BasBQ
Beef en Steak

Niet echt een rooksmaak tijdens het roken op mijn Weber

dannycnl

Vuurmaker
Berichten
76
Beste mensen,

Ik weet niet of het hier thuishoort, maar toch even deze vraag.
Ik heb gister voor het eerst kippenpootjes gerookt op mijn weber performer.
Het is een gewone Q.
Heb via het receptenboek gewerkt van "Weber Smoke" en een ruime hand Apple hout snippers op de kooltjes gelegt.
Het begon lekker te roken dus ik was hoopvol gestemd.
Dit alles zou een uurtje duren en na een uurtje de kippetjes eraf gehaald.
Het zichtbare rook duurdere overigens maar een 20min
Heb ik nu iets verkeerds gedaan of doe ik het gewoon fout.
Ik proefde namelijk niks van een aparte rooksmaak in mijn mond.
Wellicht verwacht ik teveel ervan dat kan natuurlijk ook.
Beide luchtgaten stonden vol open en de temp was ongeveer 175-200 graden.

Groeten danny
 
De temperatuur lijkt me wat aan de hoge kant voor roken, meestal ga je dan niet hoger dan zo'n 120C, maar ik weet niet hoeveel invloed dat heeft op de smaak. Normaal rook je ook wel langer dan een half uurtje, omdat bij lage temperatuur je veel langer rook ontwikkeling hebt

In plaats van Applehout zou je ook eens Androidhout kunnen gebruiken. ;)
 
Nosmo +1

Te hoge temp. en met alle luchtgaten open is je rook zo weg en je hout verbrand.
 
Kipvleugeltjes en kleine kipkluifjes doe ik ook op 175-200?C indirect hoor. Ik vind die temperatuur dus niet zo gek. Had je het roostertje van de deksel tegenover het vuur gedaan? Dus dat de rook over je vlees moet?
Appel is een vrij milde houtsoort, ik zou daar dus iets meer van gebruiken dan een handje.

Verder doe ik mijn kip 20 minuten met rook indirect. Dan even boven het vuur om het velletje knapperig te laten worden en dan nog even indirect om ze weer goed heet te krijgen want als je dat directe stukje doet is er altijd een deel dat een beetje afkoelt.
 
Ik had het luchtgat inderdaad aan de tegenovergestelde kant gezet.
IK had zelf ook graag gewild dat de rook langer was maar het hield op na 20min.
De snippers hebben de hele dag in het water gelegen en ze vatte zeker geen vlam dus dat vond ik ook al erg fijn want daar was ik bang voor.
De temp heb ik puur gedaan op het recept in het weberboek.

Verder heb ik precies gedaan wat jij ook hebt gedaan Noskos :)
Bedankt voor de reacties in ieders geval volgende keer zal ik eens hickory proberen.
Aldoende leert men:)
 
Je zou kunnen proberen met wat grotere stukken hout (houtjes) ipv snippers. Zeker bij wat hogere temperaturen, dus kortere bereidt tijd, heb je meer profijt en smoke hiermee  ;) succes.
 
wat ik wel eens doe als ik rook wil hebben op hoge temperaturen. dan vul ik een bakje met houtpellets (houtsoort naar keuze) en die steek ik aan met een brander, 5 minuutjes laten branden  en dan uitblazen. met mijn bakje heb ik dan zon 3 uur rook bij hoger temperatuur.
Het bakje plaats ik gewoon op het rooster.
 
Snippers week ik nooit, nu krijg je eerst stoom... Gewoon erop gooien en de deksel erop en als het uitgerookt is nog eens herhalen. En als je weer hout gaat kopen, kijk dan eens voor blokjes van Axtslach (oid) bij de sponsor of vuur en rook. Werkt veel fijner dan snippers.
 
Thanks voor de info mensen, ik wilde eigenlijk chuncks gebruiken. Heb die een paar zakken staan van Weber.
Waarom ik dat niet gedaan heb is mij ook een raadsel:p maar ik ga het de volgende keer eens proberen.
Heb er genoeg over te leren in elk geval:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan