BasBQ
Beef en Steak

Paling roken

 
 

Viola

Stoker
Berichten
323
Gisteren voor het eerst paling gerookt. Stond hoog op het to-do lijstje en ik kreeg steeds meer vraag van vrienden om het eens te proberen. Berekend dat ik ongeveer 6 kilo kwijt kan op de speten dus appje rondgestuurd in de vriendenkring wie belangstelling had voor een kilootje (binnen 10 minuten vol :LOL:).
Palingen kwamen per post en waren keurig verpakt in zakken met wat vocht. Om half 11 de palingen aan de speten geregen om uit te lekken. Rond half 3 begonnen met langzaam drogen van de vis op ongeveer 40 tot 45 graden. Normaal ga ik na 45 minuten aan het garen beginnen maar nu heb ik toch een uur gedroogd omdat ik zeker wilde zijn dat ze goed droog waren. Hierna 30 minuten gegaard rond de 75 tot 85 graden. Ik stook uitsluitend op hout en dit keer eiken en een beetje beuken gebruikt. Hierna begonnen met afroken voor 45 minuten. Bedoeling was dat de temperatuur naar beneden zou gaan maar de houtmot vatte een aantal keer behoorlijk vlam en dus schoot de temperatuur uiteindelijk omhoog naar 90 graden. Les voor de volgende keer is dat ik een plantenspuit bij de hand heb en niet binnen moet gaan zoeken. Gelukkig geen negatieve gevolgen behalve dat een van de stukken zalm die er ook in lagen een beetje eiwit bovenop had. Paling was uiteindelijk heerlijk! Goed te fileren en sappig met een mooie rooksmaak. Op een wit broodje met Belgische mayonaise en wat botersla. Lekkerder wordt het niet! Nog een paar foto’s erbij dan.

74ABC8CE-ED28-48D1-A813-C9F3994649DC.jpeg


A6AAA5AA-F7A3-4996-8FB6-11B85A2A057C.jpeg


D0FB3593-98BA-4D88-AA51-522AE253FB6F.jpeg


0EE00561-158B-4B5B-B341-51CCFDE5D5AD.jpeg


F38B0753-5847-4A51-B727-B8D348078D60.jpeg


416EB17A-0370-4F62-A4A0-4099E3F70921.jpeg
 
Wat lekkerrrr! (y)
 
Wauw! Dat is nog eens groots opzetten van een rookronde! Gaaf zeg. Geweldig!!
 
HEEERLIJK! Mooi gemaakt en ik kan de smaak zo tevoorschijn toveren. Man wat lekker!
 
Ja ik pekel gewoonlijk zelf maar met 6 kilo palingen zag ik dat niet zitten. Prima zoutgehalte.
 
Man man man
Maak me gek. Wat een heerlijkheid.

Je vrienden boffen maar.
 
Mooi gevuld zo
Valt er geen vet van de palingen op de zalm zo?
 
Er lag wel iets maar viel mee. Voor een volgende keer even kijken of het beter kan. Het lag nu wel heel vol 🙂.
 
Seau de Jeau dat ziet er zalig uit zeg... beste rookton heb je daar ook zeg, ziet er Super Profi uit!

Is dat een Zelf-Bouw? Ik ben echt onder de indruk!
 
Seau de Jeau dat ziet er zalig uit zeg... beste rookton heb je daar ook zeg, ziet er Super Profi uit!

Is dat een Zelf-Bouw? Ik ben echt onder de indruk!
Ja mijn vriend is best handig en die heeft hem van het voorjaar gebouwd van een rvs tank uit het oud ijzer. Beetje overmaats maar nu geen gedoe met passen en meten. Vrienden ook allemaal blij want die kunnen ook hun creaties inleveren en krijgen ze gerookt terug aan het eind van de dag.
 
Mooie setup zeg. Echt een mooie rookton. Paling ziet er ook super uit. Lust ik wel. Maar niet te veel. Lekker als voorafje. Top
 
Mijn complimenten, de palingen zien er echt schitterend uit🤩 alleen vind ik de broodjes een beetje karig belegd daar past veel meer paling op😜
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Zo, dat ziet er geweldig uit! Serieuze rookoven ook! Zelfbouw als ik vragen mag?
 
Mijn complimenten, de palingen zien er echt schitterend uit🤩 alleen vind ik de broodjes een beetje karig belegd daar past veel meer paling op😜
Haha ja klopt, we hebben er nog bij bijgelegd nadat de foto was gemaakt. We hadden ruim voldoende.
 
Zo, dat ziet er geweldig uit! Serieuze rookoven ook! Zelfbouw als ik vragen mag?
Dank je. Ja klopt, van het voorjaar gebouwd van een rvs ketel uit het oud ijzer. De maat lag daarom al vast, beetje groot uitgevallen maar hij is snel op temperatuur en voldoende ruimte dus alle vrienden die iets willen roken zijn ook welkom. Ik geef vooraf aan op welke temperatuur ik stook (vis of vlees) en ongeveer hoelang dan kunnen ze daar hun gerecht op aanpassen. Werkt tot nu toe prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan