BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe bbq dag, pulled pork vandaag.

 
 

Ikbat

Stoker
Berichten
285
Vandaag willen de kinderen graag pulled pork, dus weer een excuus om de Chuck wagon aan te steken, wat erg toch 😂

Beginnen met een mooie varkensnek 3,5kg.
En ik moet een uurtje weg straks, dus ga nu proberen met een basis van briketten. En die voeden met hout.

6D7365A4-378D-45DF-A6A9-7E1B6ADB7D25.jpeg


56614FBA-ED6E-4E94-B585-9B3BC41566F4.jpeg


Sorry, helemaal vergeten, en nu is hij ingepakt,
Zoals het nu voelt, een klein uurtje en dan mag het papier er vanaf.

09787F39-2D05-4723-BDF6-4F66EEB2CEFE.jpeg


De PP loopt achter op schema, dat gaat hem voor het eten van vandaag niet meer worden.

Dan maar een broodje hamburger maken, en vanavond pp als snack 😉

(En gelijk de foto er bij van de hamburgers dan 😂 gewoon simpel van de jumbo de angus, en de classic)

7EE43350-215E-47F5-AE0F-E4EB89B53EC9.jpeg


Die smaakt altijd, lekker snacken!

De burgers beginnen ook wat te worden, vast de bbq saus gedaan, nog even er ze mogen er vanaf

89FAECE3-8AF3-4994-96FC-F4A7DA734945.jpeg


En supermarkt hamburgers hoort ook supermarkt kaas op.

796BC397-62B4-4944-B312-D1DCA452AEC1.jpeg


En dan smakelijk

A1A41423-BC4F-45EE-9647-FF230543779E.jpeg


Ondertussen de pp eindelijk kunnen uitpakken, nu nog even lekker een bark maken en laten rusten

B34960CD-4843-4E01-901C-6293CBA87C1A.jpeg


C5A67A7B-F167-4622-AD09-38A6A1C78214.jpeg


Eindelijk we zijn er, even rusten en dan knijpen

55E39FB8-04F1-4EFE-8E5C-6A4236BD4FE1.jpeg


En klaar voor morgen het ontbijt (oké wat er overblijft na het filmpje vanavond dan)

DE3A01B2-02CA-42F4-892E-05F80B57C3F5.jpeg
 
Zou wel zsm een foto toevoegen van het vlees op de BBQ, als je wil voorkomen dat dit topic naar De Asbak wordt verplaatst.
 
Smakelijk!!

En ach die PP smaakt morgen of vanavond ook prima!!
 
Das een flinke dag geweest zo, lekker hoor!
 
Dat ziet er allemaal fantastisch uit. Gefeliciteerd met je knor.
 
Nee eigelijk niet echt een recept.

Maar standaard begin in met het flink door roken, dan bouw je al de bark een beetje op, maar met het inpakken wordt dat natuurlijk sappig. De vanaf de 80 graden (ongeveer) pak ik hem uit, en gaat hij er weer los op om een mooie bark te krijgen. Dan bouw je een mooie harde bark en een heel sappige binnenkant.
(indien nodig spuit ik er nog wat augurkensap er over wanneer hij te hard gaat toch de kern temp)
De augurkensap heb ik dan weer via the mad bbq sientist, die dat weer van Franklin zou hebben
 
Mooie PP. Gefeliciteerd met je Knor.
Maar knijp jij je PP? Die moet je trekken niet knijpen. Als je knijpt druk je de vezels kapot en wordt je vlees mushy.
Mooie bark maar zoveel moeite voor een (dikke) bark waarvan niks meer overblijft als je het vlees uit elkaar getrokken hebt en gemengd hebt met eventueel vleesvocht en/of saus. Wat eventueel toch overblijft aan (dikke) bark wordt dan alleen maar taai.
Dat is ook de hoofdreden dat op wedstrijden bijna geen team zich echt bekommerd om een bark en naar maximale tenderness streeft.
 
Ik start meestal met een keer goed knijpen, houdt van t gevoel dat het los komt.

Met wedstrijden heeft een bark minder zin, maar dan gaat het meer om andere technieken. Thuis wil ik graag altijd een mooie bark, deze geeft toch een extra laagje aan het geheel vindt ik. Aan saus en vocht gaat er ook bijna niets bij dan. Maar das natuurlijk ook persoonlijke smaak he
 
Ik start meestal met een keer goed knijpen, houdt van t gevoel dat het los komt.

Met wedstrijden heeft een bark minder zin, maar dan gaat het meer om andere technieken. Thuis wil ik graag altijd een mooie bark, deze geeft toch een extra laagje aan het geheel vindt ik. Aan saus en vocht gaat er ook bijna niets bij dan. Maar das natuurlijk ook persoonlijke smaak he
Andere technieken, hoe kom je daar nu bij
Techniek wordt niet op beoordeeld. Denk ook niet aan je uitspraak te lezen dat je ooit KCBS wedstrijden hebt meegemaakt. Op KCBS wedstrijden (we hebben het over PP, 1 van de onderdelen) gaat het puur om het eindproduct, dat is wat er beoordeeld wordt.
Taste en Tenderness geven de hoogste score
Appearance een klein deel.
Techniek heb je nodig om het ubehaupt te bereiden.
 
Volgend jaar heb ik weer wedstrijden op mijn eigen planning staan. Kcbs zit ik nog te overwegen, vindt de kleine zelf leuker.

Maar in basis is het niet zozeer een verschil in techniek, maar meer het blijven bij het klassieke in de wedstrijden. Aparte smaken worden minder gewaardeerd, verder gaat het allemaal wat nauwkeuriger. Als je doorgaat zoals ik deze gedaan heb blijft er van de money mussel te weijnig over bij een Boston butt om nog netjes in je box te krijgen. Een thuis pulled pork is meer stoofvlees van procureur maken dan een volwaardige pulled pork.

Maar eerlijk mijn laatste wedstrijdje wat iets groter werd gejureerd (geen kcbs) was 2018 bij baas bbq 😂 daar zat geen pp bij 😉

Was zelfs 2017
Kwam m net weer tegen

 
Laatst bewerkt:
Als je uitpakt voor hij gaar is koelt hij eerst af omdat je vocht gaat verdampen. Het is beter om hem eerst gaar te laten worden en dan de folie open te doen en op de BBQ je bark weer stevig te laten worden. Je verdampt dan ook vocht maar het vlees is al gaar en dan kun je het er dus afhalen wanneer je wilt zonder dat je nog door moet naar een graad of 95.
 
Laatst bewerkt:
Daarbij, de wedstrijden zijn een extreme vorm van barbecue. PP is een simpel gerecht, daar kun je helemaal in losgaan bij een wedstrijd. Wat jij een volwaardige PP noemt is in wezen een uit de klauwen gelopen bereiding geworden om een jury te pleasen.
Maar thuis maakt niemand het zo 😂
 
Daarbij, de wedstrijden zijn een extreme vorm van barbecue. PP is een simpel gerecht, daar kun je helemaal in losgaan bij een wedstrijd. Wat jij een volwaardige PP noemt is in wezen een uit de klauwen gelopen bereiding geworden om een jury te pleasen.
Maar thuis maakt niemand het zo 😂
Ik vind het wel wat raar dat je zegt dat het gedaan wordt om de jury te pleasen, in mijn ogen hoef je de jury helemaal niet te pleasen bij kcbs, het gaat er niet om dat je als jurylid net een team gaat beoordelen op hoe het vlees bereid is aan de hand van zo objectief mogelijke criteria. Mij lijken andere barbecue wedstrijden meer te aimen om juryleden te pleasen dan bij kcbs
 
Je maakt je gerechten dusdanig dat in één hap megaveel smaak zit. Want als je dat niet doet valt jouw vlees weg tussen de andere bakjes.
Dus gebruik je injecties met fosfaten om dingen sappiger te houden, maak je alles zeer hoog op smaak en kook je een brisket zoals de jury hem hier lekker vindt. Dat alles staat ver af van wat je thuis zou maken.
Dus kook je om de jury te pleasen als je wilt winnen tenminste 😁
 
Je maakt je gerechten dusdanig dat in één hap megaveel smaak zit. Want als je dat niet doet valt jouw vlees weg tussen de andere bakjes.
Dus gebruik je injecties met fosfaten om dingen sappiger te houden, maak je alles zeer hoog op smaak en kook je een brisket zoals de jury hem hier lekker vindt. Dat alles staat ver af van wat je thuis zou maken.
Dus kook je om de jury te pleasen als je wilt winnen tenminste 😁
Ja, op die manier snap ik je uitspraak wel, bij wedstrijden ben je inderdaad beperkt tot enkele happen om tot een oordeel te komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan