BasBQ
Beef en Steak

Noskos' frikandellen burnt ends

 

KabouterTilly

Sprokkelaar
Berichten
34
Goedemiddag allen,

Eindelijk is het weer een beetje weer, en dat betekent eindelijk de nieuwe 13" mini kamado ins-ei-den. Hoe beter dan met de welbekende Frikandel Burnt Ends van Noskos. Ik ben een newbie, dus niet te moeilijk beginnen natuurlijk. Hierbij een klein verslagje van dit overheerlijke borrelhapje vanmiddag!

Het recept zal jullie allemaal inmiddels wel bekend zijn. Toch voor de geïnteresseerden bij deze wat meer achtergrondinformatie en uiteraard het recept. Aangezien wij maar met z'n tweeën zijn leken 4 frikandellen mij wel voldoende... uiteraard achteraf spijt van 😉

De gebruikte rub is een hele simpele en goedkope Texas BBQ van de A-C-Tion. Eerdere baksels hiermee vielen wat zout uit, daarom heb ik deze zelf nog gemengd met enkele theelepels lichte basterdsuiker en paprikapoeder om het e.e.a. te balanceren.
IMG_20200718_154209.jpg

IMG_20200718_154727.jpg


Begonnen met een 30min indirect op ong. 120 graden. Hierbij ook twee handjes houtsnippers met whiskey smaak direct op de kolen gegooid om hopelijk een smokey smaak mee te geven.

IMG_20200718_155130.jpg


Na een half uur er af gehaald, temperatuur naar de 175 graden, en in het bakje met boter, basterdsuiker en uiteraard BBQ saus weer terug om een half uurtje te pruttelen.

IMG_20200718_161814.jpg

IMG_20200718_164102.jpg


Na ongeveer een uurtje klaar, zie aldaar het eindresultaat:
IMG_20200718_164634.jpg


Erg apart in het begin, maar wat een lekkere snack is dit zeg. Dat schaaltje was natuurlijk zó leeg. Hulde voor Dhr. Noskos, dit zal zeker niet het laatste recept zijn wat ik van hem ga proberen. Glaasje sangria er bij, genieten maar. En ondertussen de Q op een redelijke temperatuur houden voor wat bbqvlees restjes voor vanavond. Gelukkig niet al te moeilijk met een eitje 😉

Note to self: volgende keer een andere, minder zoute basisrub gebruiken, deze is m.i. te zout en daardoor te overheersend in smaak. En meer frikandellen!
 
Laatst bewerkt:
Ja die zijn echt geweldig.

psst noskos, ze zeggen meneer tegen je 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan