BasBQ
Beef en Steak

Paaskip met dry aged garnering

 
 
 

marcus

Kooltjesharker
Berichten
142
Ter gelegenheid van het paasweekend zijn we gisteren bij Beef & Steak geweest voor een lekkere gildehoen.
Omdat ik ten eerste twijfelde of dit wel genoeg was en ik het ten tweede niet kan laten om op die knop te drukken heb ik mn winkelmandje nog wat extra gevuld. De gildehoen hoefde zich niet eenzaam te voelen want hij lag al snel naast een stuk dry aged biefstuk, dry aged entrecote en dry aged cote de beouf.

De kip heb ik van binnen en buiten ingesmeerd met de Cheecky Chicken rub van Jord Althuizen en daarna over een lekkere Hertog Jan geschoven.
DSC06869_zpsoduva0xe.jpg


Ondertussen de starter opgestookt met Natural Greenheat briketten. Deze briketten gebruik ik nu voor de tweede keer maar ik vind ze wel erg roken tijdens het opstoken en vrij vlot hitte verliezen. Normaal gebruik ik Weber Long Lasting briketten maar die geven zo veel as dat ik eens op zoek wil naar wat anders.

Ik heb vooraf een paar brokken beukenhout van zo'n 5-7 cm in een emmer water gelegd. Ik leg er eerst twee op de briketten en na een half uur nog 3 erbij. Omdat de Natural Greenheat briketten al behoorlijk opgebrand beginnen te raken leg ik er nog een schep Weber briketten tussen. De kip begint er ondertussen al sexy uit te zien.
DSC06889_zps286i47ab.jpg


Van de overige stukken wil ik de cote de beouf langzaam mee laten garen.
DSC06877_zpslun6oyce.jpg


Na ruim vijf kwartier leg ik hem indirect naast de kip. Stom genoeg vergeet ik hem vooraf met zout en peper in te smeren.  :-O
Hij pakt wel nog wat rook mee van de brokken beukenhout die nog wat nasmeulen. Onverwachts rap gaat hij vervolgens richting de 49 graden waardoor ik maar kort heb om hem direct nog even op sear grill te leggen. Vermoedelijk had ik toch gewoon een thermometer moeten gebruiken voor de omgeving nu ik een andere hittebron gebruik dan ik gewend ben. Ik denk dat ik gewoon ruim te hoog heb gezeten.
Bij 52 graden komt er een lekker stukje vlees af wat in de rust nog even doorgaart naar de 54 graden.
DSC06890_zpsgaxwdk4t.jpg


Na enkele heerlijke momentjes kunnen ook de entrecote en de biefstuk erop. Deze vergeet ik niet te zouten en van peper te voorzien.
DSC06907_zpsck0hcnro.jpg


Vooraf heb ik wat houtskool toegevoegd voor extra hitte.
Deze stukken vlees breng ik ook op direct vuur naar de 52 graden en laat ze in rust doorgaren naar 54 graden.
De biefstuk is absoluut lekker maar wordt ruim overtroffen door de entrecote in smaak en malsheid.
Inmiddels staat de kip het schouwspel al zo'n 2,5 uur gade te slaan. Tijd om af te ronden!  :D
DSC06898_zpsxjbvrjxn.jpg


Hoewel ik het huidje wel eens krokanter heb gehad maakt de rub er een feestje van om van te eten. En gelukkig stelt ook de binnenkant niet teleur. Een rose randje verklapt de subtiele rooksmaak. We hebben heerlijk gegeten en achteraf ben ik blij dat ik die extra stukjes mee heb genomen. B-) Jammer dat dit rose en sappig was, en niet rood  ;)
DSC06900_zpsfdca8nau.jpg
 
Ziet er heerlijk uit allemaal!
 
ziet er allemaal heerlijk uit, welkom bij de tokkies
 
Yum! Gefeliciteerd

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan