BasBQ
Beef en Steak

Nieuw op het Forum

mapanima

Tondelzoeker
Berichten
5
Geachte,



Staat U mij toe mij voor te stellen. Groot liefhebber van de BBQ, In het buitenland een DIY Ugly Drum Smoker gemaakt, met de beperkte middelen die we daar voor handen hadden, low en slow. Zijn toen een week bezig geweest om de temperatuur rond de 105/110 C te houden. Bij terugkomst in Nederland een Outdoor chef gekocht en aan de gang gegaan met moinkballs, twice baked patatos, spareribs enz. enz.

Deze BBQ was na 7 jaar intensief gebruik versleten, en na een fantastische BBQ workshop met het werk het besluit genomen om eindelijk een Komado te kopen. Wij zijn nu de trotse bezitter van een Black Basterd Medium. Alle accessoires weer ge-update (nieuwe thermometer is onderweg) en maar ook meteen een giet ijzer grill rooster met losse pizza plaat erbij. Je moet wat met je vakantiegeld als je besloten hebt dit jaar niet op vakantie te gaan.



Het plan in om wat Pulled Pork te gaan maken, low en slow, nieuwe rubs en technieken te proberen. Heb het boek van “Hete Kolen” gekocht van Jeroen Hazebroek en Leonard Elenbaas om zo de werking van the Basterd onder de knie te krijgen.



Het opstarten van de BB begon enigszins teleurstellend, BBQ temperatuur kwam niet verder dan 200/210 graden en duurde ook erg lang voordat de BB deze temperatuur had bereikt. Na alles te hebben uitgesloten (werking thermometer in kokend water/ externe thermometers gebruikt/ grote stukken houtskool) kon het alleen maar aan de zuurstof toevoer liggen. Ook het aansteken van het houtskool vergde nogal wat ‘effort’.



Probleem gevonden in de as-korf. De flens van deze korf sluit de keramische binnenring van de BB af waardoor er een verstoorde lucht toevoer ontstaat. Dit opgelost door de as-korf verder van de bodem te lichten waardoor er een opening tussen de flens van de as-korf en de keramische binnenring ontstaat (opgelost door twee reepjes steen van 2 cm dikte onder de as-korf te leggen). Nadeel is dat er hierdoor een gedeelte van het as niet in de as-korf terecht komt. Andere oplossing is de afkorf in zijn geheel eruit te laten, of met een boormachine en metaalboor diverse gaten extra in de as-korf te boren ten bate van de luchtvoorziening. Nu zag ik ook dat de oudere type BB een ander type van as-korf hadden, wellicht dat deze de luchtstroom niet belemmeren.



Hierdoor is de zuurstof/brandstof/warmte hersteld en schoot de temperatuur in rap tempo door naar de 350 C. Tevens hoor je de venture ontstaan als alle schuiven open staan en zie je het houtskool opgloeien. Probleem opgelost, maar….. wel een beetje een scharrig voor een BBQ van 1000 euro. Innovatie in een BBQ is prima, maar we zijn nu toch niet met rocket science bezig en het wiel is al uitgevonden.



Mijn insteek is om veel van jullie ervaringen te leren, zodat ik nog lang met familie en vrienden kan genieten van BBQ en alles wat hier mee samenhangt. Zoals ze dan ook vaak zeggen “bbq’en is meer dan alleen een stukje vlees grillen”



Met vriendelijke groet,



Mapanima
 
MaPaNiMa. Welkom.
 
Welkom bij het genootschap
Jammer van de valse start met je Basterd maar hij is er nu klaar voor 👍🏻👍🏻
 
Hoi Mapanima,
welkom bij het Genootschap
 
Terug
Bovenaan Onderaan