BasBQ
Beef en Steak

Pekel, marinade en rub

BigRedClassic

Tondelzoeker
Berichten
23
Hoi!

De BBQ brandt weer op volle toeren en de ontdekkingstocht naar nieuwe recepten en technieken is begonnen.

Momenteel ben ik bezig met het toevoegen van extra smaak en vocht aan m’n vlees en vis. Ik raak echter wat tureluurs van alle verschillende do’s en don’ts voor wat betreft marinades, rubs en pekels. Het boek “het vuur de baas” heeft me al aardig op weg geholpen, maar heeft iemand meer bronnen waar ik wat inspiratie uit kan halen? Ik ben dan met name op zoek naar duidelijke verhoudingen en tijden om aan te houden, zodat ik niet lukraak recepten hoef te proberen.

En dan, nog een specifieke vraag. Ik ben al een jaar bezig met het perfectioneren van m’n warmgerookte zalm. Ik gebruik hier eigenlijk altijd een natte pekel voor, maar deze leent zich niet altijd voor ‘last minute’ bereidingen ivm het terugroepen van de pekel. Nu ben ik me wat aan het verdiepen in het “droog pekelen”, maar hier lees ik al helemaal tegenstrijdige verhalen over. De een roept om enkele cups aan zout, de ander heeft t over licht besprenkelen van het vlees. De een roept laat het een nacht in de koelkast, de ander zegt Max een uur. Iemand ervaring met het droog pekelen van warmgerookte zalm?

Veel dank alvast!
 
Ik heb destijds veel inspiratie hier uit het receptengedeelte gehaald.
 
Volgens mij is BBQen geen exacte wetenschap. Je werkt steeds met een wisselend product. Daarnaast is het maar net wat jij lekker vind. Je kunt over alle parameters wel een discussie voeren. Veel plezier met het uitzoeken wat voor jou het beste werkt.
 
Volgens mij is de droge pekel bij zalm om deze koud te roken. Mijn laatste poging met warmgerookte zalm was top. Maar ik heb ook wel eens dat deze niet zout genoeg is. Als die te zout is gewoon in vers water leggen. De vraag is hoe lang. Ik snij na het nat pekelen enkele dunnere stukken er af en bak daar snel een stukje van. Te zout dan terug in het water. Niet zout genoeg dan gewoon wat zout erop als je klaar bent met roken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan