Beef en Steak

Oklahoma Smoker zelfbouw aanhanger

bobdehaan

Sprokkelaar
Hallo allemaal!

afgelopen jaar heb ik tijdens de paasdagen een smoker in elkaar gelast van een oud karretje en wat dikke gaspijp.

De smoker is deze zomer getest en heeft al een buurtfeest en een vriendenweekend doorstaan.

Zie hier het resultaat.

Nu heb ik het voornemen om er met nieuwjaar een varken in te roosteren. Ik ben nog op zoek naar een aangedreven spit en een idee voor de constructie.
Is dit zelf te maken? of zijn er betaalbare kant en klare spitten te verkrijgen?

Graag hoor ik van jullie! Alle reacties zijn welkom. Gr Mark

Kerel, wat een schitterend apparaat!

dat heb je mooi gemaakt

Mooi hoor!
Een spit moet je zelf wel kunnen maken, je bent handig genoeg zo te zien.
Een 230V 1 fase elektromotor met een reductie is de oplossing denk ik.
Hierop kun je dan je spit bevestigen.

Waar zou zo een soort motor te verkrijgen zijn? vooral de reductie van 1 omwenteling per minuut vind ik lastig om betaalbaar en eenvoudig te krijgen.

De doelstelling was inderdaad om hem stevig te maken. Hij weegt nu 360 kg.

wat heb je daar op die weegschaal staan dan?

ow sorry haha, het is een industri?le weegbrug, op de achtergrond zie je de smoker staan, achter het raam. Het gene wat jij ziet is denk ik de printer ;)

heule knappe apparaat heb je gemaakt B-)

bobdehaan zei:
De smoker is deze zomer getest en heeft al een buurtfeest en een vriendenweekend doorstaan.

wat :deze overleeft alles

bobdehaan zei:
ow sorry haha, het is een industri?le weegbrug, op de achtergrond zie je de smoker staan, achter het raam. Het gene wat jij ziet is denk ik de printer ;)

Haha, ik zat eerst ook al te staren... hoe kan dat kleine apparaatje daarboven nou zo zwaar zijn! ;-)

Mooie kar hoor!

Wow, goed gedaan !!!

Zelf ben ik een weekje geleden gestart met het maken van een zelfde apparaat en wou ook wel eens een varkentje aan het spit draaien !
Gezien ik nog maar de buizen naar huis gehaald heb staat het maken van spitsysteem nog veraf, toch heb ik al een idee en zodra het volledig is uitgewerkt laat ik hier zeker een bericht na .

Groet

Leuk, ik ben benieuwd! Ik zie bij de "kant en klare" oklahoma smokers ook wel een spit in het verticale gedeelte, i kdenk alleen niet dat dit verticale spit geschikt is voor varkentjes.

Ik ben benieuwd wat je in gedachten hebt, ik zie het wel

Schoonmaken was hoognodig. Er zat een flink laag vet op de bodem  B-)

Het begin voor het spit is er!

Ik heb inmiddels een motor gevonden. Hij een beetje overbemeten voor het werk, op krachtstroom, maar zeker sterk genoeg en regelbaar van 2 tot 11 toeren per minuut. In de toekomst verder zoeken naar een geschikte 220v motor. Voor nu gaat deze er op.

Ook de slager is geinformeerd over de plannen en hij kan mij het volgende aanbieden:

een speenvarken van 12 tot 15 kg ?9 / kg    (geslacht en gemarineerd)
een speenvarken van 15 tot 20 kg ?8 / kg    (geslacht en gemarineerd)
een speenvarken van 15 tot 20 kg ?12 / kg  (geslacht, gemarineerd en gevuld met gehakt en groenten etc.)

Groeten Mark

Dit wordt straks een feest met dat varken er aan. Ben al benieuwd naar de foto's!!

Terug
Bovenaan Onderaan