Beef en Steak

Olijfolietip: de olijfolieboetiek

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ewald
  • Startdatum Startdatum
Als ik voor me zelf spreek is er wel degelijk een verschil tussen verschillende olijfolie en waar je deze koopt.(Ik gebruik al jaren olijfolie uit Tunesie)
ik zelf bak mijn vlees altijd een een goede kwalitatieve olijfolie en ongezouten roomboter. Ook gebruik ik deze olijfolie voor mijn sauzen,salades en natuurlijk voor me zelf 🤗 want 1 eetlepel olijfolie elke dag is net als bepaalde soorten noten goed voor je lijf.

• Antioxidanten:
    • Polyfenolen: Dit is een groep krachtige antioxidanten die de hersenen beschermen tegen schade door vrije radicalen en veroudering tegengaan.
    • Oleocanthal: Een specifieke polyfenol die ontstekingsremmende eigenschappen heeft, vergelijkbaar met die van ibuprofen.
  • Vitaminen:
    • Vitamine E: Beschermt de hersencellen tegen schade.
    • Vitamine K: Belangrijk voor het geheugen en het voorkomen van mentale achteruitgang.
Het voordeel van een kwalitatieve olijfolie is dat het een hoger rookpunt heeft. Dat heeft een minder kwalitatieve olijfolie weer niet. En daarnaast als je een minder kwalitatieve olijfolie gebruikt is deze soms met pitten en al geperst, als je er dan mee gaat koken krijg je een smerige geur die niet te hachelen is en waar je eten naar gaat smaken. Das gewoon niet lekker als je het mij vraagt. Ik vraag me dan bij me zelf af waarom je je zelf te kort zou doen met een kwalitatieve slechte olijfolie? Vis bak ik trouwens in een flinke klont boter 🤪 maar das weeer een andere discussie😁

Gebruik eigenlijk nauwelijks olijfolie. Alleen om soms enkele gerechten op smaak te brengen. Ik vind bijvoorbeeld de olijfolie van het Italiaanse Monini (familiebedrijf overigens) helemaal niet slecht en prima prijs/kwaliteitsverhouding. Gewoon te koop in de supermarkt.

Terug
Bovenaan Onderaan