BasBQ
Beef en Steak

Ossobuco tortelloni

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Laat ik dit verslag eens aan het eind beginnen, ik zit lekker met een italiaans wijntje achter de laptop. Na te genieten van een heerlijk maaltje.

9879655d8316380c5cbbc935f7bbb13b.jpg



Oke, en dan terug naar het begin. [mention]Zzzjon [/mention] , bedankt voor dit onderwerp.
Ik kook af en toe pasta carbonara en sinds mijn zoontje Garfield kijkt eens per twee weken een heerlijke lasagne bolognese waarbij de saus de hele dag de tijd krijgt, zoals zou moeten. Maar voor de rest kom ik niet veel verder dan pizza op 't gebied van Italiaanse hoofdgerechten. Vroeger thuis was erelke week minimaal een dag met macaroni met ham (uit blik) en een chemisch smakend sausje waar ik nog steeds kippevel van krijg zo smerig vond ik dat. Sinds ik zelf kon koken heb ik dus een beetje afstand gehouden van Italiaans eten (en ben vooral verzot op Aziatische smaken)
Maar goed, als Italie dan het thema van de wedstrijd is, voel ik me toch uitgedaagd om er nog eens goed naar te kijken.

Italie is pizza, Italie is charcutterie, Italie is bovenal pasta.

Omdat ik best benieuwd was naar vers gemaakte pasta en de combinatie van die nieuwsgierigheid met de fotowedstrijd een goed excuus was om een pastamachine te kopen, wilde ik een pasta gerecht maken.
Tortellini, bolognese, ravioli? Het werd een tortelloni. Een grotere uitvoering van de kleine tortellini. Gevuld met een heerlijke Ossobuco en geserveerd met een parmezaanschuim en gremolata.

Ik begin vroeg in de ochtend met de ossobuco. Schenkel gekruid en van wat bloem voorzien en die aangebraden in de dutch oven. Terwijl dat ding stond op te warmen de schenkel er maar naast gelegd voor wat extra bbq flavor. Overigens geheel zoals ik dat zag in het verslag van Barbeknoei.
7e3c1f6a2f1ac5b2dc5c1d2951c0eb5e.jpg


Na het aanbraden de ui, wortel en selderij glazig gebakken en daarna de knoflook nog even d'r bij.
Tomatenpuree en dan deglaceren met rode wijn en kalfsfond.
e9552fa946694663e94ae4033cfd05ec.jpg

0f274098ffa772931b74c2c9081a6e2b.jpg


d18ca0dc51ce6a652f370bf01cf4eef2.jpg


Daar kon het vlees weer bij in en ik heb 't geheel zo'n drie uur laten stoven tot het vlees super zacht was.

c677b76b0065ca938024864e624c13b1.jpg



De ossobuco heb ik van de bbq gehaald en wat af laten koelen. Daarna het vlees en de groente uit het vocht gezeefd en dat met een paar pulsen in de keukenmachine iets fijner gemalen.
Tijdens het stoven heb ik pastadeeg gemaakt van semolina, 00 bloem en eieren. Super simpel eigenlijk, maar wel zwaar werk.. toch maar eens een goede keukenmachine overwegen.. het viel namelijk zo goed in de smaak, dat ik dit waarschijnlijk veel vaker moet maken...

0f0b8be0bc404a6c8367d8b857a2ba03.jpg


bb53b787e62e78edbc6ae56ade66909e.jpg


De pasta door de machine en in mooie vierkantjes gesneden.
In het midden van het stukje pasta een bultje ossobuco, en dat mooi opgevouwen tot een tortelloni.
zo'n drie minuten in zout, kokend water en man man man, wat een heerlijk hapje!
070bd885382f41d2b806400c2821224b.jpg

0750f8ffa6e12e9266dc23ec55802347.jpg


Ik serveerde de tortelloni met een romige saus die ik maakte van het suddervocht. Room en wat kruiden er bij en dat geheel wat inkoken. Heerlijk!
Verder een parmezaanschuim er over en gremolata er bij.
Beide componenten, de pasta en ook de ossobuco an sich gaan hier vaker op tafel komen!

99d8ac83e6251ebdb5c25e8f60a488bb.jpg
 
oh! che bel piatto, mi sarebbe piaciuto assaggiarlo.
 
Ziet er heerlijk uit! Heel mooi verslag en eindresultaat.
 
Kijk, hier worden de smaakpapillen weer tot het oneindige opgerekt.
Ziet er mooi uit met een leuk verslag.
Chapeau.
 
Die fotowedstrijd is gewoonweg onmogelijk te winnen met zo een kandidaat.
Perfecte bereiding, perfecte dressering en perfecte foto!
 
Prachtig verslag en geweldig mooie bereiding, zeg!
 
Wat een geweldig gerecht heb je gemaakt zeg. Nog een reden om toch ook een pasta machine te willen 😍.
 
Terug
Bovenaan Onderaan