BasBQ
Beef en Steak

Nog een PP-dilemma..

 

D_SDennis

Sprokkelaar
Berichten
37
Beste iedereen,

Ik heb een vraag die misschien simpel lijkt maar hopelijk ook simpel is...

Ik maak vaker PP, stukken van 3 kg, gaar in circa tien tot elf uur. Nu ga ik morgen voor een feestje zaterdag twee stukken van 3 kg maken. Als ik de stukken zo neerleg in mijn gasser dat ze elkaar niet raken, blijft de tijd dan precies hetzelfde? Of zou ik langer moeten rekenen voor beide stukken op temperatuur en gaar zijn? Ik, maar  moet het namelijk zo zien te timen dat ik, zodra het spul gaar is en ik de PP voor het laatst inpak om te rusten, dan in de auto stap, een uur moet rijden, en het dan live op het feestje ga pullen en klaar maken.

Best wel tricky, maar met een stuk van 3 kg alleen komt het steeds op ongeveer dezelfde tijd uit. Maar ik heb geen ervaring met twee stukken tegelijk..Wie helpt mij?

Alvast dank!
 
Het vlees ziet alleen de temperatuur en vochtigheid om hem heen. Hij weet niet of hij een buurman heeft die hetzelfde ziet. Vergelijk met eieren koken. Een ei 4 minuten, tien eieren tegelijk?
 
Het duurt mss een paar minuten langer voor de roker op temperatuur is gezien er meerdere "koude brokken" in de rookruimte liggen, maar daarna is er inderdaad geen verschil meer tussen 1 of 3 stukken op de rooster.

Ik zou trouwens zowiezo een uurtje vroeger beginnen om alles zonder stress klaar te krijgen.  De gare en in zilverfolie ingepakte stukken vlees kan je in een deken rollen en in een koelbox warm houden.  1 of 2 uur in een afgesloten koelbox maakt weinig verschil.  Veel plezier met de "live" pull show en het feestje.  B-)
 
Dank je wel! Ik zal de wekker zetten op 05.00 zodat 05.30 uur alles er op kan. Als het dan 17.00 uur klaar is heb ik nog voldoende speling hoop ik. Langer ingepakt houden is idd een goede tip!
 
Hoi, ik maak regelmatig pp van stukken rond de 1200g, die zijn meestal rond de 6 a 7 uur klaar. Laatst op een feestje heb ik er 3 in mijn smoker gehad. en alledrie rond dezelfde tijd klaar.Succes alvast.
 
Het was inderdaad allemaal geen enkel probleem. Twee stukken van circa drie kilo waren klaar in een sessie van 05.00 uur tot 16.00 uur. Daarna heb ik beide stukken ingepakt in alufolie en plasticfolie en vervolgens tussen fleecedekens in een koelbox warm gehouden tot 19.30 uur. Ook de eindsaus heb ik aan de kook gebracht en met pan en al in de koelbox geplaatst.

Om 19.30 uur heb ik beide stukken 'live' gepulled onder het oog van talrijke nieuwsgierigen. Nog nooit heb ik zulke mooie stukken vlees gehad. Het was super mals en er was in beide stukken slechts' een klein stukje vet te vinden wat ik heb verwijderd. Verder geen enkel stukje vet. Ik denk dat het lange warm houden zeker heeft bijgedragen aan het eindresultaat. Overigens heb ik het vlees pas van de grill afgehaald bij 90 graden, dus dat zal ook meegeholpen hebben. Plus de lange sessie natuurlijk.

Het werd super gewaardeerd onder de gasten. Veel mensen waren niet bekend met pulled pork maar waren zeer aangenaam verrast.

 
is altijd leuk zulke goede reacties te krijgen
 
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik al 2 keer de procureurs (verschillend qua gewicht) op zaterdag heb klaargemaakt met de wedstrijdmethode, en nadat de kerntemperatuur was behaald, ingepakt heb gelaten en in een koelbox die kan verwarmen tot 65 graden, heb weggezet tot de volgende dag en toen live heb gepulled.

Smaak en structuur vond ik goed. Misschien niet de juiste methode maar wel handig. Ook de gasten vonden het erg lekker en het scheelde mij tijd.  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan