BasBQ
Beef en Steak

Omgebouwde offset / texas grill / UDS vervanger

 
 
 

Geitje

Sprokkelaar
Berichten
39
Ik heb een tijdje met mijn offset bbq zitten spelen en aanpassen maar vond het eigenlijk altijd net niks. Te veel geregel en bijvullen en klooien met deflectors/stenen enz om een gelijkmatig verwarmde kamer te krijgen.
Nu heb ik ook een aantal UDS'en gebouwd voor mezelf en vrienden en ik verbaasde me elke keer hoe makkelijk deze te bedienen zijn. Vooral icm een PID controller.
Helaas vind ik de U van UDS een beetje jammer en ik liet tegen het feit aan dat je op een 47 UDS vaak ruimte te kort komt. Je hebt vaak twee verdiepingen nodig hebt als je veel gasten hebt en dat is weer geklooi met rooster optillen als je moet basten. Daardoor liep ik toch weer snel naar mijn offset waar ik wel alle ruimte had maar continu bezig was met de warmteregeling. Dat vond ik ook weer te veel moeite. (Je raad eht al ik hou niet van teveel moeite doen tijdens het bbq-en, dat doe ik wel in de voorbereiding)

Duidelijke gevalletjes van ruimte gebrek:




Nou kan je nooit teveel BBQ's hebben maar nog een extra UDS of een grotere bouwen vond ik onzin en zonde. Dus ging ik eens bekijken of ik mijn offset zowel als UDS als Grill en als houtgestookte offset kon gebruiken. Volgens mij is het me redelijk gelukt door het verplaatsen van de vuurkamer naar de onderkant en het goed luchtdicht krijgen van de gaarkamer.
Begin situatie:



Ontwerpje omdat ik geen zin had te bedenken hoe ik twee cilinders aan moest sluiten. Helaas net te groot voor A4 dus dan maar aan elkaar plakken.



Het printmalletje overgetrokken op staal en uitgeslepen met de tol:



Vastgelast op de bodem en daarna de bodem uitgeslepen.



Vuurkorf onderin van sterkmetaal met hengsel voor het makkelijk eruit halen.
Op de bovenste ring past precies een 47 cm rooster voor het eventueel snel dichtschroeien van vlees voordat het indirect gaat.



Vuurkamer erop gelast en natuurlijk wat hittebestendige verf eroverheen.
Deur kan nog open voor het makkelijk schoonmaken van de stookruimte. Zit nu wel vilt tussen zodat er geen lucht langsop kan lekken.



En het eindresultaat. (Dacht ik maar bleek van niet,...... toch nog wat aanpassingen gedaan) Kogelkraan voor de PID is links van de stookkamer te zien. Rechts is een UDS voor een vriend. Die wou graag een ketel ipv een ton als uitgangsmateriaal.



En wat duitse dikke ribben erop om te testen. Hier zie je ook de aanpassing die ik later de deksel gemaakt heb. Ik heb rondom een hoekprofiel gelast met kachelvilt erop voor een perfecte afsluiting van de warmte en de scharnieren naar achteren verplaatst. Deze houden de deksel ook tegen in de 90 graden stand.



Eind conclusie:
Werkt perfect als UDS icm met mijn PID opstelling.
Werkt perfect als texas grill met het kolenrek onder de roosters.
Werkt goed gestookt op hout als je er maar een deflector tussen zet. Anders zorgt de straling voor teveel warmte.
Hij blijft mooi constant vanaf 40 tot 250 graden. Daarbuiten heb ik hem nog niet getest. De PID heeft een grote ventilator die op 250 graden nog geregeld stil staat dus er moet nog ruimte over zijn qua temperatuur. Ik vermoed ook dat hij voor een Pizza desnoods met het deurtje los makkelijk veel hoger kan komen.
Ik moet nog kijken of hij meer kolen verbruikt als mijn UDS al verwacht ik het niet. Zo niet dan gaat de UDS eruit en hou ik alleen deze en de kegel over, dat ruimt weer wat op.

Nu besef ik mij dat het misschien ook wel gelukt was om een goede PID op een offset met een zijkamer te maken en met een reverse flow een goede warmteverdeling te krijgen. Het idee is alleen om in de volgende fase deze bbq samen met mijn kegeltje in te bouwen in een houten tafel. Dan is een stookkamer aan de onderkant toch wel zo handig. Ik hoef dan alleen een rechthoekig gat te maken waar ik de bbq in laat zakken tot hij op de hoekprofielen rondom aanligt. Maar dat komt een volgende keer wel weer.
 
Fraai hoor!
 
Mooie aanpassingen!
 
Erg inventief!! Mooie smokert!!
 
Daar is goed over na gedacht. Knap werk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan