BasBQ
Beef en Steak

Pastasaus

pieter532

Tondelzoeker
Berichten
6
Hoi,

Ik heb recent een Dutch oven aangeschaft en wil een tomatensaus met vlees (of gehakt( voor de pasta klaar maken op een kamado. Ik maak al vele jaren een tomatensaus in de keuken echter niet op een kamado. Om deze reden ben ik op zoek naar een recept die in ieder geval antwoord geeft op de volgende vragen.
- Laat je de deksel van de Kamado open tijdens het koken?
- Houd je de Dutch oven open of juist dicht (deksel er op)?
- Schroei je het vlees eerst dicht op de gril of doe je deze daarna in de Dutch oven?
- Op welke temperatuur werk je? Dit is lastig bij een open Kamado deksel.

En heeft iemand al eens een tomatensaus voor de pasta gemaakt?
Ik ben erg benieuwd naar andere kookervaringen.
 
De kamado laat je zoveel mogelijk dicht.
De deksel van de DO laat je open omdat je graag wat rook aan het vlees en de saus wil geven. Dat is dè meerwaarde van bereiding op de kamado.
Je kunt in de DO aanzetten maar het kan natuurlijk ook (eerst) op het grillrooster.
Ik houd een temperatuur aan voor het sudderen en inkoken van ca. 150°C maar dat komt niet zo nauw. Je kunt onderweg ook weer vloeistof (water, wijn, bier) toevoegen als het te hard gaat.
Veel kookplezier!
 
Ik denk dat je hier wel wat antwoorden vind.

Was erg lekkere saus.

 
De kamado laat je zoveel mogelijk dicht.
De deksel van de DO laat je open omdat je graag wat rook aan het vlees en de saus wil geven. Dat is dè meerwaarde van bereiding op de kamado.
Je kunt in de DO aanzetten maar het kan natuurlijk ook (eerst) op het grillrooster.
Ik houd een temperatuur aan voor het sudderen en inkoken van ca. 150°C maar dat komt niet zo nauw. Je kunt onderweg ook weer vloeistof (water, wijn, bier) toevoegen als het te hard gaat.
Veel kookplezier!
Bedankt voor de antwoorden.

En adviseer je directe of indirecte warmte?
 
Ik denk dat je hier wel wat antwoorden vind.

Was erg lekkere saus.

Ik ben zo slecht in zoeken ... bedankt voor de link.
 
Je kan ook uw gehakt in ballen rollen.
Dan een rooster op uw DO en de ballen daarop. Vet lekt in uw gerecht en de ballen kunnen rook opnemen.
Wanneer de ballen de gewenste kerntemperatuur hebben gaan ze in de saus, je kan ze eventueel pletten tot kleine stukjes. Zo doe ik het bij een chili con carne.

IMG_20230822_135936.jpg
 
Je kan ook uw gehakt in ballen rollen.
Dan een rooster op uw DO en de ballen daarop. Vet lekt in uw gerecht en de ballen kunnen rook opnemen.
Wanneer de ballen de gewenste kerntemperatuur hebben gaan ze in de saus, je kan ze eventueel pletten tot kleine stukjes. Zo doe ik het bij een chili con carne.

Bekijk bijlage 60233
Slim!! De reden om juist niet het gehakt of vlees apart te bakken was het verlies van de vleessappen.
Grande idea!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan