BasBQ
Beef en Steak

Parijs buikspek

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.124
Voor de eerste keer Parijs buikspek gemaakt. Enige verschil is dat ik geen selderijzaad had.
Het was er eentje van 1,7kg van het Duroc ras.

Goed, zonder zal ook wel lukken.

Die geur toen ik de folie opende, was heerlijk. Maar het eten was wat anders. Mijn vrouw zei na 2 happen al dat het niets voor haar was wegens veel te veel vet. En daar ben ik het wel mee eens. Ik had van hetzelfde dier nog eentje waar ik een tijd terug burnt ends had gemaakt. En vond ze toen ook te vet.

Dus het weinige vlees dat eraan is, is zeer lekker, maar toch teveel vet. Ik heb al eens porchetta gemaakt, maar weet niet van welk ras. Dus geen idee of het ras daar verschil in geeft. Maar buikspek staat niet meer rap op het programma.

6ABB0503-8764-4A2D-952A-BE93AC42DEC1.jpeg


124D81F6-68D6-4A9F-814C-9FFFE8ABA800.jpeg


CAEF5B1E-EC47-4073-B2AB-437544D9AF80.jpeg


1B4E8F35-93D6-45E2-84E2-B3374DA3D43B.jpeg


3E4BE0EA-61BD-4C12-AB30-D7EC9DE1315B.jpeg


823B8BCE-EC4E-4764-AC1A-E0AA63775CD1.jpeg


B0F580E9-E9B4-47C4-AF38-65451F6C191E.jpeg
 
Ik zou het gelust hebben als ik de doorsnede zo zie 😊

Plakjes snijden en grillen?
 
Ik heb dit ook een keer gemaakt, en gaat er zeker nog eens van komen.
Het is juist heel erg lekker om ook een paar slices nog even te grillen, daar worden ze mooi krokant van!
 
Vet gehalte lijkt me niet verkeerd als ik de dwarsdoorsnede zo zie. Het is en blijft buikspek, dus mager zal het nooit zijn.
Ras doet wel wat met het vetgehalte, maar ook locatie waar het uit gesneden is bijvoorbeeld ook. Dichter bij de rug zit meer vet.
Je moet ervan houden, ik ben sowieso van de school dat vet gezond is al helemaal als het varkentje lekker buiten is geweest en veel groen heeft mogen knabbelen (bron van omega 3 en vitamine D).
 
Vet gehalte lijkt me niet verkeerd als ik de dwarsdoorsnede zo zie. Het is en blijft buikspek, dus mager zal het nooit zijn.
Ras doet wel wat met het vetgehalte, maar ook locatie waar het uit gesneden is bijvoorbeeld ook. Dichter bij de rug zit meer vet.
Je moet ervan houden, ik ben sowieso van de school dat vet gezond is al helemaal als het varkentje lekker buiten is geweest en veel groen heeft mogen knabbelen (bron van omega 3 en vitamine D).

Nu, ik ben wel iemand die dag in, dag uit met de kilo's moet vechten. Voorheen at ik zelden varkensvlees omwille het vetgehalte. Nu met het BBQ'en kom het er wel vaker van.

Maar het is niet alleen voor de lijn, maar ik ben er ook niet echt tuk op. Als ik al hele dikke vetranden zie, die snij ik netjes weg. Enkel bv bij een picanha zou ik er een paar stukjes met het sneetje mee eten, maar daarna snij ik het eraf.

Nu met het buikspek, voelt het ook niet lekker aan in de mond zo dat malse vet. Maar wel vreemd dat ik toen met die porchetta een heel ander gevoel had. Had zelfs niet het idee dat er toen veel vet in zat. Die heb ik toen ook ergens anders gekocht. De buikspekjes van het weekend en laatst de burnt ends, waren van hetzelfde dier.

Maar uiteindelijk is toch bijna alles op geraakt. Werd wat boos op mijn vrouw omdat ik niemand mag uitnodigen omwille de slechte covid cijfers opnieuw, en dan zegt ze na 2 hapjes dat ze het niet wil. Daar sta je dan met meer dan 1kg nog. Maar verwonderlijk wilde mijn zoontje proeven en heeft hij nog een paar keer bij genomen.
 
Heb dit vrijdag gemaakt voor bij de boerenkool. Filmpje met recept van Noskos

ik vond het verrassend lekker! Enige wat me opviel dat mijn buikspek veeeeeel minder sappig was dan die van Noskos. Er zat ook weinig braad vocht in het folie.
Iemand idee hoe dat kan?
- buikspek bij de slager gekocht
- kern temp 90 graden (achteraf iets langer gemogen)
- temp range 120-135 graden

2B3CCE5D-6AA0-4736-B2AC-96BA7CD2CE0D.jpeg


B87F20B2-1283-46E0-BD32-1495564E5200.jpeg


1AA4D6B4-C2A2-43DA-A557-066A69A66032.jpeg


E3CC1FBD-2212-4BF5-B6A1-69D9C63F93E6.jpeg
 
Ziet heerlijk uit.
Hier ook een voorkeur voor de wat magere variant.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan