BasBQ
Beef en Steak

Oosters Buikspek (NasQ)

 

DannyvdH

Vuurmaker
Berichten
64
Omdat ik al geruime tijd een stuk buikspek in de vriezer had liggen en de ruimte nodig ga hebben met de kerst, besloten de kou te trotseren vandaag.
Met Oosters Buikspek naar het recept van Marcel Nas, met als kleine toevoeging een pepertje.

Gisterochtend de marinade gemaakt en mijn stuk spek in 2 delen gesneden omdat mijn ziplock zakjes net te klein bleken. Dan maar 2 stukken, je kunt het toch niet in 1 keer in je gezicht schuiven zou mijn moeder zeggen.

Na 24 uur marineren zagen ze er zo uit:
20231202_115923.jpg

Eind van de ochtend de kamado aan met een klein vuurtje om langzaam warm te worden.
Na ongeveer 2 uur op het rooster op 120 graden:
20231202_140820.jpg

En vanaf hier even een zwart gat tot het moment van serveren. Ik heb namelijk geen verlichting in mijn tuin en ik blijf verrast worden door hoe vroeg het donker is.
Dus bij deze:
20231202_180339.jpg


De smaak was goed, al hadden ze nog wel wat langer gemogen. Helaas duurde het al ruim 5,5 uur om op 72 graden te komen en moest mijn vrouw al bijna weg dus zijn we maar gaan eten.
Een volgende keer zou ik er dus nog meer tijd voor nemen.
Maar ondanks dat, was dit al een smakelijk succes.
 
Lekker Spekkie!
 
Lekker hoor! Een buikspek mag ook wel iets meer temperatuur hebben, dan heb je niet zoveel tijd nodig.
 
Lekker hoor! Een buikspek mag ook wel iets meer temperatuur hebben, dan heb je niet zoveel tijd nodig.
Het was mijn eerste ooit dus ik hield nog braaf het recept aan waarin 110-120 graden stond. Een volgende keer zou ik eerder 130-140 aanhouden met deze marinade (de ketjap moet natuurlijk niet verbranden)
 
mooi spekkie, maar inderdaad wel lang.
mijn laatste spekkie zat met 1.5 uur op 140 graden op een kern van 70.
hier zat mapple en soja bij en verbrand niet.

evengoed een heerlijk spekkie, had er graag van geproefd
 
Lekker hoor.
Spek is altijd goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan