BasBQ
Beef en Steak

NL Brisket

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Gisteren kreeg ik in ene het idee om ook eens brisket te gaan maken maar ik had natuurlijk geen US Brisket in huis. Omdat Beef en Steak toch wel een beetje weg is, ben ik maar eens even met m'n plaatselijke slager gaan praten. Die bleek wonder boven wonder nog een stuk puntborst te hebben liggen, en volgens mij is dat het zelfde stuk vlees.

Ik heb een stuk van 2kilo gekocht, het is een stuk "flat" met daaraan nog een klein stukje "point". Het vlees is echter wel vrij mager dus dat baart me wat zorgen, maar niet getreurd, ik ga het gewoon proberen.


NL brisket.
Brisket1.jpg


Gerubt volgens BBG recept.
Brisket2.jpg


Gisteren rond 23:00 kon het feest beginnen.
Brisket3.jpg


De WSM staat op 110C. Op dit moment (10:05) is de kerntemperatuur 70C, het plan is om het vlees bij 74C in te pakken in folie met een beetje runderbouillon en het dan door te laten garen tot 88C.

 
ben benieuwd Piet, ziet er al goed uit in ieder geval.
 
Ben ook erg benieuwd Piet, heb je hem nog ge?njecteerd met iets?
 
Ben benieuwt piet, ziet er zo al lekker uit.
 
Even een update;

Inmiddels de 74C bereikt, dus ligt de brisket nu in de folie verder te garen.
Het slechte nieuws is dat ik het vlees behoorlijk stug vond aanvoelen.

foto's volgen.

@ Frits, Hij is tot vanochtend rond zes uur in de zone geweest bij zo'n 63-65 graden, daarna is hij weer langzaam gaan stijgen. Ben een paar keer wakker geweest vannacht, ik slaap toch wat onrustiger als de WSM aan staat, kon ik wel mooi te temperaturen even controleren.

@ Dennis, Ik heb niet geinjecteerd, stond niet in het BBG recept, misschien was het wel beter geweest met NL vlees maar daar komen we vanzelf wel achter ;)
 
Het is pas mals bij een graad of 90?C / 193?F bij een Amerikaanse, of deze is nu al droog :(
 
Zoals belooft nog een kiekje;

Brisket4.jpg



 
hij krijgt al wel een mooie bruine bark zo te zien.
Ben heel benieuwd naar je eindresultaat en je bevindingen
 
Hij lijkt wel op brikset ;) Als hij toch droog uitpakt is een volgende keer (mocht je het nog eens met NL vlees willen doen) vroeger inpakken misschien een optie maar dat gaat dan weer ten koste van die mooie bark.
 
Hier het vervolg;

Bij 90C uit de smoker gehaald en een uurtje laten rusten in folie.
Brisket5.jpg


Brisket6.jpg


Het vlees is minder sappig dan ik gehoopt had, maar het is zeker niet te droog.
Brisket7.jpg


De strucktuur is wel heerlijk zacht, en de smaak is ook dik in orde al had ik de rub wel een beetje minder pittig kunnen maken. ;)

(klik op de foto voor een grotere versie)

Dit is zeker voor herhaling vatbaar maar ik denk dat het resultaat met vettere US brisket wel sappiger is. Als ik nog niet op klus moet ga ik morgen ook nog "burned ends" maken van de restjes.
 
Mooi project, en wat gaaf dat je door drukken die foto groter kunt maken!
 
Dominique zei:
Mooi project, en wat gaaf dat je door drukken die foto groter kunt maken!

Dat is een speciaal knopje op m'n camera de "internet zoom stand" ;)
 
is mooi geworden Piet, jammer dat hij wat aan de droge kant is, maar gelukkig niet te droog zoals je zelf aangeeft.
Zou je hem de volgende keer weer van hetzelfde vlees maken of zou je dan toch voor de amerikaanse kiezen?
Ben ik wel benieuwd naar
 
Nosmo zei:
Dominique zei:
Mooi project, en wat gaaf dat je door drukken die foto groter kunt maken!

Dat is een speciaal knopje op m'n camera de "internet zoom stand" ;)

Je kan mij alles wijsmaken, dus als het echt zo is, vind ik het heel handig!
 
@Leo: De volgende keer ga ik het met US brisket doen, al is het alleen maar voor de vergelijking.

@Dominique: Soms is het beter om mij niet al te serieus te nemen, maar dat wist je toch al? ;)
 
Ja hoor, ik was er al bang voor.... Weer in de maling genomen, tistochwat.... ;)
 
Wat voor hout (of geen?) heb je gebruikt?

Ziet er goed uit. Staat nog op de korte lijst hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan