BasBQ
Beef en Steak

Op zoek naar Pink Salt voor Bacon & Pastrami

mkorpershoek

Vuurmaker
Berichten
66
Hallo,

Voor mijn nieuwe projecten Bacon & Pastrami ben ik op zoek naar InstaCure #1 of Pink Salt weet iemand waar ik dat online kan bemachtigen ?

Mijn Brisket en Buikspek is al onderweg dus alle tips welkom !

 
ik heb eventueel zout voor je, maar stuur het niet meer op, dus als je in de buurt van Leiden bent zou je het hier op mogen halen
 
Pink SALT is te bestellen in de States. De beheerders hebben hier 'leozout' dat bevat de helft aan nitriet ten opzichte van pink salt. Dus 3%.
Er staat hier een convertor om te kijken of je recept met Leo zout of zelfs normaal colorozo zout gemaakt kan worden.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/tips-tricks-tutorials/pink-salt-naar-colorozozout-converter/msg19839/#msg19839
 
Ik heb ondertussen het topic gevonden van het standaard Bacon recept en de verschillende zouten. Het verschil zit hem idd in het nitriet gehalte.

Wat is de achterliggende gedachten van zout met minder nitriet gebruiken ?

Heeft iemand misschien een link voor het bestellen van Pink Salt of is er ergens nog een voorraadje beschikbaar ik wil altijd graag eerst het originele recept uitproberen.
 
waar woon je?
"Leo zout" is goed te gebruiken hoor
 
Michel, het liefste zou ik gewoon pink SALT gebruiken, maar dat is hier echter niet te koop en het laten opsturen is vrij kostbaar.
Leo, heef via de vleesindustrie een zak met 3% nitriet kunnen regelen. Dat noemen wij hier Leozout. Met de convertor kom je precies te weten hoeveel Leo zout of colorozo je moet gebruiken om aan dezelfde hoeveelheid nitriet te komen.
Helaas kunnen sommige recepten niet met colorozo gemaakt worden omdat ze dan te zout worden

 
En anders hier Michel (heb ik het ook vandaan)
http://www.sausagemaking.org/acatalog/Curing_Products.html

En als het een heel klein beetje is, mag het ook bij mij vandaan komen (voor jou als 010er  ;) )
Zowel Cure #1 als #2

In Nederland is het verboden, dus moet je sowieso uit het buitenland halen.
Of je organiseert een gezamenlijke inkoop (scheelt verzendkosten voor een ieder die meedoet)

Mac
 
ik wil je best wel distributie punt maken Marcel
 
Als daar genoeg animo voor is geen probleem (afhalen), maar met verzenden moet ik waarschijnlijk bijleggen. (zoals meestal het geval is (daarom ben ik maar geen zakenman geworden))  ;)

Ik hoor het wel.

Mac
 
Ja als er iemand gaat bestellen dan hou ik mij aanbevolen. Ophalen is voor mij ook geen probleem 010 is Rotterdam :)
 
Mac zei:
En anders hier Michel (heb ik het ook vandaan)
http://www.sausagemaking.org/acatalog/Curing_Products.html

En als het een heel klein beetje is, mag het ook bij mij vandaan komen (voor jou als 010er  ;) )
Zowel Cure #1 als #2


>>Voor de pastrami (eerst corned beef maken) 75 g opgelost in 10 l water op basis van 3.6 kg brisket en voor de bacon 1 tablespoon op basis van 3,6 kg bacon



In Nederland is het verboden, dus moet je sowieso uit het buitenland halen.
Of je organiseert een gezamenlijke inkoop (scheelt verzendkosten voor een ieder die meedoet)

Mac
 
>>Voor de pastrami (eerst corned beef maken) 75 g opgelost in 10 l water op basis van 3.6 kg brisket en voor de bacon 1 tablespoon op basis van 3,6 kg bacon
Is 10l water op 3,6 kg brisket niet wat veel dan  :-/.

Ik heb nu een week een brisket in de cure voor Pastrami, van een kleine 2 kg, in 2l water, en 12,7 gr Cure #1 (ja ja corned beef)
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/charcuterie/pastrami-6316/

Mac
 
OK hierbij het recept

Recept corned brisket

880g fijn zeezout
570g suiker
5 tl peperkorrels
5 tl mosterdzaad
2 tl korianderzaad
3 jeneverbessen
10 kruidnagels
3 laurierblad
10.4 l kokend water
75g curing salt nr1
3.6 kg brisket

Het komt uit het boek "in the charcuterie" eigenaar van een charcuterie the fatted Calf in Napa, Californi?

Ik heb van Dominique leozout gekregen. Wie kan mij helpen dit recept te vertalen naar het gebruik van leozout ?

 
Totale hoeveelheid zout = 950.5 gram.
Totale hoeveelheid nitriet = 4.5 gram.

Je kunt 75 gram pink salt en 880 gram zout vervangen door 150 gram colorozout (3% nitriet (dus Leozout)) en 805 gram zout.

Dit krijg je als je de hoeveelheid zout uit je recept in de converter stopt

Mac
 
Mac

Als ik het goed begrijp is colorozo zout 0,6% nitriet en leozout 3% nitriet. Die converter is van pinkzout naar colorozo of mis ik nou iets ?
 
Michel, Standaard Colorozo zout heeft 0,6% nitriet, en Leozout heeft idd 3% nitriet

In de converter vul je bij colorozo zout het percentage nitriet in dat je gaat gebruiken (in dit geval 3%, want je hebt Leo zout), en verder vul je in, dat je 75 gr pink salt in het recept hebt staan, en 880 gr gewoon zout.

Dan berekend de converter het om naar de verhouding van Leo zout en gewoon zout.

In principe komt het dus op het zelfde neer, alleen met ander soort zout en nitriet.

Als je de pink salt versie gebruikt heb je dus 75 gr pink salt, en 880 gr gewoon zout nodig = 950,5 gr zout en 4,5 gr nitriet
Nu je de colorazo zout versie gebruikt (met Leo zout 3%)  heb je dus 150 gr Leo zout, en 805 gr gewoon zout nodig, en komt je dus op 950,5 gr zout, en tataaa 4,5 gr nitriet.

De verhoudingen blijven hetzelfde, alleen nu met ander zout.

Duidelijk zo ?

Mac

 
Ahh goed bezig dan Michel

Suc6 met je Pastrami.
Tip: wij houden hier erg van lekkere foto's  ;) (van je Pastrami straks h?  :) )

Mac
 
Haha ok

Laatste vraag en dan ben ik er helemaal klaar voor mijn brisket is nu 3 kg en geen 3,6 wat te doen met de verhoudingen van water zout en nitriet ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan