BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe Kamado

p0wmia

Tondelzoeker
Berichten
6
In mijn voorstelrondje al neergezet, maar denk dat het hier beter past:

Momenteel heb ik een Weber, maar deze wil ik graag vervangen door een Kamado bbq. Daarbij ben ik op zoek naar tips om de beste prijs/kwaliteit Kamado aan te schaffen.

Criteria nieuwe bbq:
- Constant in temperatuur
- Groepen tot 8 personen
- Snel en slow
- Makkelijk schoon te maken
- Mooi uiterlijk
- Prijs tot max 1700 inclusief accessoires. Bij voorkeur iets goedkoper.

Ik kijk op dit moment naar de volgende merken:
- Green Egg (eigenlijk de duur dus denk ik dat ik deze laat schieten)
- Kamado Joe (lijkt een goede optie)
- The Basterd (welke versie weet ik nog niet)
- Grizzly Grill (Welkoop, is dit wel een goeie?)

Vanzelfsprekend zal ik niet de enige zijn die op zoek is. Ik sta open en kijk uit naar tips vanuit jullie!
 
Alleen de laatste twee punten zijn dus van belang. De rest doen ze allemaal 😉
Zelf zou ik voor de A-merken gaan. Lees ook even de diverse draadjes hier over de Grizzly en Bastard als het op service aankomt. Die accessoires komen wel. Een goede basis is naar mijn mening belangrijker.
 
Zelf heb ik de KJ1, mijn broer heeft de Bastard Urban Large (2021 model). Beiden zijn we heel tevreden over de kamado's. Qua grill oppervlakte nagenoeg gelijk en je kan afhankelijk van wat je maakt gemakkelijk voor grote groepen koken (pulled pork, ribs, ect). Voordeel van de KJ vind ik dat hij geleverd wordt met D&C. Hiernaast speelt kleur ook een grote rol, KJ is namelijk rood en niet iedereen is daar fan van. Mijn vrouw moest ook even wennen maar is inmiddels om 😄.

Zoals Noskos al zegt even goed nalezen op het forum inzake afhandeling van de garantie. Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met die van Kamado Joe.

Tip: Vervang je weber niet, maar hou hem als reserve. Mocht je ooit ruimte tekort komen of met verschillende temperaturen willen werken is het fijn om een reserve te hebben.
 
Met jouw budget zou ik voor kamado joe classic 2 gaan. Past volgens mij net met je budget. Volgens mij komt ie met alle accesoires compleet. Dat is in mijn ogen de meest kwalitatieve / meest doordachte kamado voor deze prijs.

Als het groter moet kom je met budget niet uit bij een A merk (helaas). Dan kun je kijken naar een grizzly grills elite xl, of een grill bill. Die grizzly schijnt vanalles mee aan de hand te zijn, maar heeft wel goede service. Grill bill weet ik niet, maar komt wel erg compleet tegen een interessante prijs.
 
Idd, met dat budget KJ2.

En de Weber ook houden. 1
bBQ is te beperkt bij hele menu’s.
 
Persoonlijk ben ik heel tevreden over de takumi zit redelijk vol met de extra's waar je bij veel andere nog voor moet betalen.
 
Zelf heb ik na lang wikken en wegen vanwege de prijs en volledigheid gekozen voor een Grizzly. Met de 2021 is/was een probleem met het scharnier waardoor de dome kan beschadigingen en waren de kitranden niet best, maar aan beide hebben ze wat gedaan en voor zover bekend is de kamado bij veel klanten vervangen en is er een care kit geleverd. Verder viel snelle roest aan het onderstel op, maar met de behandeling uit de care kit heb ik tot op heden met de vervangende Grizzly daar nog geen last van.

Met de nieuwe Grizzly heb ik tot op heden geen problemen, maar het is afwachten of dat ook zo blijft. Ik weet niet of ik met de kennis van nu nog voor een Grizzly zal gaan, misschien eerder voor een Grill Bill (vinkje bij mooi uiterlijk wat mij betreft). Blijft dat de Grizzly bij de Welkoop voor een redelijk aardige prijs in de aanbieding te koop is (20% kortingsacties).

Succes met de keuze!
 
Nog een aanvulling. Ik raad aan om naar een BBQ winkel te gaan om de verschillende kamado's te ervaren. Zo kun je bekijken welke eigenschappen voor jou prettig en belangrijk zijn. Er bijvoorbeeld best een verschil in de scharnieren van de merken.
 
kJ2 zie ik vooralsnog veel terugkomen. Geen Green Egg dus hé? Ik schrijf hem zelf wel af, maar zie niet mensen pushen op dat dat toch echt de beste is.

The bastard is een A-merk? Vind ik persoonlijk echt een mooie hoor! Uiteindelijk is dat natuurlijk niet het belangrijkste!
 
En ik zou voor de Bastard Urban gaan, als je een mooi uiterlijk belangrijk vindt... 😁
Is heel persoonlijk dus. Als je rood ook mooi vindt, en met het onderstel kan leven dan de KJ.
 
Als het keramiek moet zijn en kleur geen rol speelt zou ik voor de "rode" gaan.
-compleet
- A merk.

De groene is kwalitatief ook goed maar echt duurder.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Bastard is een goede middenklasser, maar geen A-merk. Voor het geld een leuke barbecue al is het het eea dat beter had gekund en sommige dingen vind ik als gebruiker niet handig.
 
Vooralsnog ga ik voor de KJ2 obv mijn eigen onderzoek en bovenstaande reacties. Ik vind de bastard mooier, maar kwaliteit gaat absoluut voor. Ik wil ik hem in een (verrijdbare) buitenkeuken zetten.

Zal nog verder onderzoeken of ik een beter alternatief zie (niet dat ik twijfel aan de kennis van hier hoor;))
 
Ik ga voor de Kamado Joe II. Had liever een zwarte gewild, maar kwaliteit gaat voor dus heb besloten. Alle accessoires erbij, helemaal super.

Om het verhaal nog even rond te maken ben ik ook op zoek naar een mooi BBQ-tafel waar hij in kan. Mensen hier nog tips. Ik zie momenteel de buitenkeukens van: roostr.nl

Deze zijn ontzettend mooi maar heel duur. Goeie alternatieven? Steigerhout wordt snel lelijk ben ik bang voor.
 
Ik heb de modellen bekeken vandaag in een BBQ-winkel. Ik vind de bastard echt mooi, maar denk toch dat de KJ2 beter aan kwaliteit is (zo deed het leken en kreeg ik daar ook te horen), en dan vind ik echt zonde.

Ik heb wel de Green egg large gezien. Stel je hebt het geld, zouden jullie het er dan voor over hebben? Ik ben bang dat het alles bij elkaar richting de 2500 gaat met accessoires. Is dat het waard..

Het verschil van Basterd naar KJ2 voelt persoonlijk wel zo. Anders kan je ne zo goed voor de Grizzle gaan als je voor de Basterd gaat wat mij betreft. Nog een laatste tip hier?
 
Ik heb de afgelopen vier jaar op een Bastard gekookt, daarvoor had ik een BGE, die heeft Frits nu.
inmiddels heeft de Bastard plaats gemaakt voor een KJ Classic 3. Ik wilde weer een A-merk omdat er toch het eea aan de Bastard me niet beviel. Dus ja, ik heb het geld over voor een betere barbecue.
 
Als je dan persee meer uit wil geven zou ik voor de Kamado Joe 3 gaan. 😁 Spreek niet uit ervaring maar dat lijkt me gewoon de logische volgende stap. Mooi compleet, kwalitatief, innovatief.
 
Zelf heb ik een KJ I en een BGE L.

naar mijn gevoel is de BGE L iets zuiniger met houtskool maar daar heb ik geen 'wetenschappelijk' bewijs voor.

Veder als ik vanaf 0 zou moeten beginnen zou ik terug voor BGE puur en alleen omdat de accessoires beter bedacht zijn.
Bijvoorbeeld de Eggspander heeft 2 mooie handvaten, die kan je er gemakkelijk uithalen als alles op temperatuur is om rookhout toe te voegen en dan je vlees te er op te leggen. Bij het D&C systeem is het wat meer gepruts om hem eruit te halen, met handschoen zeker, omdat je niet goed tussen de rand en die spijltjes kan.

Naar mijn gevoel liggen de roosters bij de Eggspander ook steviger vast als bij de D&C omdat de BGE volledig rond om rond loopt, bij KJ zijn het 4 rechtopstaande 'spijltjes' waar je roosters in de bovenste stand op liggen.

Effectief BGE is duurder, maar heb je alle accessoires ineens nodig?
Eens je kiest voor of Basterd of KJ of BGE hang je er wel aan vast voor derest van je leven (of toch bijna).

In jou geval zou ik het budget even opzij zetten, kiezen wat je ECHT wil en dan aankopen volgens je budget.
Past de plancha nu niet in het budget, misschien volgend jaar wel ;).
Oja, je hebt ineens ook een gans wensenlijstje voor verjaardagen, kerst, ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan