BasBQ
Beef en Steak

Oosters buikspek aan het spit!

 
 

Sabine

Kooltjesharker
Berichten
200
Bij het maken van het menu voor deze week werd er gemeld dat nasi wel een goed plan was. En toevallig had ik ook nog een lekker stukje buikspek in de vriezer liggen; mooie combi!

Gisterochtend het spek eerst rustig laten ontdooien om het daarna in de marinade te zetten. (Naar recept van bbq junkie, site the Butchery) Het vlees met vorken overal ingeprikt en toen een mooi ruitjes patroon in de vetlaag gesneden.

Vorige week heb ik mijn nieuwste aanwinst binnen gekregen, een vaccumeermachine, dus het spek met marinade in een grote zak gevaccumeerd. Alleen vergeten een foto te maken… maar dat had misschien iets te maken met het feit dat ik bijna tot mijn ellebogen onder de marinade zat; dat moet echt handiger kunnen 🙄🤔😂

IMG_5436.jpeg


Vanmiddag de Q aangestoken, de kooltjes aan een kant en het spit geïnstalleerd.
Toen de Bastard een temperatuur van ongeveer 130 graden had, het spit met het buikspek erop en draaien maar.

IMG_5437.jpeg


Ondertussen heb ik lekkere crispy chilly fried rice gemaakt voor erbij.
Het spekkie een paar keer ingesmeerd met een laagje marinade en bij ong 73 graden kerntemperatuur mocht hij eraf. Even laten rusten en toen konden we los!! Jummie 😋

IMG_5439.jpeg
 
Lekker zeg! het spit heeft weer een prachtige bijdrage geleverd!
 
Welk spit heb je op de batard L?
Ik heb tegewoordig ook een bastard:)
 
Welk spit heb je op de batard L?
Ik heb tegewoordig ook een bastard:)
Fijne Q de Bastard. Kan wel niet vergelijken maar hij werkt top!
Ik heb de Letzq, dat was een leuke aanbieding die overbleven was van black Friday…
Hij werkt top, je houdt net een randje van het vilt over maar dat is niet erg. (Geen lek)
Het enige minpuntje vind ik dat de platesetter eruit moet, dus met indirect grillen niet handig. Op de derde foto zie je hoe ik dat opgelost heb; kooltjes aan een kant en een lekbak ernaast. Werkt ook goed.
 
Dankjewel voor je reactie.
Ja, super zo'n bastard. Pas 1x gebruikt, maar wat een wereld van verschil met een kleinere, niet a-merk kamado.
En wat blijft ie nog lang warm met de schuiven dicht.
 
Tot je ellebogen in de marinade? Zijn daar ook fotootjes van? :ROFLMAO:

Dat kan zeker handiger. Daar is de vacumeerder ook zo handig bij! Je kan het vlees in de vacuumzak stoppen en de marinade er los bij gieten. Sla de rand van de vacuumzak vooraf één of twee keertjes terug zodat na het vullen de rand altijd schoon blijft. Dan vacumeren, maar nèt voordat je vacuum hebt stoppen met zuigen maar meteen sealen. Dan zuigt de machine je marinade nèt niet op uit de zak. Nu heb je ruimte om de seal goed te zetten èn kun je de mariinade rondom in masseren... lekkerste om dat een paar dagen eerder te doen en dan elke dag even opnieuw masseren rondom en de marinade herverdelen.

Maar heej, dat spekkie ziet er totaal awesome uit joh! Lekker bordje zo. Ik maak er zelf nog graag atjar bij. Ook zo fijn!
 
Tot je ellebogen in de marinade? Zijn daar ook fotootjes van? :ROFLMAO:

Dat kan zeker handiger. Daar is de vacumeerder ook zo handig bij! Je kan het vlees in de vacuumzak stoppen en de marinade er los bij gieten. Sla de rand van de vacuumzak vooraf één of twee keertjes terug zodat na het vullen de rand altijd schoon blijft. Dan vacumeren, maar nèt voordat je vacuum hebt stoppen met zuigen maar meteen sealen. Dan zuigt de machine je marinade nèt niet op uit de zak. Nu heb je ruimte om de seal goed te zetten èn kun je de mariinade rondom in masseren... lekkerste om dat een paar dagen eerder te doen en dan elke dag even opnieuw masseren rondom en de marinade herverdelen.

Maar heej, dat spekkie ziet er totaal awesome uit joh! Lekker bordje zo. Ik maak er zelf nog graag atjar bij. Ook zo fijn!
Nou dat zijn de tips waar je iets aan hebt!
Ga ik zo doen de volgende keer; thxxx!
Oh en nee; geen foto’s 😜😂
 
Ziet er goed uit allemaal ,marineren in een ziplok gaat ook goed hoor,doe ik hier altijd nooit een druppel gemorst . :ROFLMAO:
 
Lekker!! Binnenkort ook maar eens aan het spit maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan