BasBQ
Beef en Steak

Off set ombouwen tot reverse flow of niet?

BertM zei:
Ik zie allemaal van die grote werkplaatsen voorbij komen vol met gereedschap, is maar behelpen in dat schuurtje van me....

Is allemaal gezichtsbedrog, het is helemaal mijn schuur niet ;-) gewoon van m'n schoonpa die een (destijds bloeiend) metaalbedrijfje heeft, en plek te over... Er staat trouwens een groot stuk te huur, als je je schuurtje bent ontgroeid... ;-)
 
Kleine foto-update is eens nodig ondertussen:

Het gaatje gemaakt voor de nieuwe uitlaat. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat het een geknoei was, had hem eerst een centimertje te ver naar rechts geplaatst, waardoor de deuren niet meer open konden? Gelukkig had ik enkel gaatjes geboord en nog niet volledig gebrand? Uurtje later toch weer goedgekomen, ?t is te zeggen zo rond als het ging, 5mm doorbranden uit de losse pols, ?t is toch zo simpel niet:



Verder al de steunen beginnen maken voor een extra rooster: Uiteraard zijn die rechtopstaande buisjes niet blijven, enkel om beetje de maat te houden?



Hier hing origineel een soort deflectorplate aan, niet veel gelast, maar op een slechte plaats om af te schijven, dus ook gebrand en dus niet superproper:



Met die deflector wat gekeken waar en hoe de baffle plate er moet inkomen. Misschien hebben hier mensen opmerkingen, ik weet nog niet goed hoe ik precies ga doen, in elk geval in 2 stukken, mss met een gootje, misschien zonder:



En gewoon nog eens ?t zich vanuit de firebox. Nu is de opening naar de cooking chamber rijkelijk groot, dus ik vermoed wel dat ik die een kleine beetje mag verkleinen.



Next op de to-do:

Het oude gat van schoorsteen dichtlassen
4 steunen inlassen voor 2 extra roosters (worden uitschuifbaar)
Baffle plate halen en inlassen
Roosters maken
Op aanhangwagentje zetten?

Best spannend, want heb het weekend van 12 september een klus waar hij al moet draaien?
 
Ceriel zei:
Lekker bezig! Ga je hem/haar ook bij wedstrijden inzetten?

Misschien nog 1 keer dit jaar op Ruhrpott, daarna zal dat niet meer mogen/nodig zijn/wenselijk zijn/beleefd zijn/... ;-)
 
Achieltje zei:
Misschien nog 1 keer dit jaar op Ruhrpott, daarna zal dat niet meer mogen/nodig zijn/wenselijk zijn/beleefd zijn/... ;-)
Er zijn meer teams met WSM's, dus dat zal wel goed komen... ;)
 
Weer een beetje verder...

Schoorsteen zit op het gat (en is bovenaan z'n regelding voorlopig geamputeerd...)



Waar de schoorsteen oorspronkelijk zat, het gat dichtgemaakt. Er zit nog restmateriaal binnenin, omwille van de dikte en de bewerkelijkheid heb ik het restje laten zitten...



Steuntje gemaakt die de afvoer verhoogt.



En twee steuntjes gemaakt voor de baffle plate:



En nog een kleurtje gegeven aan de handles die nogal in de roest zaten. Het kleur is wel anders uitgevallen dan ik dacht dat het zou zijn, ik heb het dopje erbij gezet wat het zou moeten zijn, wellicht heeft een grapjas de dopjes geruild of is dit gewoon mis, anyway, het viel goed mee, dus laat ik het zo...



De baffle plate had vandaag klaar moeten zijn, maar liep even vertraging op, hij is me voor morgen beloofd, dus mss morgen eventjes verder knutselen.
 
Updates:

Baffle plate ingebouwd, op ongeveer 7 a 8 cm onder het eerste rooster. Ik had ondertussen ook het gat wat nog open was tussen firebox en cook chamber al beginnen dichten...



Gaatje verder dicht maken. Niet de meest elegante oplossing, maar hey, voorlopig werkt dit.



Na veel denken, gissen, anderen spreken de as aan de achterkant gemonteer, ik wou de banden niet bij de firebox hebben.



En dan begint het wat op een trailertje te lijken. Vooral als er dan een disseltje op komt, neuswieltje, dan staat hij plots op zichzelf...



Ik had hem al nodig voor een cateropdrachtje op 50 km van huis, dus meteen maar goeie test naar onderstel toe:



Er is wel nog wat verder werk aan nodig. De as ga ik wellicht toch elders monteren, richting firebox, wat meer evenwicht zal welkom zijn.
De schoorsteen krijgt ook een afneembaar extra stuk, want die is te kort, te weinig "trek".
Verder moeten er ook nog wat extra roosters in, en moet een kolenhouder worden gemaakt.
Uiteraard dan nog een laagje verf, want dankzij de regen is ie meteen al wat roestig geworden.


 
Stoere bak hoor!
 
Zo stoer en gaaf en goed was het ding niet, na een zoveelste keer cateren en na te hoge snelheid op een niet te vlakke weg, is hij door de knie?n gegaan, alle gewicht zat verkeerdelijk op de achteras, was een heeeeeeeeeel slecht idee blijkbaar, gelukkig is er geen ongeval van gekomen, maar heb hem wel moeten achterlaten en nadien oppikken met een andere trailer.

Ondertussen al wat aan het klussen om een nieuw, beter en vooral mooier onderstel te maken, dit komt goed hoor ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan