BasBQ
Beef en Steak

Paella met garnalen en inktvis

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
Aangezien ik niets te doen heb....en het heel erg lekker is....bij deze een foto sessie van een paella met garnalen, inktvisringen etc.
Recepten staan voldoende op het internet. Die ga ik, behalve voor de liefhebber, niet uitschrijven.
Uiteraard kan je dit ook met kip, vis, konijn, vega of anders maken.

De grote garnalen en inktvisjes vooraf schoon gemaakt (darmkanaal eruit) en in de marinade van olijfolie, limoensap en chilipeper gezet.

Steek de fik in de ketel en ga naar een dome temp van 170 á 180 C. Ik heb vandaag de paella voor 2 personen gemaakt in de Weber wok. Een grote skillet (31 cm) kan ook. Wil je voor meer mensen maken, overweeg dan een grote pan of een echte paella pan. De wok is te diep met kans op zompig worden van de paella.
Ik heb bewust gekozen om dit op de W57 te maken. Geeft input voor de nieuwe forum leden dat een met een kettle Q veel mogelijk is.

Belangrijk is dat alles tijdig op de juiste plaats staat. Paella maken vergt een goede voorbereiding, anders wordt het een ....
Op de foto staan de bouillon, de peterselie en de limoen nog niet op.
IMG_5860.JPG


Als eerste een handvol garnalen en inktvis ringen aangebraden. Hou de halve tijd (2 min) van normaal aan. Na het aanbraden de inktvisringen in blokjes snijden.

IMG_5862.JPG


Vervolgens de groenten aangebraden. Ansjovisfilets erbij, en daarna de paella rijst erbij. Bak de rijst en de groenten lekker door. Doe er de zelfgemaakt kruidenmix en de saffraan bij.

IMG_5863.JPG
IMG_5864.JPG
IMG_5866.JPG
IMG_5868.JPG


Blus af met een glas witte wijn en voeg vervolgens de bouillon toe tot alles onder staat. Leg het deksel erop en laat 10 minuten garen. Zet de wok op een minder hete plek. (ik heb 1 bak kolen onder de wok weg geschoven)

IMG_5870.JPG


Voeg na 10' de in blokjes gesneden inktvisringen en de garnalen toe. Roer 1 malig door. Voeg extra bouillon toe en laat rustig verder garen. Ga niet meer roeren. Je krijgt na verloop van tijd dan een lekker korstje aan de binnenzijde. Gooi er nog een handvol doperwtjes overheen.

IMG_5871.JPG


Voor de topping heb ik 4 grote west-afrikaanse garnalen en wat pijlinktvissen gescored. Deze boven de heten kolen 4 minuten gegrild.
Vergeet bovendien niet jezelf te bedruipen. Uitdroging ligt op de loer en is een erkent risico aan de Q.

IMG_5872.JPG
IMG_5874.JPG


IMG_5873.JPG


Haal de toppings van het vuur en maak de paella schotel op. Proef of de rijst gaar is. Laat, indien de rijst gaar is, het vocht verdampen.
Voeg wat schijfjes limoen of citroen toe. Let op, het vocht trekt in de paella. Teveel wordt dus snel zuur.
Strooi wat peterselie erover.

IMG_5875.JPG


En dan bordje opscheppen en hasta la vista,

IMG_5879.JPG
IMG_5880.jpg


En toen kwam er een olifant, en die blies met zijn lange snuit, het hele verhaaltje uit.

IMG_5882.JPG


Bedankt voor het lezen.
😋
 
Dat heb je prachtig gemaakt Peter!

Binnenkort ook maar weer eens maken,
dat gaat er hier goed in.
 
Als je niets te doen had heb je je lekker vermaakt
 
Nog nooit gemaakt, maar wil ik echt eens maken. Vroeg me al af of het gewoon in een skillet kon, maar zo te zien dus wel
 
Dat ziet er heerlijk uit zo 😀
Leest lekker weg, en waarschijnlijk eet het ook lekker weg 😋
 
Heerlijk Peter. Hier nog nooit zelf paella gemaakt. Maar van deze plaatjes loopt het water me in de mond.
 
Dat heb je mooi gemaakt en ziet er heerlijk uit.
Alleen zo'n inktvisje op het bord trekt mij niet zo (maar dat zit tussen de oren ;))
 
Heerlijk Peter. Hier nog nooit zelf paella gemaakt. Maar van deze plaatjes loopt het water me in de mond.

Ik kan je aanbevelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Terug
Bovenaan Onderaan