BasBQ
Beef en Steak

Ooni pizza oven: hoe warm wordt de pizza-steen?

 
 

Reem

Pitmaster
Berichten
574
Hallo allemaal,

sinds kort ben ik in het bezit van een Ooni koda 12.
pizza maken gaat aardig maar ik meet geen 500c graden op de steen zoals ik vaak lees op internet. Merk ook aardig wat verschil in de steen voor of achter bij de vlammen, wat misschien wel ook logisch is.

ik meet ongeveer 300c en voor soms maar 200c.

Kan dit met het weer te maken hebben? Gisteren was het ongeveer 5c buiten.

heb de oven aangezet en na ongeveer 20 minuten gaan bakken. Daarna pizza gegeten en oven aan laten staan. Volgende pizza gemaakt. Dus hij heeft aardig de tijd gehad om op te warmen.

Bedenk me nu ook dat ik de thermometer wellicht wat dichter bij moet houden maar 400c graden heb ik zoals ik het nu doe nog niet gemeten.

pizza‘ s maken gaat wel aardig maar moet ze wel langer er in hebben en daarom ook sneller dan 20 seconden draaien en vaker.

op internet heb ik een pizza oven gezien van tarrington met twee branders, zou dit niet beter zijn?
 
Mijn Ooni pizza oven haalt makkelijk 350 C. Die van mij kan op gas of op hout.
Hout is wel meer werk maar haalt deze temperatuur makkelijk en binnen 20 minuten.
De buitentemperatuur zal natuurlijk invloed hebben maar niet zoveel dat je 50 verschil hebt.

Hoe meet je de temperatuur? Heb je de gas toevoer en brander helemaal openstaan?
 
Welke ontspanner heb je op uw gasfles?
Dat kan ook bepalend zijn voor max gasdebied.
 
Als wij pizza’s gaan maken laat ik de koda 16 een 20/25 min opwarmen. (Vol vermogen)
De steen is dan 300/350 graden.

Zodra de pizza erin gaat zet ik de brander op laag, zo heeft de bodem de tijd om krokant te worden zonder dat de bovenkant verbrand.
Na circa 60 seconden draai ik de pizza een halve slag, nu is het ene beetje kijken hoelang hij nog nodig heeft.
Meestal heb ik binnen 2 x 60 seconden een pizza die perfect is.

Als we dan de pizza gaan eten zet ik de brander weer op vol vermogen om de steen bij te warmen.

Een 16 heeft een dubbele brander, hierdoor hoef ik maar 1x te draaien.

Volgens mij heeft ooni op alle Nederlandse ovens een 30milibar reduceerventiel.
 
Bedankt voor de reacties. Ik ga het vanmiddag nog een keer proberen en zal wat foto’s plaatsen. Dat maakt het misschien wat inzichtelijker wat ik heb en wat ik doe.
tot vanmiddag!
 
Ik heb ook een ooni 12 . Mijn steen is na 15 tot 20 minuten voorverwarmen op de maximale stand ruim boven de 350 graden in het midden.
Ik meet met een laser thermometer.
Ik probeer de voorkant van de steen in ieder geval boven de 300 te hebben voor ik begin.
Nadat de steen heet is zet ik de brander op driekwart. Dat geeft mij het beste resultaat qua knapperige bodem met perfect gare topping. Ik heb t nooit getimed, maar ik denk dat ik zo’n 2 minuten per pizza bezig ben en ik draai m drie a vier keer een klein stukje.

Vorige week heb ik er 7 achter elkaar gebakken en toen merkte ik het temperatuurverschil in de steen na de vierde. Dus toen werd het tijd om even weer bij te verwarmen en een korte pauze te nemen…
 
Ik zet de Ooni 12 vol aan en ga dan al beetje beginnen met deeg stretchen. Ik denk dat ik hem 10-15 minuten laat opwarmen. De infrarood thermometer geeft dan achter zon 400C aan. Als de pizza's er op gaan zet ik hem wat lager.
 
nou net even getest en temperatuur was nu toch wel wat hoger
dit is de drukregelaar met gastank:
BBQ.JPG


BBQ2.JPG


temperatuur voordat de ooni aanging:
BBQ3.JPG


de vlammen in de ooni, niet overal geel, rechts iets meer blauw met soms gele vlammen


DSC08074.JPG

DSC08077.JPG


temperatuur na 20 minuten gemikt op het logo in de pizza steen

BBQ 10.JPG


iets verder dan het logo:

BBQ9 LOGO.JPG


vooraan bij de pizzasteen:

BBQ VOOR.JPG


en tja, heet wordt de ooni wel , want de thermometer iets te lang er voor gehouden en niet goed opgelet......

BBQ11.JPG


heel stom, hij doet het nog wel. Meten en met de andere hand een foto maken duurde hier dus iets te lang...
heb ik weer, volgende keer toch iets verder weg meten.....

zoals jullie zien geen 400c graden of hoger gemeten.
 
Ik ben in t bezig van een karu 12 en stook deze op hout. Ik haal met gemak een steen temperatuur van 500gr. Het is dus niet onmogelijk. Waarom t niet wil lukken geen idee, zeker met gas moet dit toch mogelijk zijn omdat dit veel constanter brand. Succes en hoop dat je t snel voor elkaar hebt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Maar dat is toch heet zat. 500C klinkt leuk maar dan gaat het ect heel hard. Nu ben je in anderhalf twee minuten klaar, dat is toch ook mooi
 
Terug
Bovenaan Onderaan