BasBQ
Beef en Steak

Ossenhaasbiefstuk met gerookte aardappelpuree

 
 
 

WillemHvdW

Kooltjesharker
Berichten
177
Ik kon niet echt besluiten of het high & fast of low & slow was maar vooruit:

Ik heb wel eens vaker een biefstukje van de BBQ gehad maar vond het, zeker met het oog op de fotowedstrijd van juli, wel eens tijd om dit op een verrassende wijze te gaan doen. Een aantal weken geleden was ik bij het barbequepaleis en toen had ik het op een gegeven moment even over gerookte aardappelpuree. Dit sprak me wel aan en en ben maar eens aan het surfen gegaan op zoek naar een interessant recept. Hierbij kwam ik een recept tegen waarbij er een ring van aardappelpuree om de biefstuk heen werd gelegd. Besluit was hierbij genomen en vandaag was het zover om deze verrassende wijze te gaan uitproberen. 

Ik heb de volgende ingredi?nten gebruikt, goed voor 2 ossenhaasbiefstukken:

Aardappelpuree
8 ? 10 grote aardappelen geschild en in stukken gesneden
30 g (2 eetlepels) zout
60 g (? kopje) boter
60 g (? kopje) fijngehakte verse koriander (bij gebrek aan vers heb ik zelf peoder gebruikt)
zout en grof gemalen zwarte peper, naar eigen smaak toe te voegen

Ui- en champignonkorstje
250 g champignons
2 middelmatig grote, witte uien, gepeld en in ringen van 1 cm dikte gesneden
100 g geraspte kaas
125 ml (? kopje) Parmezaanse kaas

Biefstuk
2 ossenhaasbiefstukken (per stuk ca. 225 g), bijv. chateaubriand of tournedos
peper en zout
1 cederhouten rookplank

De aardappelpuree moet koud zijn; u maakt deze dus ruim voordat u dit gerecht wilt bereiden. Breng het water aan de kook, voeg zout toe en kook de aardappelen tot ze gaar. Pureer de aardappelen en voeg de boter en fijngehakte kruiden toe. Breng op smaak met peper en zout. Zorg ervoor dat u de aardappelen niet te fijn pureert; de puree mag best een beetje klonterig zijn. Zet de puree in de koelkast tot deze nodig is.

Steek de bbq aan met een hoog vuur. Bak hierna de uien en champignons in een skillet (of gewone pan) tot deze lekker bruin zijn. Doe hier de kaas bij en dek dit af en zet aan de kant tot je het nodig hebt

Bestrooi de biefstukken aan beide zijdes ruim met peper en zout en laat dit even intrekken. Grill hierna de biefstukken aan ??n kant voor circa 2 tot 3 minuten. Leg de biefstukken met de gegrilde kant naar boven op de cederhoutenplank. Inmiddels moet de bbq een lagere temperatuur krijgen, ik heb hem rond de 145C gehouden.

Met de aardappelpuree maak je vervolgens een ring rondom de biefstuk. Laat het oppervlak van de biefstukken onbedekt. Leg de plank op de barbecue en sluit het deksel. Laat de biefstukken en aardappelpuree gedurende 15 ? 20 roosteren, tot de puree een gouden kleur en een krokant randje gekregen heeft en deze volledig opgewarmd is.

Haal de plank van de barbecue. Beleg elke biefstuk met ? van de ui- en champignonmix, zodat de biefstukken nu volledig bedekt zijn. Plaats de plank terug op de barbecue voor nog eens 8 ? 10 minuten, tot de kaas volledig gesmolten is en opborrelt. Haal de rookplank voorzichtig van de barbecue en plaats deze op een hittebestendig oppervlak of bovenop een tweede, met water doordrenkte plank. Dien onmiddellijk op.

Uiteindelijk was het volgende het resultaat:

IMG_5672_zps4f2d7cdc.jpg


Het was een subliem resultaat en ik kan niet wachten tot ik het weer een keer kan gaan maken.


 
Leuk recept en een leuk verhaal .Apart en ik denk dat dit wel gesmaakt heeft.
 
ontzettend leuk gevonden
 
Lijkt me leuk / lekker!

Ik neem aan dat de plank, net als bij zalm, direct boven de kolen gaat?
 
Lust ik.
Heel veel.
;D ;D ;D
 
Heb helaas geen doorsnee van het vlees, daarvoor was geen tijd meer  8)
Het geheel was uiteindelijk medium waarbij de onderzijde in de richting van well-done ging.

Overigens ging de plank inderdaad direct boven de kolen.

 
Dit klinkt erg lekker en een heel leuk idee. Deze ga ik zeker eens maken.
 
Yummie!
 
Geinig recept!
 
Zeer opmerkelijk recept!

Smaakvolle combinatie. Wat mij echter opvalt is de bereiding van de biefstuk. Dit op papier beoordelend lijkt me de gaartijd veel te lang.

Biefstuk op de grill is met 2-3 minuten al klaar. Maar dan gaat het nog 30 minuten indirect terug. Je zou vermoeden dat je een overcooked biefstukje op het bord krijgt.

Zeer verrassend dit.

We gaan het zeker eens voorzichtig proberen.
 
Teddo zei:
Zeer opmerkelijk recept!

Smaakvolle combinatie. Wat mij echter opvalt is de bereiding van de biefstuk. Dit op papier beoordelend lijkt me de gaartijd veel te lang.

Biefstuk op de grill is met 2-3 minuten al klaar. Maar dan gaat het nog 30 minuten indirect terug. Je zou vermoeden dat je een overcooked biefstukje op het bord krijgt.
Dat was mijn eerste gevoel ook vandaar mijn vraag naar de garing. Je biefstukje ligt echter een belangrijk deel van die tijd voor een belangrijk deel onder de aardappel puree, die zoals ik het begrijp volledig terug gekoeld is. De onderkant ligt op hout. Dit biedt kennelijk voldoende isolatie. Ik vind dit wel leuke dingen om na te maken, vooral omdat je gevoel je kennelijk hier bedriegt!
 
Leuk al die positieve reacties hoor! 8)
Krijgt je werk nog een beetje meer eer
 
Erg origineel gedaan, en klinkt erg goed
 
Terug
Bovenaan Onderaan