BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe BBQ's aanschaffen, tips. Gas EN houtskool

smokeydre

Vuurmaker
Berichten
51
Dit jaar wil ik nog vaker even lekker buiten het vlees bereiden. Soms kort en snel, en soms wat langzamer.
Ik heb een Weber 47cm met  asopvang schaaltje van enkele jaren geleden, zonder thermometer. En een goedkope offsetsmoker.

De 47cm is eigenlijk te klein (geworden) en ga ik verkopen, alsook de smoker. Nooit gebruikt (via-via gekregen). Ik wil nu 2 bbq's aanschaffen die ik ook vaak ga gebruiken.

Voor de houtskool/briketten denk ik aan de

Weber 57CM, en dan OF de mastertouch GBS, or de Weber performer GBS. (wil ook graag dat de desksel weggezet aan de bbq kan worden)

Ik heb ook twee prachtige gietijzeren pannen. Binnen op het gasformuis werkt dat prima, mooie strepen op het vlees zeg maar ;-)
ECHTER, het stinkt enorm (en open keuken)

Nu wil ik graag ook buiten met de gietijzeren pan aan de slag kunnen. Ik weet dat die pan evt op houtskool kan, maar dat is in sommige gevallen te ' traag' . Enkel voor die rede zou ik een gasbbq willen kopen, en daar dan dus de pan op kunnen gebruiken.

IS dit een goede oplossing? Zo niet, wat raden jullie aan?

En betreft de kolen. Zouden jullie gaan voor de mastertouch GBS of performer?

Ik hoor graag!
 
smokeydre zei:
Dit jaar wil ik nog vaker even lekker buiten het vlees bereiden. Soms kort en snel, en soms wat langzamer.
Ik heb een Weber 47cm met  asopvang schaaltje van enkele jaren geleden, zonder thermometer. En een goedkope offsetsmoker.

De 47cm is eigenlijk te klein (geworden) en ga ik verkopen, alsook de smoker. Nooit gebruikt (via-via gekregen). Ik wil nu 2 bbq's aanschaffen die ik ook vaak ga gebruiken.

Voor de houtskool/briketten denk ik aan de

Weber 57CM, en dan OF de mastertouch GBS, or de Weber performer GBS. (wil ook graag dat de desksel weggezet aan de bbq kan worden)

Ik heb ook twee prachtige gietijzeren pannen. Binnen op het gasformuis werkt dat prima, mooie strepen op het vlees zeg maar ;-)
ECHTER, het stinkt enorm (en open keuken)

Nu wil ik graag ook buiten met de gietijzeren pan aan de slag kunnen. Ik weet dat die pan evt op houtskool kan, maar dat is in sommige gevallen te ' traag' . Enkel voor die rede zou ik een gasbbq willen kopen, en daar dan dus de pan op kunnen gebruiken.

IS dit een goede oplossing? Zo niet, wat raden jullie aan?

En betreft de kolen. Zouden jullie gaan voor de mastertouch GBS of performer?

Ik hoor graag!

Gas geeft ook het gemak voor het dagelijks gebruik dus als je die hebt staan is dat ook alweer een voordeel

Ik vind de master-touch een super bbq voor houtskool. Deze heeft ook al een deksel houder waarbij de deksel als windscherm ook fungeert. Het voordeel van de performer is het werkblad en bij de performer premium gaat het een stapje omhoog met een groter werkblad, houtskoolvooraadhouder en een uitneembare kookwekker. De performer deluxe heeft daar dan weer een gasontsteking om de briketten aan te steken.

Dus het is maar wat je wilt !
Succes met kiezen
 
op houtskool werken gaat ook als een speer, is echt niet traag, ik moet soms mijn gietijzeren pan wegtrekken van de vuurhaard.
Dus om voor die reden een gasser te nemen......nee
Of je de masterouch GBS of performer neemt is geheel je eigen keuze, ze hebben beide een tuck away dekselhouder
Het enige verschil is de tafel. en daar betaal je 200 euro meer voor de performer premium en zo'n 100 euro meer voor de performer original
 
Ik heb de weber 57 gbs en daar is niks mis mee.
Voorheen gebruikte ik op de camping de skottlebraai op gas maar ik ben terug gegaan naar bovenstaand weber omdat ik de smaakbeleving van houtskool bbq onovertroffen vindt ivm gas bbq.

Heb er net een cobb bij gekocht voor het gemak op de camping,nwel icm cocos briketten ipv de dure copplestone die erbij hoort.
 
Waarom stinkt het bij gebruik van gietijzer in huis? Zet je het vuur te hoog? Ik gebruik ook wel eens gietijzer in huis en eigenlijk stinkt dat nooit.
 
Ewald zei:
op houtskool werken gaat ook als een speer, is echt niet traag, ik moet soms mijn gietijzeren pan wegtrekken van de vuurhaard.
Dus om voor die reden een gasser te nemen......nee

Sorry. Ik bedoel dat kolen op temp krijgen en daar dan weer de pan op lijkt mij langer te duren dan gas aan en pan erop.
 
Lowietje72 zei:
Waarom stinkt het bij gebruik van gietijzer in huis? Zet je het vuur te hoog? Ik gebruik ook wel eens gietijzer in huis en eigenlijk stinkt dat nooit.

Om het vlees ff lekker te schroeien stinkt wat. Ben dol op heerlijk vlees maar niet op geurtjes in huis :)
 
Lowietje72 zei:
Waarom stinkt het bij gebruik van gietijzer in huis? Zet je het vuur te hoog? Ik gebruik ook wel eens gietijzer in huis en eigenlijk stinkt dat nooit.

Ik gebruik doorlopend gietijzer, ook geen stank. En ook een open keuken. Hmmm.
 
Wel, ook aardappel bakken op een normale pan vind ik erg stinken. En braadjus al helemaal.
Hoe dan ook: waar moet ik op letten qua gasbbq als ik hem voornamelijk daarvoor zal gaan gebruiken?
 
Mocht iemand interesse hebben
ik heb nog een gloednieuwe Borretti buitenkeuken staan in doos
mag weg voor 250 euro
 
zal ik zsm maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan