BasBQ
Beef en Steak

Onverwachte bbq

 
 

mitch01

Stoker
Berichten
267
Tja vandaag om een uur of 5 besloten dat de q aan moest (had mijn sear-grate nog steeds niet geprobeerd) .
Snel nog ff naar de super voor wat gehakt

Thuis een (simpel) receptje voor hamburgers gemaakt .

Uit mijn hoofd: 700 gram rundergehakt
                      1 eitje
                        2 theelepels  gekruid paneermeel
                      Zeer fijn gesnipperd uitje
                      1,5 eetlepel ketchup
                        1,5 eetlepel werschestersaus
                        2 theelepels paprika poeder
                        3 teentjes knoflook zeer fijn

Kneden maar .

met mijn nieuwe ook ongebruikte gietijzeren pan een flink stuk boter erin en deksel erop zo'n 10 minuten
Toen 2 grote uien in ringen erin en af en toe beetje husselen,roeren deksel erop en herhalen totdat ze lichtbruin werden .

Vantevoren een heerlijk hamburger sausje gemaakt ala de bigmac saus ......
Ff knippen en plakken voor dit recept .....

burger saus (big Mac)

5 eetlepels gewone mayonaise
4 eetlepels normale ketchup
2 eetlepels piccalilly ( Dit maakt de saus fris )
(Een ingelegd mengsel van met name augurken, zilveruitjes en bloemkool in een saus van azijn en mosterd)
1/2 eetlepel chilipoeder
1/2 eetlepel (witte)(natuur)azijn
1/2 eetlepel zout
1/2 eetlepel suiker
1/4 ui ( bij gebruik van lente uitjes, neem er er stuk of 5 kleine )
(Maakt niet heel veel uit, bij de McDonalds snijden ze die ook niet altijd vers)
Snij de ui in hele kleine blokjes, zo klein als je maar kunt, en haal ook even je mes door de piccalilly heen. Klop dan de heleboel stevig en met een ferme slag door elkaar heen tot je een "bijna" saus in je schaal hebt. Het ruikt, en proeft nog steeds niet echt naar de "Secret Sauce" die tussen je BigMac zit. Maar nu komt de truuk. Zet de schaal in de magnotron en zet die gedurende 30 seconden helemaal vol aan. Ik reken de 30 seconden even omdat ik nu een kleine gebruik, zeg maar ??n met een vermogen van 600/800 Watt. Heeft jouw magnotron meer vermogen? Pas dan de tijd een beetje aan. Beter iets tekort, dan te lang, je kunt de schaal altijd nog even terugzetten voor een paar seconden en na een paar keer weet je toch wel hoeveel het ongeveer in jouw magnotron is.

Nu heb je de saus, proef maar eens, het begint er al op te lijken. Maar,..  de smaak is er nog net niet helemaal. Dek de schaal nu af met wat folie en laat het geheel afkoelen in de koelkast. De suiker, gaat de azijn compenseren en voila!!... de echte "Secret" BigMac sauce is klaar voor gebruik zodra de hele schaal afgekoeld is....

Daar ben ik weer............ ;)
Om het sausje zo af te laten koelen had ik geen tijd dus hoppa in de vriezer ermee werkte perfect

Hamburgerbroodje doormidden op het onderste gedeelte royaal de saus wat ijsbergsla en nog een beetje saus er boven op
Daar op de burger
Op het bovenste gedeelte de gebakken uienringen

Hmmmmmmmmmmmm

huqyqu8y.jpg


9atu5u2a.jpg



Had ook nog wat PP over en gisteren uit de vriezer gehaald om vandaag in de magnetron te doen
Maar de q stond aan en ik heb een gietijzeren pannetje dus wat cola erin gegoten (hier eens gelezen) en de PP in de pan
Heerlijk maarja geen foto dus.........

Grt Michel


 
Het lijkt wel of je een groot geheim hebt verklapt over die saus, wat een uitgebreid verslag. Maar wel leuk om te lezen.

Die hamburgers waren beter dan van de Mac, of niet :D
 
Lekkere hamburgers....daar worden veel bewoners in huize jachtfestijn erg blij van.
 
Mjdeffie zei:
Leuk verhaal maarrrrr wat doe je nou als je geen magnetron hebt

De q aansteken zoals ik gedaan heb
Of gewoon op het gas/inductie/keramische kookplaat  ;D
 
150degrees zei:
Het lijkt wel of je een groot geheim hebt verklapt over die saus, wat een uitgebreid verslag. Maar wel leuk om te lezen.

Die hamburgers waren beter dan van de Mac, of niet :D

Was ook een geheim dat ik graag met jullie wilde delen  ;)

En de burgers waren zeker lekkerder dan bij de Mac ...... 100%
 
Goed bezig, moet die secret saus ook eens proberen, al was het alleen al voor de fun
 
Bedankt voor het delen van de saus! Ga ik zeker ook eens proberen
 
Best burgertje!!
 
Ik zal de saus ook eens bij de recepten gaan zetten het is echt een lekker sausje voor op de burger!
Eergisteren ook een beetje op een broodje leftover PP gedaan was ook lekker
 
Terug
Bovenaan Onderaan