BasBQ
Beef en Steak

offset smoker on a budget

Kijk eventueel eens op 2dehands of marktplaats. Zandstralen werd daar regelmatig aangeboden.
 
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb. Maar ik heb niet stil gezeten. Afgelopen tijd het eea gedaan.
- binnenkant schoongemaakt en met de staalborstel al het roest verwijderd.
- buitenkant alle verf verwijderd met afbijt en staalborstel.
- afvoerpijp met kogelkraan gemonteerd
- bakplaat op de firebox gepolijst
- en nog wat naden afgelast.
20230327_191320.jpg
20230327_191309.jpg
20230327_191331.jpg


Nou heb ik laatst 2 hele mooie analoge thermometers weten scoren. Het idee was om deze links en rechts in de klep te monteren.
Echter is het feit dat ik onlangs een mooie digitale thermometers heb gekregen.
Deze heeft 4 poorten voor een probe + vaste probe pin aan de achterzijde.

Nu zit ik dus met 3 thermometers. Dat is misschien best een overkill aan thermometers. Maar omdat de digitale ook nog 4 poorten heeft voor probes wil ik ze toch allen gaan monteren.
In de onderste afbeelding heb ik aangegeven waar ik ze ga plaatsen.
Of heeft er iemand een beter idee??
20230327_191526.jpg
20230327_191723.jpg
20230327_191300.jpg
 
Ziet er al mooi uit.
Wat thermometer betreft.
De meter bij de vuurbox heeft denk ik weinig zin, daar gaat het misschien zelfs te warm worden voor de meter.
Verder zou ik er wel zeker 2 monteren in het deksel op dezelfde hoogte, roosterhoogte, voor temp indicatie rechts aan de warmste kant en links aan de uitlaat het rooster.
 
Ja idd, die rechtse zat ik al over te twijfelen ivm de temp.
 
Super gaaf project hoor !
Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Ga zo door zou ik zeggen.
 
En? Hoever ben je al gevorderd? Ben erg benieuwd.
Ik stuur wel even 2 links voor de thermometers:
In die 2de video komt onderstaandeafbeelding voor. Dit is niet alleen belangrijk waar je je vlees plaatst maar dus ook waar je probes moeten komen.

Screenshot_20230515-192250_YouTube.jpg
 
Afgelopen tijd weinig tijd gehad ivm een nieuwe binnenkeuken die geinstalleerd moest worden. hiervoor moest ik zelf het eea voorbereiden en verbouwen.

ik had 3 gaten geboord op de aangegeven plekken. maar inmiddels de meest rechtse positie al weer dichtgemaakt.
het inbranden, en seasonen staat op de planning voor as donderdag.

ik moet er voor die tijd wel nog een handvat voor maken. maar dat moet goed komen.

Dus het loopt nog zeker wel, alleen weinig tijd voor gehad.
 
Vandaag ff de laatste dingetjes gedaan voordat de fik erin gaat morgen.
- Handvat om em overal mee naar toe te sjouwen.
- handvat op de klep gezet
- thermometers erin gezet.

20230517_201802.jpg
20230517_201817.jpg
 
Vandaag is het d-day! Vanmorgen ff schoongemaakt met een sopje en een schuursponsje, drooggemaakt en in de bak spray olie gezet.

Nu al een tijdje aan het stoken.
Gaat de goede kant op. Olie begint al mooi in te branden.

Ik zal straks wat foto's toevoegen.
 
JE krijgt m mooi heet gestookt!!
 
Min 2 uur lang boven de 240 graden. Om het blanke staal in te branden met de canola olie.hierna plakt de olie niet meer en is er een soort van coating waardoor roest ook geen kans meer krijgt.
 
Jazeker! Was / is leuk om te doen zoiets.
Ik moet hier en daar nog wat punten verbeteren of aanpassen, maar dat komt later. Voor nu werkt het goed.

3 juni is de grote vuurdoop, dan sta ik op een rugby toernooi spare ribs te maken.

Veel, heel veel spare ribs.....
 
Super leuk project,ik overweeg dit zelf ook.
Houd wel van wat noeste handarbeid.
En ik werk op een schrootwerf dus dat is altijd fijn.
Stel het word te heet,is de schoorsteen dan voldoende om hitte af te voeren of heb je extra ventilatie gaten?
 
Super leuk project,ik overweeg dit zelf ook.
Houd wel van wat noeste handarbeid.
En ik werk op een schrootwerf dus dat is altijd fijn.
Stel het word te heet,is de schoorsteen dan voldoende om hitte af te voeren of heb je extra ventilatie gaten?
Gewoon beginnen! De schoorsteen wordt niet te heet hoor, dat kan je zelf reguleren door de invoer.

Ik heb redelijk het schema van uit de welbekende app aangehouden. Ik kan er zo snel ff geen linkje van vinden.

Hier in kan je de afmetingen aangeven van de gaarkamer, en aan de hand daarvan worden de afmetingen van de firebox, schoorsteen, etcetera berekend.

Als ik em nog kan vinden, zal ik em delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan