BasBQ
Beef en Steak

Onze DIY buitenkeuken

N-droe

Tondelzoeker
Berichten
6
Omdat ik er toch best trots op ben wil ik bij deze onze recent voltooide buitenkeuken met jullie delen. Omdat we het op een bepaald moment toch wel beu werden om telkens de kamado's uit en in de schuur te slepen vonden we het tijd worden om een vaste buitenkeuken te maken.

Stap 1: de halve tuin op de schop. Vlonder eruit, douglas overkapping geplaatst en nieuw straatwerk erin. Alles met behoorlijk wat vertraging in levering, maar net voor de zomer was het dan toch op orde. Dat maakte al een heel verschil omdat de spullen gewoon buiten konden blijven staan (nadat we wel een nieuwe tuinpoort met goed slot hadden geplaatst), maar het gebrek aan werkruimte was toch wel onhandig.

Daarom maar snel door naar stap 2: de buitenkeuken maken en plaatsen. Ik wilde graag een stalen keuken, beetje (nogal) geïnspireerd door de Roostr keukens. Dus her en der gaan kijken voor inspiratie en stiekem of we ons er makkelijk vanaf konden maken door er gewoon één te kopen. Echter de prijs van een dergelijke keuken verwees dat plan snel naar het rijk der fabelen. En er was geen optie om met standaard delen de volle 270cm breedte te benutten.
Dus ontwerp gemaakt, staal besteld en aan het zagen, lassen en slijpen geslagen.

20230725_200732.jpg


20230726_204006.jpg


20230727_201827.jpg


20230727_214902.jpg


20230727_215306.jpg


20230802_212411.jpg


De kokers zijn 50x50x2mm, alleen de dragers zijn 40x40x2mm. Feitelijk hebben we drie kisten gemaakt die precies naast elkaar onder onze overkapping passen, maar zodat we in de toekomst ook nog zouden kunnen spelen met de setup. Het hele gevaarte heb ik samen met mijn vader, die beduidend beter kan lassen dan ik, in elkaar gezet. Een heel leuk project samen.

Even inpassen onder de kap voordat het naar de poedercoater (voormalige bijbaan van me, dus dat is altijd handig) gaat.

20230806_124006.jpg


20230807_201754.jpg


Binnen anderhalve week kwam het geheel terug van de coater en konden we het in elkaar gaan zetten.

20230818_161003.jpg


20230818_173017.jpg


Past precies. De pootjes zijn rvs en komen van HBM Machines. Voor de ondersteuning van de kamado's heb ik gekozen voor geschuurd rvs van 6mm dik. Dat is stevig genoeg (ruim) en door te schuren krijg je een mooie afwerking die best goed vuilbestendig is. Voor de onderste laag hebben we rvs gaasmatten, 40x40x4mm gebruikt. Stevig en het zorgt ervoor dat het allemaal goed door kan luchten. Voor het hout van het kastje is wat overgebleven douglas hout van de overkapping gebruikt. Kostenefficiënt en het maakt er een mooie eenheid van. Zoals jullie zien hebben we eerst nog even een tijdelijk werkblad geplaatst, want het echte werkblad liet nog even op zich wachten. En ook de leggers van het middendeel heb ik later pas gemaakt.

20230827_151208.jpg


En toen kwam onverwacht snel het granieten werkblad. Het gekozen graniet is geïmpregneerd. Heel mooi, vinden wij, stevig en gemakkelijk in het onderhoud. Zo'n verandering toen dat blad erop ging. De legger in het open gedeelte ook van douglas planken gemaakt en die in het kastje van rvs gaasmat met een eindstrip ter versteviging.

Het eindresultaat! Wij zijn zeer tevreden🤩

20230822_203208.jpg


20230827_144138.jpg
 
Potverdikkie dat is geen halfwerk..........
Ziet er mooi uit. Complimenten hoor!

Stelpoten zijn "om te onthouden" HBM heeft wel meer leuk spul te koop.
Nogmaals erg mooi!
 
Dat is mooi gemaakt hoor.
Proficiat.
Daar ga je veel plezier aan hebben.
 
Heel mooi geworden en oer sterk 💪🏼
 
Mooi gedaan hoor! Alleen al om naar te kijken is het leuk in je tuin. En dan komt het plezier van gebruiken er nog eens bij (y)
 
Super gaaf zeg :love: Veel plezier ermee!
 
Dat ziet er goed uit daar kan je lekker droog bbqen het hele jaar door (y)
 
Heel mooi gedaan, daar ga je veel plezier aan beleven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan