Beste bbq collega's
In het verleden heb ik al eens een pastrami gemaakt. Werd toen getriggerd door @Jet
En geloof me: dat was geen straf. man man man, wat is pastrami toch ongelooflijk lekker
Ook @Sander72 was kort daarna overtuigd dat je dit gewoon een keer gemaakt MOET hebben en niet zo lang geleden was ook @Frits verslaafd aan pastrami.
Toen ik kort geleden een klein stukje brisket kreeg, wist ik wat het moest worden. Juist, pastrami.
Liever had ik een groter stuk gehad, maar ach. Wie het kleine niet eert......
Afgelopen week ben ik begonnen met de voorbereidingen en het pekelen. Momenteel staat de pastrami (is het eigenlijk al pastrami of nog gewoon brisket?
) lekker te pekelen in de koelkast. Het recept is gebaseerd op recepten elders op het forum met hier en daar een kleine tweak.
Het Is een lange weg te gaan, maar dit projectje wil ik jullie niet onthouden.
De ingrediënten voor de kruidenmix, op basis van 1 kilo vlees
1 el zwarte peperkorrels
1 el gedroogde dille
1 el knoflookpoeder
1/2 el kaneel
1/2 el uienpoeder
1/2 el korianderpoeder
1/2 el foelie
1/2 el gedroogde tijm
1/2 el jeneverbes
1/2 el nootmuskaat
1/2 el gedroogde oregano
2 laurierblaadjes
1 steranijs
3 kruidnagels
1 gedroogde pasilla peper (oh oh oh, wat ruikt dat lekker zeg. thnx gulle gever
)
1 tl piment
De peperkorrels, jeneverbes, laurier, steranijs, kruidnagels en pasilla peper heb ik even in de koffiemolen laten ronddraaien.
Vervolgens alles bij elkaar in een potje en ff shaken.. Zo, kruidenmelange is klaar en ruikt werkelijk fantastisch.
Vervolgens de pekel, op basis van 1 kilo vlees
2 ltr water
70 gr colorozo
35 gr basterdsuiker
2 el kruidenmix van hierboven
2 tenen knoflook
Dit is het plan: Het stukje vlees gaat voor minimaal 2 weken in de pekel. Vervolgens 1 of 2 nachten in de rub van de kruidenmix in licht vacuum en daarna op de smoker.
OK. genoeg theorie. De pic's van dit project
De ingrediënten staan al te popelen
De kruidenmix: och, wat een fantastische geur
De pekel, eerste even afkoelen en dan bij het vlees. Lekker soepje hoor
Deze jongen gaan we transformeren naar een waanzinnig lekker broodbeleg
Maar eerst leren zwemmen. Hoppa, in het diepe
Voordeel van een klein stukje is dat je niet een grote bak nodig heb die bijna je hele koelkast vult
Maar dat is het dan ook wel. Straks baal ik dat het zo'n klein stukje is......
Maar beter iets dan niets. Kan gewoon niet wachten.
Hier de eerste keer draaien na 2 dagen
Het gaat nog steeds erg goed. We zijn nu iets meer dan een week onderweg en er is een mooi roze kleurtje en gelukkig geen rare geurtjes.
Het gaat nog steeds erg goed. We zijn nu iets meer dan twee weken onderweg en er is een mooi roze kleurtje en gelukkig geen rare geurtjes.
Dit is de laatste keer draaien. Morgen gaat ie in de rub
Eindelijk is het dan zover: Fase 2
Een dage later dan beloofd, maar dat maakt niet zoveel uit.
Uiteindelijk heeft het vlees 17 dagen in de pekel gelegen waarbij het elke 2 dagen even gekeerd is. Zojuist mocht het eindelijk uit zijn badje.
Eerste even afspoelen en vervolgens lekker in de rub die we ruim 2 weken geleden al gemaakt hadden (zie bovenaan dit topic).
Daarna lichtjes vacumeren en weer terug voor 1 a 2 daagjes in de koelkast.
The end is near

