BasBQ
Beef en Steak

Nieuw hier....

D

DutchAl

Gast
Mijn eerste kennismaking met de schone kunst van het BBQ-en was toen mijn vader ergens eind jaren 1960 een gietijzeren Hibachi aanschafte. Dit was destijds nog een nieuwigheid in ons spruitjesland. Sindsdien is de BBQ een vast onderdeel van mijn culinaire bestaan.

Vele jaren betekende BBQ-en vlees en stukken groente op een pen prikken en boven het vuur in allerlei gradaties tussen half rauw en verkoold te verwerken (bij voorkeur aan dezelfde pen). Vervolgens saus erover, wijntje of biertje en je proeft er niets meer van. Wel beregezellig, maar culinair niet je-van-dat. Gaandeweg kom je er dan achter, dat vaak de stokjes die op het nasmeulende vuurtje geroosterd worden het lekkerst zijn: er moet meer mogelijk zijn.

In de loop der jaren passeerden ook vele BBQ?s de revue, van eenvoudige Hibachi?s, opvouwbare modelletjes, BBQ?s op pootjes, gemetselde BBQ, zelfgemaakt van een olievat?. Tot ik een paar jaar geleden een imitatie-kettle kocht en ook het indirect grillen (Beer Butt Chicken etc.) en warm roken (zalm, makreel) ontdekte. Hierna een groter smoker-achtig exemplaar aangeschaft die ik altijd maar gedeeltelijk stook, zodat er allerlei warmtezones zijn; open en dicht, roken, grote stukken vlees, groentes. Alleen het gebruik voor het bakken van pizza en brood is hij niet geschikt (houdt de benodigde warmte niet goed vast).

Even heb ik het bouwen of aanschaffen van een pizza-oven overwogen. Aan de ene kant is het bouwen best het soort uitdaging dat ik leuk vind,  maar heb toch besloten hiervan af te zien omdat ik de kosten niet vind opwegen tegen de paar keer per jaar dat je hem echt gebruikt. Bovendien neemt het best veel ruimte in in je tuin. Maar buiten koken (ook als je niet BBQ?t) blijft leuk, dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. Al gauw kwam ik uit bij de Bigg Green Egg, maar vond (en vind) die erg prijzig. Dan blijkt dat er inmiddels de nodige alternatieve kamado?s op de markt zijn. In mijn zoektocht kwam ik op deze site terecht.

Inmiddels ben ik overgegaan tot de aanschaf van een groot alternatief ei, dat het hart van mijn buitenkeuken gaat vormen. Aanstaand weekeinde moet het ei zijn eerste pizza?s gaan produceren en moeten de eerste kippen uit het ei komen.

Voor de toekomst staat er ook nog een rookkast op het verlanglijstje waarin je koud kunt roken en waarin je vis kunt ophangen aan speten.

Ik hoop en verwacht op deze site lotgenoten te treffen waarmee ik ervaringen over deze gemeenschappelijke verslaving kan delen.
 
Welkom Al! En we zien de foto's graag op het forum verschijnen.
 
Leuk verhaal, welkom hier, en ik ben heel benieuwd naar wat voor alternatief je dan hebt aangeschaft. En we zijn hier gek op foto's, hoe leuk zou een reportage van je voorgenomen sessies zijn?
Alvast een goed weekend toegewenst!
 
Mooie introductie. Welkom hier!
 
Wat een mooie introductie, welkom hier!
 
Welkom bij t genootschap, ben ook zeer benieuwd voor welk alternatief ei je gekozen hebt en wat je ervaringen er mee gaan zijn.
 
Ik heb gekozen voor deze:

http://www.hgb-trading.nl/kamado/BBQ/Large-21-inch

Ik moet hem nog in elkaar zetten, maar daar hebben we het weekeinde voor. Zag er mooi afgewerkt uit, 5 jaar garantie, alle accessoires RVS en de afdichtingen van de roosters en het deksel zagen er goed uit.

De zaak kwam mij betrouwbaar over. Ze hebben ook een webshop, maar zoiets moet je toch even fysiek aanschouwen.
 
Van harte welkom bij het Genootschap!
 
welkom bij dit edele genootschap
 
Welkom
 
Mooi dutchAl  ben benieuwd als je hem.in elkaar hebt gezet hoe het er dan mee is qua passen van dome op de oven.
Ik heb ook al heel.wat uurtjes afgestruind op t internet en kom toch telkens ook weer bij hgb trading uit.
mede ook door de prijs en daarbij de 5 jaar garantie
Ben daarom zeer ge?nteresseerd naar t eindresultaat
 
Keramisch koken is heerlijk... geniet ervan Al!
 
@Rowald: De dome is al gemonteerd. Je moet alleen het RVS(!)-onderstel in elkaar zetten en de zijtafeltjes monteren. Morgenavond meer!

Ik zie dat je uit Terneuzen komt en dan is Velserbroek best een stukje rijden.  HBG Trading komt mij over als een degelijk bedrijf dat al de nodige jaren bestaat, dus geen internet pop-up. De verkoper is de eigenaar en die verkoopt geen gladde praatjes in een mooi pak, maar loop gewoon rond in zijn werkkleding en neemt alle tijd voor je. (Als je overigens van houtkachels of open harden houdt is het de rit misschien wel waard :))
 
Bedankt voor de info AL idd een eind rijden maar was ook niet van plan om erheen te rijden daarom mijn vraag naar objectieve info.
Over de kamado en de verkopende partij.
En met info zoals die van jou daar kan ik wel wat mee.
Hartelijk dank hiervoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan