BasBQ
Beef en Steak

Ook aan de UDS, hopelijk niet zo U

 
 

Jowi

Kooltjesharker
Berichten
169
Ik heb deze week ook besloten om een UDS te gaan bouwen. Waarom? Ik heb hem eigenlijk niet nodig, heb een fijne kamado, maar ik wil kijken of ik ook zo'n ding kan bouwen. En 2 bbq's is beter dan 1. 1 voor lage temperaturen en 2 voor hoge temperaturen. Kan altijd handig zijn dacht ik.

Ik heb de volgende ingredienten:
- een ton
- 3 kogelkranen 22mm
- 3 knietjes 22mm
- een temperatuurmeter
- een luchtregelschijf
- 3m 22mm buizen (is nog in bestelling)
- een vuurkorf

Doelstelling is om de vuurkorf om te bouwen tot kolenmand, ik gebruik dat ding toch niet, en kwam er net achter dat ie precies in de ton past. Ff bekleden met wat fijner gaas en we zijn er dacht ik...

Ik heb echter nog geen trappenboor. Is er iemand in de omgeving Apeldoorn die hem een dag kan missen?

Zodra ik ga bouwen, volgt het verslag!
 
Suc6 met de bouw en vergeet niet veel foto's te maken


Gr. Mike
 
Succes en veel plezier!
 
Is Arnhem voor jou omgeving Apeldoorn ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
leuk project !
 
Altijd leuk om te volgen

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
FelixH zei:
Is Arnhem voor jou omgeving Apeldoorn ?

Is een beetje uit de richting, ik woon boven Apeldoorn en kom praktisch niet in Arnhem. Maar een stappenboor schijnt hetzelfde te doen als een trappenboor, maar is aanzienlijk goedkoper, dus ik ga mijn gereedschapskist maar spekken ;)
 
Goed, mijn verhaal.

Enige weken geleden een ton opgehaald in Nijkerkerveen. Had veevoeder ingezeten. Binnenkant was gecoat, maar dat zou weg te branden moeten zijn:

733d8cf2c85cd3a101f6ee5e185c6109.jpg


Vervolgens heb ik maar een stappenboor gekocht en ben ik met enig enthousiasme vast begonnen met de gaten te boren. Toen ik dat klaar had, gelijk t de luchtpijpen erop gemaakt, 3 stuks van 22 mm. Voor het deksel heb ik de luchtregelklep van huisentuin.nl gebruikt. Wat hoekjes en een bezemsteel verder en ik had mijn bbq. Moest ie nog uitbrand worden... Dus beetje de omgekeerde volgorde:

99ea65f4d13aaf67bbbd1ecf7fa6fe61.jpg


Enfin, hij staat nu mooi afgebrand te zijn. Ik wil hem nog mooi zwart spuiten en dan kan ie zich bewijzen. Ik heb een rooster ervoor besteld en een draadmand in een vuurkorf dient als vuurbak. Een hittereflector heb ik nog niet, moet ik nog wat op verzinnen.

Nu bedacht ik me, dat als ik de luchtinlaten korter maak, zodat ze onder de hoogte van het deksel komen, en ik leg in plaats van een deksel een ronde ijzeren plaat met een gat in het midden, waar de vuurkorf in komt te hangen, dan heb ik gewoon mijn eigen OFYR! Wat denken jullie: stom plan, niet te doen, ton trekt helemaal krom of why not?
 
Goed begin! Ik zou de luchtinlaten iig tot onder de rand laten uitkomen, dan heb je er geen last van.

Ben bang dat de verf er niet lang op blijft zitten als je de UDS gaat ombouwen tot OFYR.
Ook een hitteschild verkopen ze bij de Ikea, de meeste klanten daar gebruiken het echter als RVS dienblad  :p
 
Wacht maar af, als hij een paar maanden gebruikt wordt en buiten staat wordt hij vanzelf Ugly.  :D !
 
Mooi resultaat!

Zijn er ook al gerechten op bereid?
 
Dank voor de complimenten. Ik heb nog geen proefrun gedraaid, dat gaat of zaterdag of maandag gebeuren. Volgende week zaterdag een bbq voor 35 personen, dus dan heb ik een 2e bbq hard nodig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan