BasBQ
Beef en Steak

Overkapping buiten keuken maken tips!!

 

blefke

Stoker
Berichten
354
Hi Guys,
Ik wil een vaste overkapping maken op mijn dakterras en zou graag wat advies willen mochten hier leden zijn met wat technische ervaring....
Volgend jaar krijgen wij een nieuw dak en dan zou ik tevens een buitenkeuken willen maken om te bbq-en & zo..
Nu heb ik over een lengte van 3,6 meter en een diepte van 1,2 meter een zeil gespannen en met een pees rail vast gemaakt aan de muur aan de andere kant met elastieken vastgemaakt aan een vierkant profiel van 40X40 mm.

Wat ik zou willen is de constructie die nu staat, te laten staan.
Deze is bevestigd aan de muur en aan de opstaande rand van het dakterras en heeft altijd gediend als pergola en om het zeil gespannen te houden.

Aan deze constructie zou ik balken op willen leggen van een bepaalde dikte, welke dikte weet ik niet.
Het profiel zoals het nu is, zal niet sterk genoeg zijn, dat realiseer ik mij.
Mijn gedachte is om daar nog een profiel tegen te zetten ( om het vierkant profiel sterker te maken tegen doorbuiging), of de houten balkjes koud op het stalen (40x40) profiel te leggen en daar bovenop nog een 40x40 profiel.
Tussen de 2 profielen stukjes vierkant staal 40X40 lassen die gelijk is aan de hoogte van de balken.
Het vierkant profiel wordt zo een stuk sterker.
Ik kan aan 2 muren een houten balk schroeven daar krijgt die dan de volledige sterkte alleen aan de buiten kant over een lengte van +/360 cm wordt die opgevangen door een 4kant profiel van 40X40 wat ik natuurlijk ook kan versterken.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven....:censored::unsure:
Zal nog wat foto's maken dat maakt het zeker duidelijker

Mijn vraag is nu..
Zou ik zo te werk kunnen gaan, of blijft dit toch te ligt..
Ik kom redelijk goedkoop aan profielen vandaar mijn vraag.
Iemand tips..

Het dak van 3,60 bij 1,20 meter wil ik dicht leggen met osb of underlayment platen dakleer etc.... natuurlijk met afschot.
Het maken van het dak is niet zo spannend gaat mij meer om de stevigheid van de constructie..
De bedoeling is dat op het dak tegen de muur maar op ook een airco komt te staan.
Gelukkig kan het geen kwaad voor buren....

Daarna wil ik een buitenkeuken maken, maar dat zal iets voor volgend jaar zijn..
Gaat het niet lukken dan laat ik de situatie zoals die nu is...



Grzzz Blefke
 
Wel een tip , doe minimaal 2 cm pir isolatie op het dak om condens vorming op het underlayment te voorkomen, materiaal is zeer schimmel gevoelig.
En constructie betreft, snap hem niet helemaal.
Maar beter te goed dan net te min šŸ˜„
Heb zelf thuis doughlas dakbeschot met 2cm pir isolatie. Is mooier om te zien en minder schimmel gevoelig
20220711_144636.jpg
 
Laatst bewerkt:
Eerste foto een simpel bovenaanzicht.....
Groen zijn houten liggers.
Links houten ligger vastgezet aan de muur. bovenaan de foto balk vast gezet aan de muur.
Rood is het 40X40 koker profiel geborgd aan de muur en dak terras rand rood rechts...


Foto 2
Simpel vooraanzicht
Rood is kokerprofiel 40X40 geborgd aan de muur en rand dakterras is een enkel steens muur met isolatie
Bruin zijn de houten liggers... Groen op eerste tekening, om het simpel te houden hahahaha... Paint doet niet wat ik wil en valt steeds uit...
De verticale rode staanders zouden de zelfde hoogte moeten hebben als de houten balkjes en daar bovenop weer een koker profiel 40X40 en natuurlijk gelast, zodat het 1 geheel wordt.
Over de houten balken, osb platen of underlayment...

Hoop dat het nu een beetje duidelijker is...
De meeste krachten komen natuurlijk op het kokerprofiel, aan de muurzijde verwacht ik dan ook geen probleem.
De lengte van de kleine overkapping is +/- 250 tot 360 cm
De diepte is 120 cm.
Groot moet het niet worden... Gaat er om dat de spullen droog kunnen staan...


Schermafbeelding 2022-07-20 om 23.15.03.png


Schermafbeelding 2022-07-20 om 23.23.03.png
 
Moet meer dan voldoende zijn.
Afhankelijk van de staal dikte van de kokers.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou driehoeken maken in plaats van rechthoeken.
Dat is veel sterker.
 
Thanks guys(y)
3-hoeken maken kan natuurlijk ook.
Mijn gevoel zegt ook dat dit sterk genoeg moet zijn...
Maar een gevoel is niet bepalend hahahaha
Denk dat ik het zo ga doen.
De profielen die ik nu heb zijn 40x40x3 mm
 
 
Je hebt bij een bepaalde lengte overstek ook te maken met doorhangen van je baken. Ik zou de dwars liggers maken van 175x75mm. Die kan je gemakkelijk tot 4mtr overspan gebruiken. Dan hebben aan een balk genoeg. Dat geld dan voor het deel dat je rood getekend hebt. Voor de liggers van 120mm lang zou ik 80x40mm pakken. Heb je een beetje een deugdelijke constructie. Niet dat er straks met sneeuw of een beste windvlaag de boel naar beneden komt. Voor de staanders is 100x100 wel voldoende. Maar stuur eens een foto van de situatie mee. Miss dat er dan meer duidelijk is.
 
Bedankt voor je reactie(y)
Een foto, moet ik inderdaad nog maken... zal ik nog doen ;-)

Het dak wordt +/- 360 bij 120 cm.
ik wil de bestaande situatie gebruiken en wel de 40x40x3 kokers met daar tussen balkjes ( boven en onder een 40x40 koker )
Het dak zou dan 1 zwakke plek hebben en dat is aan de buitenkant, daar rust het dak op een 40X40 koker staander, die ik nog kan verstevigen.
Aan de andere kant leunt het dak op de muur over een lengte van 120 cm en 360 cm.
Tis moeilijk uitleggen.
40x40x3 koker is natuurlijk ter zwak, dat gaat doorbuigen, vandaar een koker (40x40) dan hout en weer een koker (40X40) en de 2 kokers verbinden met een las verbinding.
Volgens mij moet dat sterk genoeg zijn,

Maar zal foto's maken, dan wordt 1 en ander hopelijk duidelijker.


Grzzz Blefke
 
Terug
Bovenaan Onderaan