BasBQ
Beef en Steak

Opknap gasbbq

 
 

JJD-GRILL

Kooltjesharker
Berichten
131
Mijn laatste aanwinst is een opknapproject(je). Het onderstel op wielen heb ik op de foto's er al even afgehaald. Ik ben van plan de BBQ volledig aan te pakken alleen deksel ziet er nog goed uit de rest is vies, verroest en heeft een likje verf nodig. Ook kwam ik erachter dat de elektrische ontsteker stuk is dus hier moet ook een nieuwe voor komen, iemand tips waar ik er 1 kan vinden? Ook zullen er ws een grillrooster en een bakplaat vervangen moeten worden ook daar ben ik dus naar opzoek... Heb je er 1 of 2 voor me laat het me weten!

33dwdb5.jpg


242da4z.jpg


Voor volgend voor jaar staat het op de planning om deze gasbbq samen met mijn nieuwe (al 2 weken in huis en nog niet gebruikt  :-/  ) Mastertouch 57 GBS in een mooie tafel in te bouwen. Deze zal gebaseerd zijn op die prachtige grijze tafel met ingebouwde frituurpan (deze zal bij mij plaats moeten maken voor deze gasbbq...  Tzt zal ik daar een nieuw draadje voor openen...
 
Hoi JJD,

Zo'n piezo-element is te bestellen bij Conrad.

Maak je er wel een mooie Q van?!
 
Als je 'm zo ziet heb je er nog wel even wat werk aan, maar ik ben wel benieuwd naar hoe het er uiteindelijk allemaal in die tafel uitziet!
 
Hoi JJD,

Een piezo-element heeft geen stroom nodig. Het is een kristal dat onder druk (indrukken knop) een elektrische spanning genereert en dus een vonk geeft.

Dus, het gedeelte met de drukknop komt in de voorkant van de Q, het keramische element (vonkgedeelte) wordt dmv een draad verbonden en aangebracht in de omgeving waar het gas uit de elementen komt.

Easypeasy.

Gr. Erwin
 
Succes, kost wat elbow grease maar kan een mooi eindresultaat opleveren
 
Ah zo werkt een piezo ontsteker... Bedankt voor de tip!  Heb er 2 besteld ook wel fancy om beide branders los van elkaar aan te kunnen zetten.

Bedankt voor jullie belangstelling. Zaterdag zal ik ea goed schuren/schoonmaken. In de avonduren zal ik me proberen bezig te houden met de tekening, zodra ik een leuk tekeningetje heb zal ik deze eens posten.
 
Ik zou voordat je gaat schuren eea heel goed ontvetten. je kan anders na iedere veeg een nieuw schuurpadje pakken. Wat ook een optie is, is in je omgeving informeren of er iemand een kleine straalcabine heeft. Zo deed ik dat ook met brommer onderdelen, helaas is die straalcabine ter ziele.
 
Goed idee Lowietje, zou ik hem dan ook eerst schoon moeten maken? Daar kijk ik nog het meeste tegen op... Ding is in geen 10 jaar schoongemaakt.

Iemand in de buurt van Buitenpost (Friesland) die een adresje weet met een straalcabine?
 
ik zou hem zeker niet stralen, maar gewoon goed ontvetten, daar maar eens mee beginnen, daar zal ie vreselijk van opknappen
 
Maar waarom niet stralen Leo? Als je in een kleine straalbak of cabine met alleen zand straalt. Zo heb ik al heel vaak aluminium en geverft plaatstaal netjes gekregen. Van te voren wel goed schoonmaken en ontvetten.
 
ik weet niet of het vet is, maar voor mezelf zou ik beginnen met hem goed te ontvetten, daarna maar eens kijken naar de volgende stap, met stralen haal je werkelijk alles eraf he
 
Leo zei:
ik weet niet of het vet is, maar voor mezelf zou ik beginnen met hem goed te ontvetten, daarna maar eens kijken naar de volgende stap, met stralen haal je werkelijk alles eraf he

Ok?. Daarom zou ik ook gaan voor een kleine cabine waarin alleen met fijn zand gestraald word. Dat neemt niet te veel weg, alleen de verf. Tenzij eea aan de bbq gepoedercoat is dan heb je niks aan fijn zand.

Ik snap je punt echter Leo. Beter iets langer bezig met een mooi resultaat, dan lange halen snel thuis zeg maar. En dan met een onbruikbare gasser blijven zitten.
 
Je kan ook stralen met zout en ik geloof bloem (of een variant hiervan) dit is speciaal voor zachte oppervlakken (fiberglas e.d)  Maar zoals Leo al aangeeft zou ik ook eerst even gewoon goed schoonmaken en dan kijken of stralen nog een optie is.
 
Even weer nieuw leven geblazen in mijn project... Ik heb de passer ondertussen zoveel mogelijk ontdaan van roest en vettigheid met metalenborstels, sponzen, schuurpapier en een hoop ergernissen. De roest die er nu nog op zit verf ik over met een hittebestendige lak, iemand nog tips voor wat voor verf het beste hiervoor te gebruiken is?

Heb ondertussen 1 piezo ontsteking ge?nstalleerd voor 2 branders en deze werkt perfect! Bedankt voor de tip Erwin!

Daarnaast een eerste opzetje voor de tekening. De q is niet gelijk aan die van mij ik heb er namelijk 1 met 1 handvat en een dekselhouder die dus links komt te zitten. De bedoeling is dat alles volledig strak gelakt word dus kieren, schroefgaten en andere oneffenheden smeer ik dicht, schuur ik op en lak alles af. Links van het werkblad de Weber MT 57 en rechts komt de gasser, hier moet ik de maten en dergelijke nog van opnemen dus teken ik nog niet mee.
Ook zit ik nog te twijfelen of ik klapdeurtjes of schuifdeurtjes ga maken. 1 schuifdeur van 1 meter(onder het werkblad) die naar links openschuift zorgt voor een ruimte van 56cm zou dit voldoende zijn?

Om alvast een idee te krijgen en mocht je nog tips hebben... Gaarne!

iwj4g1.png


2mhs9iq.png
 
Leuke setup, met 2 Q's zou ikzelf een deurtje toevoegen om de standaard spullen uit het zicht op te bergen, maar misschien heb jezelf daar al een alternatief voor.
 
Op tekening ziet het er mooi uit. Ik ben benieuwd naar de foto's van het eindresultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan