BasBQ
Beef en Steak

Pavlova met (zomer)fruit

 
 

Kaspa

Kooltjesharker
Berichten
127
E574A51A-4DFC-4394-9F9B-B5F4A9595FA0.jpeg


Ingrediënten pavlova:
Het eiwit van 6 eieren
225 gram witte suiker
110 gram basterd suiker
1 tl witte wijn azijn
3 tl maizena

Vandaag stond er pavlova van de bbq op het menu. Ik heb wat verschillende recepten van internet samengevoegd en mijn eigen draai er aan gegeven.
Daarbij was het weer een leerzame sessie, dat maakt voor mij bbqen ook zo leuk.

Wat ging er mis:
Kom voor de eiwitten was blijkbaar niet helemaal vetvrij, of er zat toch een klein beetje eigeel bij het eiwit want ik kreeg het schuim niet in een mooie textuur.
Ik had de bbq met dammers kolen bijgevuld, daarnaast zat er marabu in. Bbq was veel sneller (boven) temperatuur en ik had een vrij krappe planning waardoor het bakproces niet helemaal gelopen is zoals het zou moeten. Het eindresultaat was anders dan gehoopt, maar de taart is helemaal op gekomen.
Weer veel te weinig foto's

Wat heb ik gedaan: Alles in de magimix en met de eiwitklopper aan gezet. Zag al vrij snel dat het niet de juiste structuur kreeg maar omdat ik geen nieuwe eieren in huis had toch maar door gedraaid tot er iets van stevigheid in het "beslag" kwam.
Vervolgens in de deksel van mijn petromax pt 4,5 bakpapier gedaan en het beslag hier op gespateld. Ideale bbq temperatuur (volgens Jord) is 2 uur bakken op 130 graden en dan schuiven dicht en de pavlova nog 3 uur laten staan.

Vervolgens room opgeklopt met wat vanille suiker, gewone suiker en kaneel en over de pavlova gesmeerd.
Afgemaakt met rode bessen, aardbeiden, frambozen, granaatappel pitjes, oost indische kers en poedersuiker.

Doordat mijn "deeg" niet de juiste structuur had (magimix heeft wel een half uur gedraaid) was de buitenkant van de pavlova mooi bros en binnen in was hij sticky, zoals karamel. Qua smaak overigens super maar de volgende keer zorg ik dat ik meer tijd heb, de bbq stabiel op temperatuur is en de kom voor de eiwitten vetvrij (en koop ik kant en klare eiwitten denk ik)

De foto's:
IMG_6236.jpeg

IMG_6238.jpeg

IMG_6240.jpeg

IMG_6242.jpeg


Omdat de bbq toch aan staat bij de rijst lekkere kippendij saté gemaakt en de overgebleven eidooiers een uurtje gepekeld in zout en suiker. Wat een smaaksensatie is dat!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende!
 
Mooi om je leerproces zo te lezen. Maar nu vraag ik me af, wat heb je precies met de eierdooiers gedaan? Ben benieuwd..
 
Mooie bijdrage, bedankt voor het delen.
 
Mooi om je leerproces zo te lezen. Maar nu vraag ik me af, wat heb je precies met de eierdooiers gedaan? Ben benieuwd..

Recept via de site Culy: Link

Met de korte methode​

  • 4 eidooiers
  • 200 gram zout
  • 200 gram suiker

Mix het zout en de suiker goed en leg de helft van het mengsel in een schaal. Maak met de achterkant van een lepel vier kuiltjes. Splits de eieren en leg de dooiers voorzichtig in de kuiltjes. Dek dit vervolgens af met de andere helft van de mix.

Laat dit een uur en vijftien minuten op kamertemperatuur staan. Graaf de dooiers daarna uit en spoel ze voorzichtig (!) af onder de kraan. Breng ze op smaak met zout en peper.

Deze methode is veel makkelijker (en kost minder tijd) dan de eerste techniek, maar de dooier kun je nu niet raspen en de binnenkant van de dooier is ook nog vloeibaar.
 
Toch een mooi eindresultaat!
 
Terug
Bovenaan Onderaan