BasBQ
Beef en Steak

Nieuw lid

 

Fumingolive

Sprokkelaar
Berichten
35
Ha allen,

Vandaag aangemeld bij dit forum, na een aantal keer een paar draadjes te hebben gelezen.
Sinds een jaar of 2 ben ik bezig met het bereiden van vleesgerechten op de bbq die wat anders vragen dan het aanbranden vd buitenkant.
Dit doe ik op een weber 47 cm, niet de meest ideale bbq, maar het doet het werk voorlopig nog goed!
Afgelopen zondag nog kalfswangen gedaan. 3 uur met hickory chunks, daarna nog 3 kwartier ingepakt met boter en bruine basterdsuiker( naar recept van Noskos).
Geen foto’s van het eindresultaat helaas😏
Wel een vraag: ik kreeg een minimale rookkring terwijl ik best flink gerookt had dacht ik(3 chunks), misschien nog tips om een mooie rookkring te krijgen?

Ik hoop nog veel te leren en ook te genieten van de mooie ideeen op dit forum!

937F683A-AA79-4ECF-921C-0C400A979802.jpeg


F965B454-AB64-4444-ABC7-F370F9AE418A.jpeg


9A0DA3F7-7D1A-4660-8C9D-7466FF3F0579.jpeg
 
Welkom!

Had je misschien veel flow in je weber.
Maw dat de rook er snel bovenuit ging?

Als ik zo op je foto kijkt heb je de bovenste schuif helemaal open staan, die kun je bij roken beter zo ver als lukt dicht houden.
(Wel een beetje open natuurlijk)

Dan blijft de rook langer hangen.
 
Welkom!
 
Welkom bij het genootschap! Ook een waterpan in je barbecue zou helpen voor een betere rookring. Ik zou me er niet te druk om maken. Als het smaakt smaakt het toch?
 
Welkom!

Had je misschien veel flow in je weber.
Maw dat de rook er snel bovenuit ging?

Als ik zo op je foto kijkt heb je de bovenste schuif helemaal open staan, die kun je bij roken beter zo ver als lukt dicht houden.
(Wel een beetje open natuurlijk)

Dan blijft de rook langer hangen.
Dat is inderdaad logisch😅 maar niet aan gedacht dus de schuif stond vol open inderdaad. Bedankt voor de tip!
Welkom bij het genootschap! Ook een waterpan in je barbecue zou helpen voor een betere rookring. Ik zou me er niet te druk om maken. Als het smaakt smaakt het toch?
ja de smaak is het belangrijkst, maar zo’n rookkring ziet er altijd zo mooi uit!😎
 
Welkom. Als je lager in temperatuur rookt heb je denk ik ook meer rookring.
Ik weet niet wat je temperatuur was?
Best knap trouwens op de w47

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Zou eens proberen op max 110 voor het eerste half uur. Als je de rook ring belangrijk vindt.
Dan moet je automatisch wat meer knijpen en hou je ook meer rook binnen.
Vond je nu dat je te weinig rooksmaak had?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Zou eens proberen op max 110 voor het eerste half uur. Als je de rook ring belangrijk vindt.
Dan moet je automatisch wat meer knijpen en hou je ook meer rook binnen.
Vond je nu dat je te weinig rooksmaak had?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Ga ik de volgende keer doen! Had 1kg gekocht bij de slager, nog 500 g liggen, dus kan mooi nog een keer experimenteren!
De rooksmaak was eigenlijk goed, is dus meer voor het zicht😅 maar het oog wilt ook wat😉
 
Rook ring lukt de ene keer beter dan de andere keer. Smaak blijft het belangrijkste.
Rook smaak kan ook té zijn.
Maar dat is ook weer anders per persoon.
Lees voor de grap maar eens de draadjes over het roken van kaas. Waar de één het "niet te hachellen" vindt zit de ander het al met smaak te eten 😄
Als het vlees te snel begint te garen dan kan het minder rook opnemen dus rustiger is daarvoor beter.
 
Welkom hier ,
 
Hoi Lankie, welkomop het forum, jammer dat je geen plaatje hebt van het eind resultaat want daar gaat het uiteindelijk toch om.
Met die Weber 47 is helaal niets mis hoor ik heb er ook zo'n kleine 20 jr. mee gedaan en er echt van alles mee/op gemaakt.



Die schuiven zijn echt niet voor een mooie rookring maar dienen voor het regelen van je temperatuur voor het bereiken van ±115 - 120gr. b.v. staat de bovenste schuif ± ¾ open en de onderste een klein spleetje e.e.a. is ook afhankelijk van de buiten temperatuur.
Veel plezier bij het genootschap.
 
Welkom op het forum, aan inspiratie heb je hier alvast geen gebrek.
 
Die schuiven zijn echt niet voor een mooie rookring maar dienen voor het regelen van je temperatuur


Ben ik niet helemaal met je eens.
Ja akkoord, de schuiven zijn om je temperatuur te regelen, maar als je de rook langer vast kunt houden op een lagere temperatuur zal hij sterker zijn en dieper in het vlees trekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan