BasBQ
Beef en Steak

offset smoker on a budget

Misschien een gek idee, stel dat je een brandbare laag aan de binnenkant aanbrengt en dan een cementachtige laag aanbrengen? Zodra je die brandbare laag wegbrand heb je in feite een losse cement laag in je gastank waardoor ik verwachtte dat het geen effect heeft op je expansie.
 
Neem eens contact met vuurvast.be
Dat is een bedrijf in mijn buurt die vuur vaste stenen op maat maken.
Daar kan je ook een droge mix kopen voor het maken van een soort mortel.
Als die dan droog is heb je een steen op maat. Ik heb zo een nieuwe bodem in mijn hout kachel gemaakt.
 
Nu met deur en scharnieren.
in de volgende stap komt de smokebox met schoorsteen er weer op.

20230125_214314.jpg
20230125_214322.jpg
20230125_214351.jpg
20230125_214430.jpg
 
Ziet er mooi uit.
Ga je nog spatborden over de banden maken?
Worden anders misschien te warmšŸ’”
 
Ziet er mooi uit.
Ga je nog spatborden over de banden maken?
Worden anders misschien te warmšŸ’”

ja dat is wel de bedoeling.
chromen spatborden welke aan de onderkant bedekt zijn met hittebestendig vilt.
 
Hoe zit het eigenlijk met die stickers hier op het forum. Ik heb in het verleden nog al wat gerechten klaar gemaakt op mijn (ook) zelf gemaakte rvs kamado.
Kan ik die stickers ook met terugwerkende kracht verdienen?
 
Prachtig project... Ik zou alleen bang zijn dat de wielen te ver draaien en de boel kantelt
 
Goed punt, maar daar moet ik nog een eindpunt voor lassen.
 
Hoe zit het eigenlijk met die stickers hier op het forum. Ik heb in het verleden nog al wat gerechten klaar gemaakt op mijn (ook) zelf gemaakte rvs kamado.
Kan ik die stickers ook met terugwerkende kracht verdienen?
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Gewoon lekker opnieuw maken op je offset als hij klaar is.
Prachtige maiden runs, toch?
 
Gaan we doen!
 
Zo, weer ff bezig geweest. Deurtje gemaakt van de firebox, met een oude motorketting als scharnier.
Spatborden op maat gemaakt van wat stukken staal uit de tank.
En de smokecollector afgelast.

Laswerk is allemaal niet even mooi, maar aldoende leert men.

20230210_115615.jpg


20230210_115622.jpg


20230210_115635.jpg


20230210_115644.jpg
 
20230214_164620.jpg
Strekmetaal is binnen. Tijd om de roosters te gaan maken. šŸ˜€
 
Staat al mooi !
Duidelijk al veel werk in gestoken.
En gezien de dikte van het staal zal deze smoker op een seizoentje niet opgestookt zijn.
 
sooooow, dat is gaaf geworden!
Ik ga er vanuit dat je die pijp nog verder vast last? Het lijkt nou of hij met een paar kleine lasjes vastzit.
En was je nog van plan om vergelijkbare latjes voor het deurtje van je smokerbox te maken als wat je nu al voor je gastank hebt?
Misschien een andere gedachte: rook hecht het beste aan vlees als het vlees vochtig is, zou je die plank (zie afbeelding) niet iets groter maken zodat je daar een alu bak met water op kan zetten?
Zoek ook eens op Fat Stack offset smoker. Die hebben een soort varkensstaart vlak boven deze plek die uit je smoker steekt om zonder je smoker te openen water bij te vullen.

Ben benieuwd naar het eindresultaat

1677004136798.png
 
sooooow, dat is gaaf geworden!
Ik ga er vanuit dat je die pijp nog verder vast last? Het lijkt nou of hij met een paar kleine lasjes vastzit.
En was je nog van plan om vergelijkbare latjes voor het deurtje van je smokerbox te maken als wat je nu al voor je gastank hebt?
Misschien een andere gedachte: rook hecht het beste aan vlees als het vlees vochtig is, zou je die plank (zie afbeelding) niet iets groter maken zodat je daar een alu bak met water op kan zetten?
Zoek ook eens op Fat Stack offset smoker. Die hebben een soort varkensstaart vlak boven deze plek die uit je smoker steekt om zonder je smoker te openen water bij te vullen.

Ben benieuwd naar het eindresultaat

Bekijk bijlage 49895

Bedankt voor je bericht. Ik moet de pijp (en nog wat andere) naden aflassen idd. Maar had nog niet de mogelijkheid om de pijp waterpas te zetten. En ik wilde stiekem weten hoe het geheel eruit kwam te zien.
Het deurtje van de smokerbox zet ik aan de binnenkant nog wat strips erop, zodat ook deze deur wat beter afsluit. Er moet ook nog een luchtklep ingezet worden. Maar daarvoor moet ik ff wachten to de plasmasnijder beschikbaar is.

Wat betreft de waterbak zal ik eens over na gaan denken. En ik zal de fat stack eens gaan bekijken op dat onderdeel.
 
20230303_135906.jpg
20230303_135916.jpg
20230303_135922.jpg
20230303_135931.jpg
 
Vandaag weer het eea gedaan. Pijp afgelast, verder nog een paar andere naden gelast. Rooster afgemaakt en geleiders erin gezet. Klep helemaal sluitend gemaakt. En 1 van de vele stangen tussen het frame gelast, dit zal later dienen als houtopslag.

Misschien dit weekend ff opstoken... het gaat de goede kant op.

Heeft er iemand nog een adres om alles te laten stralen of een straalcabine waar ik dit zelf kan doen? Omgeving Nijmegen zuid
 
Terug
Bovenaan Onderaan