BasBQ
Beef en Steak

Pastrami, het was alweer te lang geleden

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.091
Beste bbq collega's

In het verleden heb ik al eens een pastrami gemaakt. Werd toen getriggerd door @Jet
En geloof me: dat was geen straf. man man man, wat is pastrami toch ongelooflijk lekker
Ook @Sander72 was kort daarna overtuigd dat je dit gewoon een keer gemaakt MOET hebben en niet zo lang geleden was ook @Frits verslaafd aan pastrami.

Toen ik kort geleden een klein stukje brisket kreeg, wist ik wat het moest worden. Juist, pastrami.
Liever had ik een groter stuk gehad, maar ach. Wie het kleine niet eert......

Afgelopen week ben ik begonnen met de voorbereidingen en het pekelen. Momenteel staat de pastrami (is het eigenlijk al pastrami of nog gewoon brisket? :unsure: ) lekker te pekelen in de koelkast. Het recept is gebaseerd op recepten elders op het forum met hier en daar een kleine tweak.

Het Is een lange weg te gaan, maar dit projectje wil ik jullie niet onthouden.

De ingrediënten voor de kruidenmix, op basis van 1 kilo vlees
1 el zwarte peperkorrels
1 el gedroogde dille
1 el knoflookpoeder
1/2 el kaneel
1/2 el uienpoeder
1/2 el korianderpoeder
1/2 el foelie
1/2 el gedroogde tijm
1/2 el jeneverbes
1/2 el nootmuskaat
1/2 el gedroogde oregano
2 laurierblaadjes
1 steranijs
3 kruidnagels
1 gedroogde pasilla peper (oh oh oh, wat ruikt dat lekker zeg. thnx gulle gever (y);) )
1 tl piment
De peperkorrels, jeneverbes, laurier, steranijs, kruidnagels en pasilla peper heb ik even in de koffiemolen laten ronddraaien.
Vervolgens alles bij elkaar in een potje en ff shaken.. Zo, kruidenmelange is klaar en ruikt werkelijk fantastisch.

Vervolgens de pekel, op basis van 1 kilo vlees
2 ltr water
70 gr colorozo
35 gr basterdsuiker
2 el kruidenmix van hierboven
2 tenen knoflook

Dit is het plan: Het stukje vlees gaat voor minimaal 2 weken in de pekel. Vervolgens 1 of 2 nachten in de rub van de kruidenmix in licht vacuum en daarna op de smoker.

OK. genoeg theorie. De pic's van dit project

De ingrediënten staan al te popelen
20210727_192343.jpg


De kruidenmix: och, wat een fantastische geur
20210727_193712.jpg


De pekel, eerste even afkoelen en dan bij het vlees. Lekker soepje hoor
20210727_201855.jpg


Deze jongen gaan we transformeren naar een waanzinnig lekker broodbeleg
20210728_200302.jpg


Maar eerst leren zwemmen. Hoppa, in het diepe
20210728_200729.jpg


Voordeel van een klein stukje is dat je niet een grote bak nodig heb die bijna je hele koelkast vult :LOL:
Maar dat is het dan ook wel. Straks baal ik dat het zo'n klein stukje is......:cry:
Maar beter iets dan niets. Kan gewoon niet wachten.

Hier de eerste keer draaien na 2 dagen
20210730_193157.jpg


Het gaat nog steeds erg goed. We zijn nu iets meer dan een week onderweg en er is een mooi roze kleurtje en gelukkig geen rare geurtjes.
20210805_161321.jpg


Het gaat nog steeds erg goed. We zijn nu iets meer dan twee weken onderweg en er is een mooi roze kleurtje en gelukkig geen rare geurtjes.
Dit is de laatste keer draaien. Morgen gaat ie in de rub 🤩

20210811_223457.jpg


Eindelijk is het dan zover: Fase 2
Een dage later dan beloofd, maar dat maakt niet zoveel uit.
Uiteindelijk heeft het vlees 17 dagen in de pekel gelegen waarbij het elke 2 dagen even gekeerd is. Zojuist mocht het eindelijk uit zijn badje.
Eerste even afspoelen en vervolgens lekker in de rub die we ruim 2 weken geleden al gemaakt hadden (zie bovenaan dit topic).
Daarna lichtjes vacumeren en weer terug voor 1 a 2 daagjes in de koelkast.
The end is near 🤩 😋

De fotos tot zover

Even afspoelen

20210814_092804.jpg


Droogdeppen, wat een mooi kleurtje heeft het zeg

20210814_093257.jpg


Lekker rubben

20210814_093541.jpg


En in de vacuum lekker uitrusten maar weer

20210814_094211.jpg



Zo, 2 dagen verder. Vandaag gaat het gebeuren. Gisteren al een beetje eea voorbereid en klaargezet en dat was maar goed ook.
Man man man, wat een plensbui zojuist.
Eerst maar eens de ergste regen voorbij laten gaan, rondje met het hondje en toen de wsm aangeslingerd.
Ondertussen de pastrami (zo mag je het nu toch wel noemen ondertussen?) uit de koelkast.
Vervolgens op het rooster en op naar de 71gr :)

startertje staat lekker op gang te komen, wsm is er klaar voor
20210816_083952.jpg


Uit het vacuüm. Allememaggies, wat ziet het er goed uit en ruikt het heerlijk

20210816_083741.jpg


Hupsakee, here we go

20210816_084738.jpg


Kijk hem lekker roken

20210816_085131.jpg



Na ca 5,5 uur tikte de pastrami de 71 graden aan

20210816_140802.jpg


Inpakken dus. Oei, wat een klein stukje is het eigenlijk

20210816_140949.jpg


20210816_141407.jpg


en iets meer dan een uurtje later was het al zover. De 91 graden.
Uiteraard eerst de priktest en eigenlijk was tie wel goed. Voor broodbeleg hoeft ie nou ook niet helemaal uit elkaar te vallen. Hij was helemaal lekker zacht en mals.


20210816_150852.jpg


ff rusten. Man man man, wat is dat moeilijk om eraf te blijven. Die geur die eraf komt. :love:
Totaal heeft de pastrami iets meer dan 6,5uur in de wsm gelegen, en daarna nog ca 1,5 uur gerust

20210816_151211.jpg


En toen.... (tromgeroffel.......)
UITPAKKEN!!!!!!! PROEVEN!!!!!

20210816_174621.jpg


20210816_174854.jpg


En op een vers zelf afgebakken ciabatta met wat augurk en een dun laagje mosterd
De zon ging er gewoon van schijnen.


20210816_175432.jpg


Wat een heerlijkheid is dit toch. Het was alweer veeeeeeeeel te lang geleden.

Voor een ieder die denkt dat ie het ook lust ;), zeg ik: maken!!!! Laat je niet tegenhouden door het recept of de tijd die het kost. Iedereen kan een kruidenmixje maken en vervolgens 1x in de 2 dagen een stukje vlees keren. Je wordt rijkelijk beloond met heeel veeel smaak.

Dank voor het kijken.
Rick
 
Laatst bewerkt:
Oh rick pastrami is zo verschrikkelijk lekker.. Weer zoiets wat nog eens gemaakt moet worden hier haha! Ik herinner me nog dat er laatst een topic van jou weer opgegraven werd.

En ik snap je 2sprong van het kleine stuk wel ja.. Ik vind zo (brood-)beleg al gauw te weinig hoor.. Haha! Ook met zeeuws spek, voor je het weet is het op 😬
 
Fantastisch Rick! En voor alle anderen, kijk en lees even dat legendarische draadje van @Jet dat is wel zo'n ontzettend inspirerend verhaaltje! Dan wil je dit gewoon ook maken!
 
Oh rick pastrami is zo verschrikkelijk lekker.. Weer zoiets wat nog eens gemaakt moet worden hier haha! Ik herinner me nog dat er laatst een topic van jou weer opgegraven werd.

En ik snap je 2sprong van het kleine stuk wel ja.. Ik vind zo (brood-)beleg al gauw te weinig hoor.. Haha! Ook met zeeuws spek, voor je het weet is het op 😬
Ja, inderdaad. Nu scheelt het dat met name mijn vrouw minder vlees eet :giggle:
 
Fantastisch Rick! En voor alle anderen, kijk en lees even dat legendarische draadje van @Jet dat is wel zo'n ontzettend inspirerend verhaaltje! Dan wil je dit gewoon ook maken!
Sluit ik me helemaal bij aan
 
Lekker laten zwemmen nu en “geduldig” wachten tot het zo ver is

gelukkig tijd om de Q lekker aan te steken in de tussentijd en te proosten
 
Ziet er veelbelovend uit. Nog nooit op, dus gaat hier ook het ToDo lijstje. Succes met wachten en fijne vakantie gewenst!
 
Dit wordt weer een waar feest! Ik kan alleen maar aanraden om het echt een keer te proberen. Het is helemaal niet moeilijk en o zo lekker 😍 mijn laatste poging was helaas mislukt (werd heeeeel slijmerig) maar ik ga het gauw nog eens proberen
 
Dit wordt weer een waar feest! Ik kan alleen maar aanraden om het echt een keer te proberen. Het is helemaal niet moeilijk en o zo lekker 😍 mijn laatste poging was helaas mislukt (werd heeeeel slijmerig) maar ik ga het gauw nog eens proberen
Ja, dat Is een beetje eng inderdaad. Wel balen Marc.
 
Geweldig Rick, hier moet het er ook maar weer eens van komen.
Wij willen dan een Point gaan gebruiken en geen flat, of als we eraan kunnen komen een Beef navel.
Heel veel succes ik ga je volgen.

Voor de beginnende pekelaars: Het is belangrijk om het vlees alvorens in het pekelbad te leggen eerst goed af te spoelen met koud kraanwater, zo ben je al heel wat bacterien kwijt en heeft het pekelbad een goede beschermende start. Het vlees moet volledig ondergedompeld zijn in de pekel, wij leggen altijd nog iets zwaars op het vlees zoals een bord, vlees dat boven het pekelwater uitsteekt wordt namelijk niet beschermd, en is een bron voor bacteriegroei.
 
*Update*
Het gaat nog steeds erg goed. We zijn nu iets meer dan een week onderweg en er is een mooi roze kleurtje en gelukkig geen rare geurtjes.

foto toegevoegd bij de eerste post
 
Misschien een beetje flauw Rick.. maar omdat je zo'n klein stuk hebt, pekel je dan ook niet veel korter?
 
Misschien een beetje flauw Rick.. maar omdat je zo'n klein stuk hebt, pekel je dan ook niet veel korter?
Ik ga voor een pekel tijd van ca 2 weken. Komt niet op een dag.
Vorige keer beviel dat ook en Sander72 heeft toen 3 of 4 weken gepekeld wat ook erg goed bevallen Is.

En net wat je zegt, het Is maar een klein stukje dus 2 weken lijkt me genoeg.
 
Juist niet @SandyMan deze pekel techniek is op basis van equilibrium. Dan heb je wel een minimale maar eigenlijk geen maximale pekeltijd. Er ontstaat een evenwicht tussen het zout gehalte in het vlees en in de pekel. Voordeel is hier dus dat je ook meerdere stukken, groot en klein, dik en dun, tegelijk kunt inzetten en de eindtijd niet kritisch is. Bij een droge pekel in een overmaat van zout luistert dat veel nauwer. Met andere woorden, Rick had ook best een mooi stukje voor ons erbij kunnen leggen... ;)
 
Rick, hoe is het nu met het project?
 
Juist niet @SandyMan deze pekel techniek is op basis van equilibrium. Dan heb je wel een minimale maar eigenlijk geen maximale pekeltijd. Er ontstaat een evenwicht tussen het zout gehalte in het vlees en in de pekel. Voordeel is hier dus dat je ook meerdere stukken, groot en klein, dik en dun, tegelijk kunt inzetten en de eindtijd niet kritisch is. Bij een droge pekel in een overmaat van zout luistert dat veel nauwer. Met andere woorden, Rick had ook best een mooi stukje voor ons erbij kunnen leggen... ;)
Hahaha.
Ja, dat had gekund Sander en Sander.

Maar evengoed een prima uitleg. Had al eens een stukje gelezen over de verschillende stadia tijdens het pekelen maar dat Was alweer even geleden.
Een schitterend woord trouwens, equilibrium. Kende ik niet.
 
Rick, hoe is het nu met het project?
Het stukje ligt nu ca 1,5 week in de pekel. Elke 2 dagen draai ik het om en dat Is ook een moment om eea te beoordelen op schimmels, geurtjes, etc.
Tot nu toe geen gekke dingen.

Ben stiekem best benieuwd of het net zo lekker wordt als een paar jaar geleden.
En hoe het bevalt, een stukje van een kilo. We eten tegenwoordig wat minder vlees dan een paar jaar geleden, zeker mijn vrouw. Dus misschien Is een kilo nu juist wel ideaal.

Een klein stukje Is wel praktisch omdat het niet zoveel ruimte in de koelkast inneemt. Ik vraag me af of het zelfs niet nog praktischer kan door het in een licht gevacumeerde zak in de koeling te leggen. Misschien ook minder kans op schimmels en zo.

Leuk man, dit soort projecten. Daar kan ik echt van genieten
 
Terug
Bovenaan Onderaan