BasBQ
Beef en Steak

Ook even voorstellen!

H

Hubba

Gast
Hallo allemaal,

Ik ben Huib uit Zeist, 37 jaar, getrouwd en heb twee jonge kinderen. Tot september vorig jaar heb ik met mijn vrouw en 1e kindje (2e was in aantocht!) altijd in een appartementje gewoond.
Als ontzettende smulpaap heb ik jaren geroepen dat wanneer wij een huis met een tuin zouden kunnen vinden/kopen, ik als allereerste een "echte" BBQ zou willen hebben. Zo vonden wij vorige jaar dus een huis
met een heerlijke grote tuin!  2 weken na de verhuizing werd ons 2e kindje geboren. Weinig tijd voor BBQ dus! Maar nu eindelijk kreeg ik van mijn lieve vrouw en familie afgelopen week
voor mijn verjaardag een Weber Original Kettle Premium 47cm!  Ik had me al tijden verdiept in het BBQ'en (o.a. via dit forum).

Afgelopen weekend dus eerste experiment! Ik had besloten dat ik "low & slow" een hele kip wilde proberen te bereiden, incl. roken.  Best spannend voor de eerste keer.
Schoonouders zouden komen eten, dus... moesten 2 kippen worden. BBQ ruim op tijd voorbereid volgens "split grill" methode die ik op BlueSmoke BBQ had gelezen. Van 2 verschillende dry rub voorziene kipjes op temp laten komen. Briketjes aangestoken. rookhout snippers in aluminium folie erop.  2 kipjes erop en...... met een biertje in de hand wachten, en wachten... paar keer luchttoevoer beetje bijgesteld...tot ik na een uur mezelf toestond even de status van de briketten en de kip te controleren...  Nog eens anderhalf uur later:  kern temperatuur van de kipjes op 80 gr. C..  Kwartiertje laten rusten... en.... Aanvallen!

Wat was ik verbaasd over het resultaat!! Ik wil absoluut niet opscheppen en ik heb de perfecte finesse nog lang niet in de vingers.. maar... dit waren serieus de lekkerste en vooral sappigste kipjes die ik ooit gegeten heb. Inclusief fijne rooksmaak. En het mooiste: dochterlief van 2,5 kreeg er geen genoeg van. Oftwel, deze positieve ervaring smaakt naar meer en ben nu al aan het nadenken over de volgende sessie... BBQ virus heeft toegeslagen!

4rxs91.jpg


27zyt8p.jpg





 
hoi Huib,
welkom bij dit edele genootschap.

leuk verslag
 
ja zo gaat het in veel gevallen Huib
Er is geen weg meer terug.

Welkom.
 
Welkom!
Wederom is erg een nieuw slachtoffer gemaakt door ons geliefde BBQ-virus :D
Leuke introductie!
 
Welkom hier. Mooi verslag en heel herkenbaar  :)
Gefeliciteerd met je verslaving
 
Welkom Huib. Virus heeft duidelijk ook Zeist bereikt ;-)
 
Welkom Huib
 
Welkom bij de club!
 
Huib, welkom op het BBQ Genonootschap!
 
Hartverwarmendde introductie Huib en van harte gefeliciteerd met de geboorte van de tweede.
Niet te bescheiden doen hoor, je hebt het allemaal goed voorbereid dus het resultaat is daar dan ook naar.

Je zal ongetwijfeld je draai vinden op dit forum; welkom aan boord.

 
Terug
Bovenaan Onderaan