BasBQ
Beef en Steak

Oerhammetjes met Kentucky Bourbon Glaze

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
Terwijl ik door het boek van Jord Althuizen aan het bladeren was kwam ik de oerhammetjes tegen en op het plaatje zagen ze er werkelijk verrukkelijk uit (en dat waren ze in het echt ook). Afgelopen weekend heb ik deze dus maar eens even proberen te cre?ren...

Zoals gewoonlijk begon het de avond ervoor met de voorbereidingen. Ik had besloten er dit keer geen eigen interpretatie op na te houden en te doen wat het boek zei! Dus, eerst de Piggy Mix rub maken en de Smokey's original BBQ sauce die vervolgens weer als basis dient voor de Kentucky Bourbon BBQ sauce. Alles netjes in potjes gedaan om een volgende keer te kunnen gebruiken. Ik moet zeggen dat ik een kleine verandering heb gemaakt in de rub. In plaats van de volledige portie gerookte paprika poeder, heb ik de ene helft zoete gerookte paprika poeder genomen en de andere helft bitter-sweet gerookte paprika poeder voor een klein beetje extra pit.

WQkHNpj.jpg


De volgende ochtend snel nog even de hammetjes wat opgeschoond, in de rub, ingepakt en in de koelkast om het na een verjaardagsbezoekje op de Mini te kunnen gooien.

3DUydSD.jpg

hjyE5J3.jpg


Thuisgekomen snel de mini klaar gezet, dit keer met de Minion Method om eens te kijken hoe dat zou gaan. Van de Snake method had ik geleerd te beginnen met c.a. 8 brandende kooltjes...echtre mogelijk was dat voor de minion method wat te veel. Tijdens de hele run was de temp aan de hoge kant, en zelfs met weghalen van een aantal kooltjes werd het niet veel beter...anyway, hier de mini, huffing and puffing away net na het toevoegen van het vlees en de appelhout snippers. Je ziet trouwens dat het deksel nog vrij veel rook doorlaat, dus hier moet ik nog een keer wat aan doen. Tijdens de 1e 2,5 uur netjes elk half uur natgehouden met de piggy spray die erbij hoort (appelsap, appelazijn & whisky)

7oioE1p.jpg


En toen begon het te regenen...opzich voor de mini geen probleem, maar wel voor de digitale thermometertjes...Poging 1 om deze te beschermen (wat niet erg effectief was)

JHrguQ0.jpg


Snel de keuken verder doorgekeken en kwam toen zo'n mooi magnetron bakje van de Chinees tegen....perfect!
pcCm521.jpg


Na de 2,5 uur ingepakt, nog 1,5 uur op de Q en uiteindelijk ingeglazed met de sauce die er vervolgens nog een paar minuten in mocht trekken...toen was het tijd om te eten samen met wat ovenfriet en een lekkere frisse salade..Het resultaat:

vpzSPNA.jpg

5cX6Sy1.jpg

Mooi rook randje
YHV8CSv.jpg

I5yiDqz.jpg


Recept was zeer geslaagd! Bedankt Jord!

En jullie weer bedankt voor het lezen!



 
Zoooo die zien er goed zeg! Die lust ik ook wel.
 
Lust ik wel
 
Ziet er prima uit
 
Ik kwam deze ook tegen in Jord's boek.
Zet ze nu zeker op mn lijstje!
 
Ziet er goed uit.
Weer eentje om te onthouden.
Gelukkig kwam de zon er nog weer bij.
 
leuk verslag en een mooi stukkie vlees die hammetjes.


Adrie zei:
En toen begon het te regenen...opzich voor de mini geen probleem, maar wel voor de digitale thermometertjes...Poging 1 om deze te beschermen (wat niet erg effectief was)


valt nog wel mee hoor..heb die ikea meters al enkele jaren en ze hangen bij regelmaat ook dagen lang in de regen  en ze doen t nog steeds.

niet dat ik dr alle vertrouwen in t waterproof zijn heb maar t gebeurt gewoon dat ik ze af en toe vergeet om droog te leggen

 
AV zei:
valt nog wel mee hoor..heb die ikea meters al enkele jaren en ze hangen bij regelmaat ook dagen lang in de regen  en ze doen t nog steeds.

niet dat ik dr alle vertrouwen in t waterproof zijn heb maar t gebeurt gewoon dat ik ze af en toe vergeet om droog te leggen

De fantast gaf geen krimp...maar de CDN meter begon te mopperen...(Alarm ging af terwijl het alarm uit stond (fysiek knopje) en ook de temps kwam niet in de buurt van de setting :)

Sent from Tapatalk

 
Ziet er heerlijk uit!

Heb dit recept ook willen proberen maar ik heb nog geen slager gevonden met oerhammetjes in zijn assortiment.
Binnenkort toch maar eens een paar bestellen.
 
Jaakke zei:
Ziet er heerlijk uit!

Heb dit recept ook willen proberen maar ik heb nog geen slager gevonden met oerhammetjes in zijn assortiment.
Binnenkort toch maar eens een paar bestellen.
Deze komen inderdaad bij Beef & Steak vandaan...had die er in de laatste bestelling bij gedaan om eens te proberen : )

Sent from Tapatalk

 
Netjes! Dit staat bij mij aankomend weekend op het menu. Hoe heb je de piggy spray aangebracht? Ik wil namelijk een plantenspuit kopen hiervoor, maar weet niet of dat het slimst is. Tips iemand?
 
Heb ik ook gedaan, een hele goedkope, bij de action ofzo destijds :)
 
Yup...plantenspuit met nevel stand van de xenos (was beetje zoeken)

Sent from Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan