Beef en Steak

Oerhammetjes met Collard Greens

MacMarty89

Kooltjesharker
Vriendje van mij kwam over de vloer, ook een fervent BBQ'ert en BGE-fetisjist. We spraken laatst over de keuken uit de zuidelijke staten van de Verenigde Staten. Online kwam ik een goede deal tegen voor oerhammetjes. Dat kende ik nog helemaal niet, maar na wat inlezen kwam ik erachter dat het eigenlijk een beetje als spareribs is alleen dan zonder het écht te hoeven kluiven. De oerhammetjes eerst wat getrimd en ontdaan van de nodige vliesjes. Daarna een rub aangebracht van mosterd en SuckleBusters SPG en Texas Hold 'Um. Begin van de middag op de BGE met 110 °C het vuur aan de varkenskuitjes gelegd. No smoke, no glory. Dit alles duurde een uurtje of drie alvorens ik ze heb ingepakt in aluminiumfolie met roomboter, basterdsuiker en agavesiroop. Dit drie kwartier ingepakt gelaten bij dezelfde temperatuur, daarna uit het folie gehaald en afgelakt met Sweet Baby Ray's om die bite te krijgen.

Daarnaast een typisch bijgerecht uit het zuiden van de VS gemaakt: Collard Greens. Ik ben er niet helemaal achter gekomen wát het oorspronkelijk voor gewas is, maar boerenkool komt in de Nederlandse keuken het meest overeen. Zo scherp als de raven sneed mijn nieuwe mandoline (made in Japan, boys) door de uitjes, pepertjes en knoflook heen. Ongekend soepel als een tiet ging dit. Het goedje aangebakken op het fornuis, want de oerhammetjes hadden immers de BGE geclaimd. En dat getyf met 'alles moet op de BBQ worden gemaakt', vind ik je reinste onzin. Beetje omscheppen, lalala... jullie kennen het wel. Uiteindelijk een bouillon gemaakt en deze in de pan gegoten totdat de Collard Greens onderwater stonden. Afgieten en serveren met wat peper en zout.

En als toetje hadden we gestoofde peertjes en appeltjes met vanille-ijs (geen foto).

IMG_5477.jpeg
IMG_5479.jpeg
IMG_5481.jpeg
IMG_5484.jpeg
IMG_5487.jpeg
IMG_5489.jpeg

IMG_5482.jpeg

IMG_5485.jpeg
IMG_5488.jpeg

Fantastisch lekker maaltje. Morgen weer, want ik had te veel boerenkool gekocht.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan