BasBQ
Beef en Steak

Ontmaagding van het Action ei met babyback ribs (3/1/0,5/0,5)!

 

VleesFeest

Vuurmaker
Berichten
69
Ziezo, de eerste sessie is een feit! Gisteren heb ik een dryrun gedaan met een restje supermarkt houtskool in het Action ei. Daarmee ook mooi het gietijzeren pannetje van Xenos dat als deflector dient kunnen seasonen (met lijnzaadolie) en vooral wat met de temperatuur en thermometer leren spelen om te zien hoe het ei reageert.

Gisteren bij Beef en Steak goed houtskool gehaald samen met een babyback rib, rub en aflak saus. Vanochtend eerst het vlies losgetrokken. Dat leek geslaagd, maar blijkbaar alleen de bovenste laag want er zat nog steeds een laagje vlies dat vrijwel niet meer was te verwijderen omdat het te dun was om los te trekken  :| Daarna toch maar de rib  gerubbed en iets na 12u met het mooie restaurant houtskool de fik in het ei gezet. Helemaal vol tot tegen de deflector. Geweldig gaat dat aanmaken met een elektrische verfafbrander zeg, echt zo gepiept!

Daarna een handje hickory snippers op de houtskool gegooid, en de rib erop gelegd. 3 uur lang geprobeerd de temperatuur op 115 graden te houden, wat vrij goed is gelukt met af en toe bijstellen van de in- en uitvoer. Temp is in ieder geval tussen 110 en 130 graden gebleven op roosternivo, iets meer aan de hogere kant dan de lagere.

Na 3 uur nog een uur in folie met wat spa-apple en whiskey erbij. In dit uurtje liep de temperatuur omlaag en met schuifjes boven en onder vol open kreeg ik ''m niet meer omhoog. FF alles eruit gehaald en de kolen beter bij elkaar geharkt. --> Leerpunt voor de volgende keer om na de 1e shift van 3 uur even het houtskool te bekijken en bijeen te schuiven.

Daarna nog een half uur weer los op het rooster en tot slot 30 minuten met aflak om te caramelliseren.

Het resultaat was erg smaakvol, alleen vond ik het vlees wel iets aan de droge kant geworden. Is daar een reden voor? Temp in de laatste fase misschien toch iets aan de hoge kant geweest?

Enfin, foto's zeggen meer dan woorden:

aMGBvoE.jpg


Na 3 uur (1e shift):

2rKS41S.jpg


En het eindresultaat (ja lekker klussen aan de Bekvam tussen het grillen door)  B-) :

VnUC88F.jpg





 
Dat zien er mooie ribs uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
VleesFeest zei:
Ziezo, de eerste sessie is een feit! Gisteren heb ik een dryrun gedaan met een restje supermarkt houtskool in het Action ei. Daarmee ook mooi het gietijzeren pannetje van Xenos dat als deflector dient kunnen seasonen (met lijnzaadolie) en vooral wat met de temperatuur en thermometer leren spelen om te zien hoe het ei reageert.

Gisteren bij Beef en Steak goed houtskool gehaald samen met een babyback rib, rub en aflak saus. Vanochtend vroeg eerst het vlies losgetrokken. Dat leek geslaagd, maar blijkbaar alleen de bovenste laag want er zat nog steeds een laagje vlies dat vrijwel niet meer was te verwijderen omdat het te dun was om los te trekken  :| Daarna toch maar de rib  gerubbed en iets na 12u met het mooie restaurant houtskool de fik in het ei gezet. Helemaal vol tot tegen de deflector. Geweldig gaat dat aanmaken met een elektrische verfafbrander zeg, echt zo gepiept!

Daarna een handje hickory snippers op de houtskool gegooid, en de rib erop gelegd. 3 uur lang geprobeerd de temperatuur op 115 graden te houden, wat vrij goed is gelukt met af en toe bijstellen van de in- en uitvoer. Temp is in ieder geval tussen 110 en 130 graden gebleven op roosternivo, iets meer aan de hogere kant dan de lagere.

Na 3 uur nog een uur in folie met wat spa-apple en whiskey erbij. In dit uurtje liep de temperatuur omlaag en met schuifjes boven en onder vol open kreeg ik ''m niet meer omhoog. FF alles eruit gehaald en de kolen beter bij elkaar geharkt. --> Leerpunt voor de volgende keer om na de 1e shift van 3 uur even het houtskool te bekijken en bijeen te schuiven.

Daarna nog een half uur weer los op het rooster en tot slot 30 minuten met aflak om te caramelliseren.

Het resultaat was erg smaakvol, alleen vond ik het vlees wel iets aan de droge kant geworden. Is daar een reden voor? Temp in de laatste fase misschien toch iets aan de hoge kant geweest? Of misschien het zout in de rub die te veel vocht heeft onttrokken? Na ruim 4 uur in de rub was er wel aardig wat vocht uitgekomen.

Enfin, foto's zeggen meer dan woorden:

aMGBvoE.jpg


Na 3 uur (1e shift):

2rKS41S.jpg


En het eindresultaat (ja lekker klussen aan de Bekvam tussen het grillen door)  B-) :

VnUC88F.jpg
 
Foxstrot 86 + 1
Na zo'n 5 uur op de bbq vind je dat niet meer terug.
Zien er lekker uit. :)
 
Lijkt mijn lekker  :)
 
Geinig hoor zo'n eitje vol met ribs. Mooi werk!
 
Geweldig een eitje vol ribs, ze zien er mooi en smakelijk uit :)
 
zien er lekker uit die ribbels.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan