BasBQ
Beef en Steak

Nog een PP.

 

lucje_b

Tondelzoeker
Berichten
21
Gisteren voor het eerst PP van de kamado gemaakt. Ik had PP al een paar keer in de oven gemaakt, maar nu voor het eerst op de kamado. Inmiddels ook een paar keer wat kleins en eenvoudige op de kamado gedaan, dus het werd tijd om eens een vrij dagje goed te besteden. Zoals velen hier het recept van noskos aangehouden.
DSC_0033.JPG

De rub was ook van de site van Noskos. Na het injecteren was er toch nog best wat marinade gelekt. Waarschijnlijk door het vlees heen geprikt... Daarna de rub aangebracht en een nachtje de koelkast in.
De volgende morgen wilde ik om 9u de BBQ aan hebben, maar als beginneling zat ik behoorlijk te klungelen met het vinden van de juiste temperatuur. 9:50u uiteindelijk het vlees op de Q gelegd.
DSC_0036.JPG
vervolgens lekker laten bakken. Temperatuur ging mooi richting de 74 graden. Totdat die bij 64 bleef hangen. Tot mijn schrik was de temperatuur van de Q wat verzakt en kreeg ikzelf bijna een hartverzakking. Ik weet niet zo goed hoe het heeft kunnen gebeuren. (Tips zeer welkom!) Ik had m'n kolen van de vorige keer aangevuld en er lag nog genoeg op (dacht ik). De beide schuiven extra ver open zetten had weinig tot geen effect. Met wat lichte paniek Er toch voor gekozen om er wat blokjes bij te gooien en de temperatuur ging gelukkig weer omhoog :) helaas niet ver genoeg omhoog om de kern op 74 te krijgen voordat de 5u om waren.
DSC_0037.JPG

Deze jongen ingesmeerd en weer 2u laten staan. En de temperatuur goed in de gaten blijven houden :p het bleef redelijk stabiel, maar hij bleef nog wat schommelen. Bij het inpakken voor de zekerheid de kolen bekeken, maar lag nog genoeg in. Ongeveer een uurtje later mocht het vlees even uitstromen en na het rusten lag dit mooie stukje op ons te wachten. Inmiddels was het wel een stuk later dan gepland, maar dat mocht de pret niet drukken.
DSC_0042.JPG

Het pullen kostte me uiteindelijk toch nog meer kracht dan dat ik van te voren had gedacht. Wellicht doordat de Q 2 keer wat in temperatuur gedaald was in het hele proces. Volgende keer toch nog wat eerder opstaan.
DSC_0043.JPG
DSC_0044.JPG

Uiteindelijk was het zeer zeker een geslaagde maaltijd. Turks brood er bij en zelf gemaakte coleslaw. En smullen maar :D

Al met al zeker niet ontevreden voor een eerste keer, maar heb al best wat verbeterpunten voor mezelf gevonden. Dus we moeten het 'helaas' binnenkort nog eens over doen.
 
'the after' was ik nog even bezig met de kamado weer schoon te maken. Ik had gedacht dat er veel houtskool op zijn zijn geweest. Zeker gezien de temperatuur schommelingen.
DSC_0045.JPG
DSC_0046.JPG

Tot mijn verbazing, was er nog behoorlijk wat houtskool over. Ik had gedacht dat het verder op zou zijn geweest en dat dat de oorzaak was van het dalen van de temperatuur. Kan het zijn dat ik m juist te vol had liggen? En dat daardoor de zuurstof er niet goed door kon? De kolen zaten tot vlak onder de plate setter. Dat is bij mij vrij snel, aangezien het maar een kleine kamado is...
 
Gefeliciteerd met je knorretje! Je firebox ligt wel heel erg volgepropt. Dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Heb je er in geprikt om te kijken of hij zacht was? Als hij moeilijk te pullen was kan het zijn dat hij nog even moest.
 
Het heeft wat langer geduurd dan verwacht maar wel geslaagd

Zoals @ Noskos al aangeeft in zijn filmpje geeft het prikken aan het eind de gaarheid aan. Had je geduldig nog wat langer door kunnen gaan, maar als het later is dan geplant dan wil het ongeduld de overhand krijgen 😉

zaten er geen kleine blokjes kool in die de luchttoevoer belemmerde en door de blokken naast elkaar te leggen zoals op de foto te zien is word het voor het zuurstof moeilijker om er tussendoor te gaan.

op naar de volgende run 👍🏻
 
Bedankt voor de reacties. Ik had geprikt en vond m vrij zacht, maar gezien m onervarenheid heb ik nog niet echt vergelijkingsmateriaal. Nemen we mee voor en volgende sessie!
 
Bedankt voor de reacties. Ik had geprikt en vond m vrij zacht, maar gezien m onervarenheid heb ik nog niet echt vergelijkingsmateriaal. Nemen we mee voor en volgende sessie!
Als hij "in de mond" lekker mals en zacht was zit je goed. Binnen de procureur heb je altijd ook wat steviger delen zitten.
 
Mooie run PP. Erg leuk leuk op die kleine kamado. Ziet er iig goed uit, moet gesmaakt hebben.
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Terug
Bovenaan Onderaan