Beef en Steak

Nice Frysk rack!

A3N

Stoker
Geen idee of dat grammaticaal correct is, maar we doen het er maar even mee. Vorige week maakte ik beercan chicken met Sonnema glaze voor Grutte Pier. Toen kwam het idee al om deze glaze te gebruiken voor een nice rack. Sinds ik die fles Sonnema nog niet op heb en nog spareribs had liggen moeten we er gelijk maar werk van maken. Na “Nice cherry rack!” vandaag dus een nieuwe post; Nice Frysk rack!

Vandaag gebruik ik baby back ribs. Gewoon weer eens zin in. De tijden van de 321 pas ik wat aan; 2 uur roken, 1,45 uur ingepakt en 3 kwartier met de lak.

IMG_7493.jpeg

De rub hou ik zoals vorige week op de kip ging:
- 3el spg
- 3el gerookte paprikapoeder
- 1tl komijn
- 1tl uienpoeder
- 1tl gemalen korianderzaad

Is ook exact genoeg voor twee strengen ribs. Als binder is er mosterd. We roken vandaag weer met kersenhout, overwoog toch even hickory, maar kersen was vorige keer gewoon erg goed 👍.

IMG_7497.jpeg

Ondertussen aan de gang met de glaze, ik pas die wat aan. Ik wil wat minder pittig uitkomen, vanwege de eters aan tafel en ik wil de ribs lekker sticky. Ik gebruik meer jam, minder chipotle en kook de glaze wat verder in. Dit is de glaze vandaag:

- 150ml Sonnema
- 100ml rijstazijn (appel gaat ook prima, maar ik had dit)
- 1/3e potje abrikozenjam
- 2el sojasaus
- 2 tenen knoflook
- paar takjes tijm
- 3el donkere basterd
- 1el mosterd
- 0,5tl chipotle

Kan je verder natuurlijk mee doen wat je wilt, vergeet alleen de Sonnema niet 😁. Je zou de glaze ook nog even kunnen staafmixen als je dat fijn vind. Ik hou de grote stukjes abrikoos gewoon in de pan met het insmeren. Natuurlijk gewoon buiten maken, want dat is leuker dan binnen.

IMG_7495.jpeg

Verder gaan we met het gebruikelijke plan. Ik pak in met roomboter en een laagje glaze aan allebei de kanten. In de laatste fase lak ik de ribs meerdere keren om extra diepte in de smaak te krijgen.

IMG_7499.jpeg

Resultaat is weer een shiny rack, lekker sticky en los van het bot 😋.

IMG_7500.jpeg

IMG_7503.jpeg

Ook dit kleurtje is lastig vast te leggen op de foto, maar net toen ik de deur open trok kwam er een zonnestraaltje door 🙂.

IMG_7504.jpeg

We hebben er lekker van gegeten. Heel ander effect dan op de kip. Denk dat dit wat meer algemeen verteerbaar is, de kip was meer verrassend. Je zult het allebei moeten proberen 😉.

Tot een volgende!

De rest van de Nice Racks:
Nice cherry rack!
Nice Asian rack!
Who doesnt like a nice rack!

Laatst bewerkt:
Das inderdaad een Nice Frysk rack A3N😋

Prachtig kleurtje ook 😍

Jouw lekkere glaze’s die je elke keer maakt spreken mij wel aan🤗 het zoeten van de abrikozen jam en het zuurtje van de rijstazijn in combinatie met de sonnema en de rest van de ingrediënten spreken mij wel weer aan😀 wel mooi om te zien dat die abrikozen jam elke keer terug komt 👍🏻

• Leuk
Waarderingen: A3N
wel mooi om te zien dat die abrikozen jam elke keer terug komt 👍🏻
Haha ja leuk hoe van het één het andere komt. Koop de laatste tijd wel veel jam 🙃. Zat van de week in de supermarkt te kijken wat ik met die andere soorten ga maken, met gemberjam zie ik wel mogelijkheden 🤔.

Zien er fantastisch uit! En die sizzle zone komt ook nog van pas zo 😉

• Leuk
En die sizzle zone komt ook nog van pas zo 😉
Sowieso multifunctioneel. Gebruik ik regelmatig om een pan met water op te zetten om vb. pasta te koken of een pan om aardappelen te bakken, etc, etc.

• Leuk
Waarderingen: Noah
Haha ja leuk hoe van het één het andere komt. Koop de laatste tijd wel veel jam 🙃. Zat van de week in de supermarkt te kijken wat ik met die andere soorten ga maken, met gemberjam zie ik wel mogelijkheden 🤔.
Das waar! Haha ja met jam kun je leuke dingen doen kwa sauzen en glaze’s. Gemberjam… jij brengt me nog op mooie ideeën! 😊 ik wil binnenkort eens DONG PO maken en daar past dat wel mooi bij denk ik zo maar 🤔

• Leuk
Das waar! Haha ja met jam kun je leuke dingen doen kwa sauzen en glaze’s. Gemberjam… jij brengt me nog op mooie ideeën! 😊 ik wil binnenkort eens DONG PO maken en daar past dat wel mooi bij denk ik zo maar 🤔
Heb ik de dienst terug bewezen ✅😄.

Terug
Bovenaan Onderaan