De fotos tot zover
Even afspoelen
Droogdeppen, wat een mooi kleurtje heeft het zeg
Lekker rubben
En in de vacuum lekker uitrusten maar weer
Zo, 2 dagen verder. Vandaag gaat het gebeuren. Gisteren al een beetje eea voorbereid en klaargezet en dat was maar goed ook.
Man man man, wat een plensbui zojuist.
Eerst maar eens de ergste regen voorbij laten gaan, rondje met het hondje en toen de wsm aangeslingerd.
Ondertussen de pastrami (zo mag je het nu toch wel noemen ondertussen?) uit de koelkast.
Vervolgens op het rooster en op naar de 71gr
startertje staat lekker op gang te komen, wsm is er klaar voor
Uit het vacuüm. Allememaggies, wat ziet het er goed uit en ruikt het heerlijk
Hupsakee, here we go
Kijk hem lekker roken
Na ca 5,5 uur tikte de pastrami de 71 graden aan
Inpakken dus. Oei, wat een klein stukje is het eigenlijk
en iets meer dan een uurtje later was het al zover. De 91 graden.
Uiteraard eerst de priktest en eigenlijk was tie wel goed. Voor broodbeleg hoeft ie nou ook niet helemaal uit elkaar te vallen. Hij was helemaal lekker zacht en mals.
ff rusten. Man man man, wat is dat moeilijk om eraf te blijven. Die geur die eraf komt.
Totaal heeft de pastrami iets meer dan 6,5uur in de wsm gelegen, en daarna nog ca 1,5 uur gerust
En toen.... (tromgeroffel.......)
UITPAKKEN!!!!!!! PROEVEN!!!!!
En op een vers zelf afgebakken ciabatta met wat augurk en een dun laagje mosterd
De zon ging er gewoon van schijnen.
Wat een heerlijkheid is dit toch. Het was alweer veeeeeeeeel te lang geleden.
Voor een ieder die denkt dat ie het ook lust
, zeg ik: maken!!!! Laat je niet tegenhouden door het recept of de tijd die het kost. Iedereen kan een kruidenmixje maken en vervolgens 1x in de 2 dagen een stukje vlees keren. Je wordt rijkelijk beloond met heeel veeel smaak.
Dank voor het kijken.
Rick
In het verleden heb ik al eens een pastrami gemaakt. Werd toen getriggerd door @Jet
En geloof me: dat was geen straf. man man man, wat is pastrami toch ongelooflijk lekker
Ook @Sander72 was kort daarna overtuigd dat je dit gewoon een keer gemaakt MOET hebben en niet zo lang geleden was ook @Frits verslaafd aan pastrami.
Toen ik kort geleden een klein stukje brisket kreeg, wist ik wat het moest worden. Juist, pastrami.
Liever had ik een groter stuk gehad, maar ach. Wie het kleine niet eert......
Afgelopen week ben ik begonnen met de voorbereidingen en het pekelen. Momenteel staat de pastrami (is het eigenlijk al pastrami of nog gewoon brisket?

Het Is een lange weg te gaan, maar dit projectje wil ik jullie niet onthouden.
De ingrediënten voor de kruidenmix, op basis van 1 kilo vlees
1 el zwarte peperkorrels
1 el gedroogde dille
1 el knoflookpoeder
1/2 el kaneel
1/2 el uienpoeder
1/2 el korianderpoeder
1/2 el foelie
1/2 el gedroogde tijm
1/2 el jeneverbes
1/2 el nootmuskaat
1/2 el gedroogde oregano
2 laurierblaadjes
1 steranijs
3 kruidnagels
1 gedroogde pasilla peper (oh oh oh, wat ruikt dat lekker zeg. thnx gulle gever

1 tl piment
De peperkorrels, jeneverbes, laurier, steranijs, kruidnagels en pasilla peper heb ik even in de koffiemolen laten ronddraaien.
Vervolgens alles bij elkaar in een potje en ff shaken.. Zo, kruidenmelange is klaar en ruikt werkelijk fantastisch.
Vervolgens de pekel, op basis van 1 kilo vlees
2 ltr water
70 gr colorozo
35 gr basterdsuiker
2 el kruidenmix van hierboven
2 tenen knoflook
Dit is het plan: Het stukje vlees gaat voor minimaal 2 weken in de pekel. Vervolgens 1 of 2 nachten in de rub van de kruidenmix in licht vacuum en daarna op de smoker.
OK. genoeg theorie. De pic's van dit project
De ingrediënten staan al te popelen
De kruidenmix: och, wat een fantastische geur
De pekel, eerste even afkoelen en dan bij het vlees. Lekker soepje hoor
Deze jongen gaan we transformeren naar een waanzinnig lekker broodbeleg
Maar eerst leren zwemmen. Hoppa, in het diepe
Voordeel van een klein stukje is dat je niet een grote bak nodig heb die bijna je hele koelkast vult

Maar dat is het dan ook wel. Straks baal ik dat het zo'n klein stukje is......

Maar beter iets dan niets. Kan gewoon niet wachten.
Hier de eerste keer draaien na 2 dagen
Het gaat nog steeds erg goed. We zijn nu iets meer dan een week onderweg en er is een mooi roze kleurtje en gelukkig geen rare geurtjes.
Het gaat nog steeds erg goed. We zijn nu iets meer dan twee weken onderweg en er is een mooi roze kleurtje en gelukkig geen rare geurtjes.
Dit is de laatste keer draaien. Morgen gaat ie in de rub

Eindelijk is het dan zover: Fase 2
Een dage later dan beloofd, maar dat maakt niet zoveel uit.
Uiteindelijk heeft het vlees 17 dagen in de pekel gelegen waarbij het elke 2 dagen even gekeerd is. Zojuist mocht het eindelijk uit zijn badje.
Eerste even afspoelen en vervolgens lekker in de rub die we ruim 2 weken geleden al gemaakt hadden (zie bovenaan dit topic).
Daarna lichtjes vacumeren en weer terug voor 1 a 2 daagjes in de koelkast.
The end is near

De fotos tot zover
Even afspoelen
Droogdeppen, wat een mooi kleurtje heeft het zeg
Lekker rubben
En in de vacuum lekker uitrusten maar weer
Zo, 2 dagen verder. Vandaag gaat het gebeuren. Gisteren al een beetje eea voorbereid en klaargezet en dat was maar goed ook.
Man man man, wat een plensbui zojuist.
Eerst maar eens de ergste regen voorbij laten gaan, rondje met het hondje en toen de wsm aangeslingerd.
Ondertussen de pastrami (zo mag je het nu toch wel noemen ondertussen?) uit de koelkast.
Vervolgens op het rooster en op naar de 71gr

startertje staat lekker op gang te komen, wsm is er klaar voor
Uit het vacuüm. Allememaggies, wat ziet het er goed uit en ruikt het heerlijk
Hupsakee, here we go
Kijk hem lekker roken
Na ca 5,5 uur tikte de pastrami de 71 graden aan
Inpakken dus. Oei, wat een klein stukje is het eigenlijk
en iets meer dan een uurtje later was het al zover. De 91 graden.
Uiteraard eerst de priktest en eigenlijk was tie wel goed. Voor broodbeleg hoeft ie nou ook niet helemaal uit elkaar te vallen. Hij was helemaal lekker zacht en mals.
ff rusten. Man man man, wat is dat moeilijk om eraf te blijven. Die geur die eraf komt.

Totaal heeft de pastrami iets meer dan 6,5uur in de wsm gelegen, en daarna nog ca 1,5 uur gerust
En toen.... (tromgeroffel.......)
UITPAKKEN!!!!!!! PROEVEN!!!!!
En op een vers zelf afgebakken ciabatta met wat augurk en een dun laagje mosterd
De zon ging er gewoon van schijnen.
Wat een heerlijkheid is dit toch. Het was alweer veeeeeeeeel te lang geleden.
Voor een ieder die denkt dat ie het ook lust

Dank voor het kijken.
Rick
Laatst bewerkt: