BasBQ
Beef en Steak

Niek's Eerste Kerstdag

N

Niek

Gast
Ze wilden mijn NK-BBQ gerecht (kip) hebben met kerst. Nu was het NK gerecht nogal zomers met aspergers, tuinbonen, tomaat en de kruiding. Dus maar een variant bedenken. Het leek me wel leuk om het met kalkoen te maken. Christmas turkey met een twist.

Kalkoen zonder jasje.
IMG_2998.jpg


De vleugels, de filets, wat beenderen, de huid en het dij/poten vlees.
IMG_2999.jpg


Gehakt gedraaid van de  dij/poten vlees en wat pancetta. Het gehakt gemengd met appelstroop/port/balsamico, gefruite ui en knoflook, chipotle, kaneel, nootmuskaat, zout en peper.

De zelf gemaakte pancetta:
IMG_3000.jpg


De filets vullen met het gehakt.
IMG_3002.jpg


En de huid er weer omheen wikkelen en vastzetten met een prikkertje.
IMG_3003.jpg


Als voorgerecht had ik wat bedacht met verschillende hapjes uit de zee. Gegrilde oesters, koud gerookte zalm en in roomboter gepocheerde garnalen. Voor de niet-vis-eter had ik de vleugels van de kalkoen en wat extra drumsticks.

De wings en drumsticks op de OTS47 met was rookhout.
IMG_3004.jpg


Ondertussen de gevulde kalkoen filets grillen op de BGE.
IMG_3005.jpg


Het voorgerecht met een gegrilde oester met vinagrette, crostini met roomboter en koud gerookte zalm en in roomboter gepocheerde garnalen(indoor-pit).
IMG_3006.jpg


Voorgerecht(je) voor de niet-vis-eter.
IMG_3007.jpg


Daarna de kalkoen indirect op de BGE gelegd samen met wat rookhout. 2 keer ingesmeerd met een sausje van appelstrook, port en balsamico.
IMG_3008.jpg


Geroosterde wintergroenten (pastinaak, aardappel, wortel en rodebiet) uit de *v*n.
IMG_3009.jpg


De kalkoen was na een dik uur klaar om te serveren.
IMG_3010.jpg


Het opgemaakte bordje.
IMG_3011.jpg


Mijn moeder had voor de toetjes gezorgd.

Kitscherig opgemaakte Russische-bergen (familie klassieker).
IMG_3012.jpg


En extra donkere chocolade mousse.
IMG_3013.jpg



Onder het genot van een goed Belgisch biertje (Blonde Brugse Zot) was het erg lekker eten!

Morgen dag 2 :)
 
Geweldig Niek, dat moet vies lekker geweest zijn ;).
 
Mooie gerechten Niek! Bedankt voor de uitleg! En kun je wat meer over je panchetta vertellen?
 
Dankjewel heren.

Leuk dat jij dat dan weer vraagt Nozzle.  ;)
Deze pancetta heb ik gemaakt met een stuk livar-buikspek en naar recept uit het boek 'Charcutterie'. In het boek laten ze hem alleen drogen. Ik heb gekozen om hem, na een week in de 'cure' te hebben gelegen, te roken.

 
prachtige gerechten Niek, zal allemaal erg lekker zijn geweest
 
Zag al wat voorbij komen op twitter. Maar wat ziet het er allemaal heerlijk uit. En mooi opgemaakte borden. Klasse hoor Niek!
 
Wauw, dat ziet er allemaal heerlijk uit zég.  8)

Één geweldig eetfeest zo te zien.
Klasse  :) :)
 
Ziet er heerlijk uit,borden mooi opgemaakt.
 
Ik ken het panchetta recept uit charcuterie wel, is één van de meest toegankelijke volgens mij. Heb je het nog op een speciaal plekje laten drogen? Volgens mijn maakt zelfs dat niet uit met dat recept, maar ik vind het nog steeds een "eng" idee om op kamertemperatuur je vlees op te hangen ergens in huis.
 
@Noskos: Ik heb het behandelt als een 'normaal' stuk bacon. Dus 7 dagen in de cure (elke dag keren), 1 dag drogen en dan roken. Beviel uitstekend! Ik durf ook nog geen stuk vlees in de schuur neer te hangen. Ik ben bang voor insecten. Zou een klimaatkast (eigenlijk bestemd voor flessen wijn) hier geschikt voor zijn?
 
Qua temperatuur wel, qua vochtigheid niet. Maar ze worden een hoop gebruikt met een bak zout water en een computerfan onderin die dan zo nu en dan blaast en wat water verdampt. (heb ik ook al naar zitten kijken, wil salami e.d. maken ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan