BasBQ
Beef en Steak

Paas lamsbout

 
 
 

Camillio020

Kooltjesharker
Berichten
101
Met Pasen weer eters en mijn reputatie zorgt er voor dat ik er niet onderuit kom: The Bastard moet aan!

Om toch een beetje traditioneel te doen, werd het lam. Zaterdag een mooie lamsbout gekocht bij de beste islamitische slager van De Pijp: Zagora!
De marinade die ik had bedacht vindt zijn oorsprong in het recept van BBQ Helden, maar wel wat aangepast: Wat minder munt en naast rozemarijn ook wat peterselie er bij. Dit alles lekker in een ziplock zak gedaan en een nacht laten marineren.

Zo ging hij de grill op:


The Bastard voorverwarmd op 170 graden, eerst even aanbraden en daarna indirect. Wel even een lekbakje er onder geplaatst, want lekkend vet kan voor behoorlijk wat rommel zorgen. Beetje water in het lekbakje gedaan en een takje rozemarijn.

Meters er in en gaan! Op naar de 55 graden kern.
Duurde even en toen snel hem van de BBQ gehaald en heel los in alufolie gewikkeld


Ondertussen aardappels geschild en in plakjes gesneden en die in een klein stoofpotje gedaan met ??n laag aardappel, zout peper en nootmuskaat er over, dan kookroom, geraspte kaas en dan weer plakjes aardappel, zout, peper, nootmuskaat, etc., etc.. Deze potjes ook in The Bastard gezet en 40 minuten mee laten garen.

Toen het lam bijna op temperatuur was, ook even de boontje gestoomd. Geweldige planning, want alles was op hetzelfde moment klaar.

Het aansnijden van het lam was wel even een foto-moment:


Vervolgens twee borden opgemaakt: het subtiele bord en het kannibalen-bord

Subtiel bord:



Kannibalen-bord:



Het was echt heerlijk!!! Zo zacht was het vlees en zo lekker de aardappel gratin! Voor herhaling vatbaar!



[size=12pt]Voor welk bord kies jij?
 
Lekker hoor!
 
Ziet er lekker uit
 
Doe mij dat tweede bordje maar!
 
Gilles zei:
Camillio020 zei:
Beetje water in het lekbakje gedaan en een takje rozemarijn.
Nog met een reden gedaan? Of alleen voor de geur?
De rozemarijn voor de geur inderdaad, want door de marinade denk ik niet dat het voor extra smaak zorgt
 
lekker hoor
 
Ziet er heerlijk uit! Staat bij mij ook nog op de todo lijst.
Heb je toevallig een recept van de gebruikte marinade? Klinkt wel lekker namelijk!
 
Kern temp van de lamsbout op het laatst ? Ziet er erg lekker uit wil dit gaan maken
 
Markv zei:
Ziet er heerlijk uit! Staat bij mij ook nog op de todo lijst.
Heb je toevallig een recept van de gebruikte marinade? Klinkt wel lekker namelijk!
Heb ik, ge?nspireerd op het recept van BBQ Helden:

1 kilo lamsbout zonder bot, of 1,5 met bot
125 ml droge witte wijn
2 teentjes knoflook, fijngehakt
3 eetlepels fijngehakte muntblaadjes
2 eetlepels fijngehakte rozemarijn
1 eetlepel peterselie
3 eetlepels olijfolie
2 eetlepels bruine suiker
1 theelepel versgemalen zwarte peper
1 theelepel zeezout

Alles mixen en in een ziplock zak samen met de lamsbout doen. Even schudden en zorgen dat de marinade goed verdeeld is. Dan de koelkast in en heb de eerste uren elk uur even geschud zodat de kruiden goed verdeeld zijn. Veel plezier er mee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan