gebruikt? Zou je ook bastardsuiker kunnen gebruiken?
Beun, ik gebruik nagenoeg altijd Bruine basterdsuiker, soms rietsuiker. Gewone witte suiker gebruik ik alleen als het voor de kleur mooier uitkomt.
En witte basterdsuiker voor de appeltaart
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Dank je wel voor het delen van je info. Klinkt als een goed idee om het rookhout af te wegen. Ga ik ook eens mee beginnen.
 
Beun, ik gebruik nagenoeg altijd Bruine
basterdsuiker, soms rietsuiker. Gewone witte suiker gebruik ik alleen als het voor de kleur mooier uitkomt.
En witte basterdsuiker voor de appeltaart
Bedankt voor de duidelijke informatie. Echt fijn om zulke handvaten op het forum mee te krijgen. En sorry voor alle vragen, ik ben echt nieuw in de wereld van brinen.

Je geeft aan dat je de kip ongeveer drie uur in de brine laat. Ik heb een kalkoenborst, de tijd iets rekken? Het exacte gewicht weet ik zo 1,2,3 niet 😅
 
Bedankt voor de duidelijke informatie. Echt fijn om zulke handvaten op het forum mee te krijgen. En sorry voor alle vragen, ik ben echt nieuw in de wereld van brinen.

Je geeft aan dat je de kip ongeveer drie uur in de brine laat. Ik heb een kalkoenborst, de tijd iets rekken? Het exacte gewicht weet ik zo 1,2,3 niet 😅
Sorry voor alle vragen? nee joh, we zijn een forum, een Genootschap, kennis delen is wat wij hier willen en daar horen logischerwijs vragen bij.
Anders had ik wel een facebook account aangemaakt.;)

Een brine is iets anders dan een cure, een brine is een kort pekelbad voor smaak en daarbij ook vermalsing van de buitenlaag van het vlees.
een cure is een lang pekelbad waarbij het de bedoeling is om te zorgen dat het vlees tot in de kern gepekeld wordt.
Bij een brine hoef je in principe geen moeilijke rekenregels toe te passen en ga je voor je zoutgehalte louter uit van water en zout en eventueel suiker om de scherpte van het zout af te vlakken. ik gebruik daarvoor heel vaak een 8% zoutoplossing en soms een 5% oplossing
De apple brined Turkey van Noskos gaat uit van 4,6% zout en meer suiker, maar Brinen is ook een kwestie van Trial & Error, alles noteren is heel belangrijk, tijd is bij brinen ook erg belangrijk.
Hieronder een link naar het fantastische Apple Brined Turkey, die staat helaas nog niet hier bij recepten.


Ik weet niet hoeveel Kalkoenborst je hebt maar zorg dat je genoeg vloeistof hebt om ze helemaal onder te dompelen.
Voor 6 kipfilets heb je genoeg aan 2 liter vloeistof
 
Sorry voor alle vragen? nee joh, we zijn een forum, een Genootschap, kennis delen is wat wij hier willen en daar horen logischerwijs vragen bij.
Anders had ik wel een facebook account aangemaakt.;)

Een brine is iets anders dan een cure, een brine is een kort pekelbad voor smaak en daarbij ook vermalsing van de buitenlaag van het vlees.
een cure is een lang pekelbad waarbij het de bedoeling is om te zorgen dat het vlees tot in de kern gepekeld wordt.
Bij een brine hoef je in principe geen moeilijke rekenregels toe te passen en ga je voor je zoutgehalte louter uit van water en zout en eventueel suiker om de scherpte van het zout af te vlakken. ik gebruik daarvoor heel vaak een 8% zoutoplossing en soms een 5% oplossing
De apple brined Turkey van Noskos gaat uit van 4,6% zout en meer suiker, maar Brinen is ook een kwestie van Trial & Error, alles noteren is heel belangrijk, tijd is bij brinen ook erg belangrijk.
Hieronder een link naar het fantastische Apple Brined Turkey, die staat helaas nog niet hier bij recepten.


Ik weet niet hoeveel Kalkoenborst je hebt maar zorg dat je genoeg vloeistof hebt om ze helemaal onder te dompelen.
Voor 6 kipfilets heb je genoeg aan 2 liter vloeistof
Wat @Beun al zegt; top dat er vaak zo’n uitgebreid en duidelijk antwoord komt op gestelde vragen. Door hier rond te neuzen, te reageren en vragen te stellen al een hoop bijgeleerd!
Recept van @noskos ziet er trouwens erg goed uit. Ga deze zeker eens maken.
 
Dat ziet er super uit!
Ik hou ervan!

Smullen maar!!
 
Was hier nog eens komen kijken omdat ik een XXL bakje kipfilet kocht deze morgen bij lidl.
Ga zondag nog eens aan de BBQ:)
Heb ook een lamsboutje.
Bedankt Ewald voor het recept (y)
Volgende week bij Lidl kalkoen, ga dan hetr ecept van Noskos gebruiken, @ Noskos eveneens bedankt voor het recept (y)
 
Ik zit nu al meer dan een uur aan een kerntemperatuur van 55 graden.
BBQ mooi op 110 graden.
Best lange sessie😳
Heb intussen mijn avond eten er maar bij in gelegd.

IMG_20221220_145431.jpg
 
Ik heb een beetje op gevoel kruiding gedaan.
Ongeveer eetlepel van alles denk ik.
Intussen afgekoeld en versneden.

IMG_20221220_170654.jpg


IMG_20221220_162213.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan