BasBQ
Beef en Steak

Onglet/Bordelaise/Betteraves rouge/Risotto avec Fromage du Chèvre

 
 
 

dr3s

Vuurmaker
Berichten
54
Geïnspireerde door de foto opdracht gepoogd een Frans georiënteerd gerecht te maken op basis van de Jodenhaas. Dat klinkt in het Frans al een stuk smakelijker, net als de andere gerechten. Ik heb een paar jaar in Frankrijk gewerkt, voor een Amerikaans bedrijf dus mijn Frans is weinig ontwikkeld. Het bedrijf zat in de buurt van Lyon, dus kunnen genieten van de culinaire omgeving. Een gerecht wat vaak geserveerd werd in traditionele bouchons Lyonnais was Onglet, of te wel longhaas.

Bij de plaatselijke slager longhaas gehaald. Gevraagd om snijafval mee te geven, wilde dit gebruiken voor de Bordelaise saus.

Voor de saus de restanten in bloem/zout/peper gemarineerd en dit aangezet met sjalotjes en knoflook. Afgeblust met een Franse wijn en vervolgens uurtje laten trekken.

329a121c7ea38b00b53f90c026e51651.jpg



Dit gezeefd en weer even laten trekken met beenmerg en laurier blad en laten inkoken tot de juiste consistentie.

04a8da8ea3f1d8189a4b4cfd7002a0c6.jpg



Voor de bieten, deze gepoft op de BBQ door ze te verpakken in aluminiumfolie en rode wijnazijn en aceto balsamico toegevoegd. Ook twee rode uien mee gepoft. Dit ongeveer 1 uur tussen de kolen laten poffen.

171cc5d6a24f1e13f626707392b1e58f.jpg



Vervolgens uitgepakt en de resten eraf gesneden. De bieten in blokjes gesneden en de fijngesneden ui door elkaar gemengd.
a90dec4960d07783449a96856e6bcbd6.jpg



Voor de risotto een fijngesnipperde ui aangezet met Risotto rijst en hier kippenbouillon en 300 ml bietensap aan toegevoegd. Dit op traditionele gasfornuis bereidt vanwege continue roeren. Op het laatst een zacht Frans geitenkaasje door de Risotto gesmolten.

De onglet gepeperd en gezouten op directe hitte van de primo tot een kerntemperatuur van 52 graden gegrild en ingepakt in aluminiumfolie. Omdat alles tegelijk geserveerd moest worden vergeten om de foto te maken van de jodenhaas op de primo, maar genoeg voorbeelden van vlees op de gril op het forum van dat edele genootschap.
3e8937b9f07f7a82d142255ee1fa8ea5.jpg



Vervolgens alles opgemaakt voor de foto, niet mijn specialiteit, ik hou toch meer van het bereiden, maar het oog wil ook wat.

Als geintje voor het decoreren van het bord een zilveruitje in appelstroop van Jonnie de Boer & Oos Kesbeke en mango bolletjes in een azijn van vlierbloesem azijn (ooit gekocht bij een speciaalzaak in Franse streekgerechten) toegevoegd. Een gebbetje zouden ze in Amsterdam zeggen.
e088749b620f67ae301a25b176790650.jpg


Tot slot het eindresultaat. Uiteindelijk mooi gerecht geïnspireerd door het Thema en de herinneringen aan Lyon en omgeving.

d0f80db6a487613c4dd3fe933e2bc048.jpg


Avec Plaisir!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Leuk dat de fotowedstrijd herinneringen oproept.
Het gerecht Is er niet minder om.
Lekker hoor
 
Ziet er heerlijk uit.

Mooi dat hier niemand kookt met beenmerg (sorry @Free_ltd ) maar tijdens een Franse wedstrijd iedereen zich ermee bezig houd.
 
Prachtig gerechtje zeg!
 
Er wordt ver gegaan voor de wedstrijd. Ik ga proberen om zaterdag mijn ding te doen.
Maar dat zal een pak simpeler zijn.
 
Dat ziet er een heerlijk bordje uit.
 
Ik vind het bord prachtig opgemaakt en had graag een stukje geproefd. Ziet er heerlijk uit.
 
Mooi gemaakt. Ziet er lekker uit. Inspirerend.
 
Netjes hoor 👌
 
Wow. 2 sterren waard
 
Heel chique bordje geworden. Kan zo op de kaart zou ik zeggen. Cuisson ziet er super uit. Top
 
Terug
Bovenaan Onderaan