BasBQ
Beef en Steak

offset smoker on a budget

 

Ramon

Kooltjesharker
Berichten
102
Ik wil hier ff een draadje plaatsen van mijn meest recente bbq (of smoker) die ik nu aan het maken ben.
Er werd mij een tank (1150 x 500 mm, 4,5 mm dik) aangeboden voor nop, dus toen ging bij mij de ideeen generator op volle toeren draaien en kon en een lang gekoesterde wens in vervulling gaan.
Hier moet ik een offset smoker van bouwen!!
Ik probeer dit op een zo goedkoop mogelijk manier te doen, maar geen concessies te doen op de kwaliteit. En zoals vaker bij mij, draait het er op uit dat het hier en daar enigzins overgedimensioneerd is. Maar hé, dan zal het ook niet snel vergaan.....

20221016_115027.jpg

Dus de zoektocht naar onderdelen is gestart. Al vrij snel heb ik een tafel frame op de kop kunnen tikken wat ik goed kan gebruiken als onderstel. (koker 70x40x5)
Na een middagje slijpen en lassen staat de tank op een onderstel


IMG-20221016-WA0010.jpeg


Die zwenkwielen had ik nog liggen, maar dat is een tijdelijk oplossing voor het verplaatsen. Want al snel stuitte ik op een as van 40 mm massief staal en een paar bijpassende lagerblokken. Dus ff wat naven gemaakt en 4 wielen gekocht.
weer ff wat bakken en braaien en voilá ik heb een rollend geheel.
20221109_181959.jpg
20221025_211031.jpg

Natuurlijk gaat de as nog een keer doormidden, anders gaat het geheel de bocht niet om.
ik heb ff een klein voorbeeldje getekend hoe het ongeveer moet gaan worden. Dit kan in de loop van de bouw nog aan alle kanten aangepast worden.
Screenshot 2022-11-17 133655.jpg


De wielen aan de linkerkant komen aan een bok vast te zitten welke dan weer schaniert aan het frame.
Mijn inspiratie komt vooral van de lone star grillz.

Ik zal wel kijken waar het schip strand. als jullie nog ideeën hebben of dingen waar ik op moet letten lees ik dit graag.

20221109_171705.jpg
 
Heel gaaf dit. Daar ben ik dus ook naar opzoek, helaas kan ik niet lassen. Schroeven en boren uiteraard wel. Anders had ik er allang 1 voor mezelf gebouwd.
Begrijp ik goed dat je de schoorsteen bovenop een horizontaal deel hebt staan zoals de LSG Texas Edition?
Kan je meer uitleggen over je firebox, Ik zie wel een handvat bovenop, maar betekend dat dat je ook een grillgedeelte hebt?
Zowel op een plaat als op een rooster?
Waar wil je hem neerzetten? Ik ben namelijk geneigd om het deurtje aan de voorkant te doen ipv de zijkant zodat je ruimte bespaard voor een smoker die toch al niet in iedere achtertuin past. Daarbij heb je dan ook gelijk alle deuren aan dezelfde kant zodat je niet hoeft om te lopen.
Je zegt 4,5mm materiaal dikte. Heb ik op zich niks op tegen, maar je weet dat de LSG 1/4inch (6,35mm) of 3/8inch (9,525mm) is? Hoe dikker je materiaal hoe beter die isoleert. Aan de andere kant wordt ie daardoor wel zwaarder. Dat zou je dan evt weer met contragewichten kunnen oplossen.
 
Qua lassen ben ik ook maar een doe-het-zelf-er. Heb laatst een fluxdraad apparaat aangeschaft, is een stuk makkelijker dan elektrode lassen.
De schoorsteen komt bovenop een smoker collector idd.
Qua vuurbox is het nog niet helemaal helder. Ik vind de mogelijkheid voor een bak/grill plaat aan de bovenkant van de vuurbox een mooie feature die ik wel graag wil realiseren.
Wat betreft het deurtje laat ik die aan de zijkant, dat lijkt mij voor een betere airflow te zorgen. En ik heb genoeg ruimte in de tuin om er omheen te dansen als het moet.
(Lijkt mij overigens ook niet fijn voor de buurt, als je in een tuin met de afmeting van een postzegel gaat lopen smoken).

Zoals de titel van dit topic al aangeeft is het een smoker on a budget. En ik werk met wat ik voor handen heb of wat ik kan vinden. 1/4" staal is niet direct veel voorkomend. Dus ik doe het met wat ik vind.
En als ik achteraf vind dat het niet goed genoeg is, dan kan ik het altijd nog wel isoleren op een andere manier. Daar vind ik dan wel weer iets op.
 
Leuk project man!

En voor de doe het zelf lassert is zo’n vuldraad lasmachine al best goed te doen 👍🏻
 
Zo. Nu heeft het ook een draaiende voorkant.
20221123_170014.jpg
20221123_170006.jpg
 
ziet er heel gaaf uit, ik ben alleen benieuwd naar dat stuurmechanisme. Zou je een foto kunnen maken met de wielen scheef zodat ik snap waar je heen wil met die voorwielen?
 
Zoals hieronder
20221125_181231.jpg
 
oow, gaaf. Mooi gedaan. Laat je hem buiten staan of gaat ie telkens naar binnen?
Anders zou ik even een plaatje maken bij die staanders links en rechts zodat er geen water in komt als de wielen net scheef staan.
 
Hij komt gewoon buiten te staan (ik ga er nog wel een hoes voor maken). Maar idd ik moet nog hier en daar wat kokers dichtmaken.
Maar had gisteravond niet veel tijd meer.
 
in December weinig kunnen doen ivm de feestdagen. maar toch hangt nu het eea aan vast.
Firebox hangt goed zo, smoke collector en schoorsteen is alleen vastgetikt. moet nog ff wat rechter gezet worden.

er moet nog een hele hoop aan gedaan worden.... maar ja tijd he...

en ik zit er over na te denken om de kookkamer te isoleren op een of ander manier. ik vind de wanddikte toch iets te dun.
iemand een idee, hoe dit te doen?

ik zat zelf te denken om gaas aan de binnenkant te plaatsen met daar tussen een laag van hittebestendig cement. wat ook gebruikt wordt voor pizzaovens. Graag ook laten weten of dit misschien niet zo'n goed idee is.

20230115_163151.jpg


20230115_163203.jpg
 
Ziet er al goed uit ,👍🏻
 
Wat een geweldig project!! ben erg benieuwd naar het eind resultaat!
 
Hij begint echt vorm te krijgen.

Kun je in de vuurkamer niet gewoon vuurvaste stenen leggen?
(De ze verkopen voor in kachels)
 
Hij begint echt vorm te krijgen.

Kun je in de vuurkamer niet gewoon vuurvaste stenen leggen?
(De ze verkopen voor in kachels)

Vuurkamer maak ik mij nog niet zo'n zorgen om. Die wil ik nu nog niet isoleren.
Vooral omdat ik de bovenplaat wil gaan gebruiken als bakplaat/grill (nog niet hele duidelijk).

Het gaat mij meer om de isoleren van het kookgedeelte.
Maar misschien eerst maar een paar runs doen voordat ik overga op isoleren.
 
Misschien dat het helpt, maar check deze YouTube channel.

Hij heeft een aantal jaar geleden een paar expirimenten gedaan met isoleren.
Let wel op dat dit een reverse flow is. De firebox en de schoorsteen zitten dus aan dezelfde kant.

Bedenk wel dat metaal in en uit zet. Als je iets met cement zou doen zou het kunnen dat het loslaat van de buitenwand en gaat scheuren.
 
Misschien dat het helpt, maar check deze YouTube channel.

Hij heeft een aantal jaar geleden een paar expirimenten gedaan met isoleren.
Let wel op dat dit een reverse flow is. De firebox en de schoorsteen zitten dus aan dezelfde kant.

Bedenk wel dat metaal in en uit zet. Als je iets met cement zou doen zou het kunnen dat het loslaat van de buitenwand en gaat scheuren.
Top! Ik ga zijn kanaal eens doorspitten.

Ja cement is niet meteen mijn beste optie denk ik. Mijn idee is om een binnenwand te maken van geperforeerd staal en de tussenruimte op te vullen met cement.

Dit is ook niet ideaal tijdens het verplaatsen van de smoker, er zal dat toch wat beweging in de gehele constructie zitten.

Misschien toch wat langer mijn creatieve brein aan het werk zetten.....
 
bedankt voor de tip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan