BasBQ
Beef en Steak

Nieuw Zeelands lamsrack met todds dirt, knoflook en munt

 
 

brownier

Kooltjesharker
Berichten
175
Ik had nog een mooi Nieuw Zeelands lamsrack in de vriezer en die leek me wel wat voor Pasen.
Eergisteren uit de vriezer en rustig laten ontdooien. Gisteren rond 13.30 uur het vlies verwijderd en een beetje van het vet om het vlees. Normaal doe ik dat niet maar het was iets teveel van het goede.
Mengsel gemaakt van olijfolie, knoflook en Todds Dirt.
Terug in de koelkast tot 18.00 uur.
Weber aangestoken met wat Dammers briketten en Dammers houtskool en op temperatuur laten komen.
In tegenstelling tot de meeste recepten heb ik in eerste instantie de indirecte methode gebruikt.
Kerntemperatuur liep snel op (te snel bleek later). Rond 19.45 was de gewenste kerntemperatuur (57 graden) volgens de meter bereikt dus het deksel maar eens opgetild. Zag direkt dat vlees nog lang niet gaar genoeg was. Wat was de reden?? De sensor zat niet goed in het midden van het vlees maar te dicht op het bot.
Sensor opnieuw geplaatst en vlees terug op de Q. Aan het eind van de sessie het vlees met de vetkant boven de briketten/houtskool gelegd.
Uiteindelijk was het vlees om 20.15 uur klaar. Van de Q af en even laten rusten voor het aansnijden.
De bijgerechten bestaande uit roergebakken spinazie met champignon, ui en room en de in de schil gebakken rosevalaardappeltjes met rozemarijn waren al klaar rond de 1e keer dat ik dacht dat de kerntemperatuur al bereikt was. Omdat we het zonde vonden om dit te laten verpieteren, koud te laten worden of later op te warmen was dit al op toen het lam uiteindelijk wel klaar was.
Lam was dus min of meer het toetje. Maar wat voor een toetje! Ik heb nog nooit zo'n mals en smakelijke lamskotelet gegeten. Zal een combinatie zijn van de kwaliteit van het vlees, de marinade en de combinatie van indirect en directe bereiding. Het eten van dit vlees was gevaarlijk voor de vingers, liepen het risico mee opgegeten te worden.
Dit is iets wat zeker vaker bereid zal worden.

Mooi stuk lamsvlees
nzlamsrack_zps04f96393.jpg


nzlamkoteletmetmunt_zpsfb726bd7.jpg


 
Dat was een mooi stukje lam!
 
dat ziet er smakelijk uit!
 
jullie hebben heerlijk gegeten
 
Ziet er heerlijk uit.
En idd met eerst indirekt en daarna direkt krijg je de mooiste resultaten.(persoonlijke mening ;) )
 
Ben niet zo van het lam, maar het ziet er wel goed uit !
 
Terug
Bovenaan Onderaan