BasBQ
Beef en Steak

Net als in de film... ik wil het! Kung Pao Chicken ( George likes his chicken spicy)

 
 

Sticky Fingers

Pitmaster
Berichten
540
Hoi Bbq genoten

Net als in de film…Ik wil het!

Nou Sander wat een onderwerp voor deze maand had je gekozen. Ik heb er nog net geen koppijn van gekregen met wat voor een gerecht ik wilde maken.
Er zijn zoveel leuke en smakelijke gerechten te kiezen die in films en series voor komen.

Ik kan jullie bekennen dat ik helemaal geen geduld in mijn kont heb om een film te kijken van een aantal uren. Waar ik daar in tegen wel geduld voor heb is het kijken van leuke series. En dan vooral oude series.

Band of Brothers bevoorbeeld is zo een serie.

band of brothers.jpg


Deze serie speelt zich af WO2. Er worden in de serie een aantal afleveringen geweid aan het Ardennen offensief, Plaatsjes als Malmedy en Dinant, waar hevig is gevochten ligt hemelsbreed 50 kilometer van mijn huis. Ik heb uren/ dagen met vrienden door de bossen ( Ardennen ) gestruind dag en nacht, wetende wat zich daar heeft afgespeeld, Je voelt een vreemd soort energie in het bos ( Ardennen ) en in de nacht voel je je bekeken.

Ook de Amerikaanse gevangenis dramaserie OZ, die als eerste in de wereld een dramaserie was die één uur duurde en te zien was op HBO heb ik met plezier gekeken.

OZ.jpg


Series als The X-Files, The Simpsons, The Sopranos, Knight Rider, Airwolf, Miami Vice, The dukes of Hazzard , Married…. With Children, The fresh Prince of Bel-air, Thats ’70 Show, South Park zijn een kleie greep van series die ik vroeger keek en nog wel eens terug kijk.

Maar er was één serie waar ik totaal verknocht aan was en dat was Seinfeld.

seinfeld.jpg

Waar gaat Seinfeld over?​

Voor wie nog nooit heeft gekeken: 'de serie over niets' gaat stiekem toch wel ergens over. Alles draait om komiek Jerry Seinfeld, in de serie ook Jerry Seinfeld - en zijn antisociale vriendengroep. Ex-vriendin Elaine (Julia Louis-Dreyfus) is hartstikke neurotisch en sarcastisch, Cosmo Kramer (Michael Richards) is de krankzinnige buurman en beste vriend George Costanza is een tikkie narcistisch mannetje.

De serie beschrijft het alledaagse leven van 4 totaal verschillende karakters :

Jerrie Seinfeld (gespeeld door de gelijknamige acteur)

jerrie.jpg


zijn buurman Cosmo Kramer (Michael Richards)

cosmo kramer.jpg


zijn beste vriend George Costanza ( Jason Alexander)

george.jpg

Jerrie zijn ex-vriendin Elaine Benes ( Julia Louis-Dreyfus )

Elaine Benes.jpg


Dan heb je nog Newman:

newman.jpg


Hij is de aartsvijand van Jerry Seinfeld en vriend van Kramer en probeert met smerige plannetjes ( waar die kramer bij betrekt ) het leven van Jerry zuur te maken. Met alle bizarre gevolgen van dien.

Er zijn een aantal afleveringen / scenses die ik leuk vind waaronder deze :
The soup Nazi
Cosmo
Kramer donates blood

jammer genoeg is de beeldkwalitijd niet altijd gelwedig van die fijne site waar allemaal filmpjes op staan, anders had ik er nog meer geplaats 🤪

Waar mijn gerecht over gaat kom uit de aflevering : The Jimmie, waar George Costanza Kung Pao Chicken eet.

Eerst ff een intro over de aflvering: The Jimmie ( jammer genoeg mag ik niet meer dan 10000 tekens typen, dus dan worden het korte fragmentjes uit de bewuste aflevering:

Elaine Meets Jimmy

Jimmy's Down

Tim Whatley's Scandalous Dental Practice

Meneer Wilhelm komt binnen terwijl George aan de telefoon is met sportgroothandels en praat over "prachtige sportuitrusting" (de schoenen) en het zweten van de Kung Pao-kip die hij als lunch heeft gegeten. Wilhelm raakt ervan overtuigd dat George de apparatuur heeft gestolen en geeft hem aan bij de teameigenaar, George Steinbrenner. Door de stress begint George in de derde persoon te praten; dit brengt Steinbrenner in verwarring, die uiteindelijk over zijn lunch praat en de gestolen apparatuur volledig vergeet ( George likes his chicken spicy )

George likes his chicken spicy

Ik kan nog uren door auwhoeren over deze serie maar uit eindelijk gaat het om het eten wat in de serie voor komt.

405a3ce9-87df-4b49-8aee-a4f67a17aae1.JPG

Bendodigheden:

  • Bbq
  • Wok
  • Zeef
  • Kommetje voor de Arachideolie op te vangen
  • WokSpatel
  • Arachideolie
kip marinade ingrediënten
  • 400 gram kippendijen in blokjes
  • 1 eiwit
  • 1 Eetlepel water
  • 2 tl sesamolie
  • 2 Eetlepel donkere soja saus
  • 1 eetlepel rijstazijn
  • 2 tl maïzena
  • 1/4 tl zout
  • 1/4 tl witte peper
Kung Pao Saus ingrediënten:
  • 1 1/2 Eetlepel kristalsuiker
  • 2 tl maïzena
  • 1/2 tl zout
  • 1 1/2 eetlepel sojasaus
  • 1 Eetlepel rijstazijn
  • 2 Eetlepel zwarte azijn
  • 2 tl kipboullion poeder
  • 1 Eetlepel chilibonenpasta ( je kunt meer toevoegen op einde )
Voor het maken van de Kung Pao:
  • Indien nodig arachideolie
  • 3/4 cup rauwe pinda's, gepeld
  • 1/2 cup Sichuan-peperkorrels
  • Gemarineerde kip
  • 2 tot 3 pepertjes ( ik heb lemon drop pepers gebruikt,De peper zelf heeft een lichte citroen smaak waar ik gek op ben )
  • 6-8 bosuien in partjes van 1 cm gesneden
  • 1stukje gember, geschild en fijngehakt
  • 1 paprika in stukjes
  • 4-5 teentjes knoflook, fijngehakt
  • Kung Pao Saus
Kip Marinade:
  1. Doe de kip, het eiwit en het water in een middelgrote kom.
  2. Voeg de sesamolie, sojasaus, azijn, maizena en witte peper toe. Roer en masseer de kip tot alles goed gemengd en ingedikt is.
  3. Laat de kip 15-20 minuten marineren op kamertemperatuur.
IMG_5575.jpg


Kung Pao Saus :
  1. Klop in een kleine kom de suiker, maizena en zout door elkaar.
  2. Meng in een middelgrote kom de sojasaus, beide azijnen, bouillonpoeder, water, chilibonenpasta en het maizenamengsel.
  3. Zet weg tot gebruik.
IMG_5573.jpg



De bereiding van de Kung Pao


Bereid je Bbq voor om erop te wokken.

Zet op een tafeltje naast je bbq een zeef en een kom ( deze zul je nodig hebben om de pinda’s en de Sichuan-peperkorrels te zeven.
En alle ingrediënten

IMG_5576.jpg


Voeg ongeveer 1/2 cup arachideolie toe aan een koude wok en verwarm op hoog vuur terwijl je de olie ronddraait. Zodra de olie begint te roken, haal je de olie uit de wok. Dit helpt de wok te temperen voor het koken.

Vervolgens voeg ongeveer 2 cups nieuwe arachideolie toe aan de wok.

IMG_5581.jpg


Zodra de nieuwe olie is voorverwarmd, voeg je de pinda's toe en kook ze tot ze helemaal knapperig maar niet te donker zijn. Roer de pinda’s door zodat ze niet aanbranden in de wok

IMG_5579.jpg


Zodra de pinda's krokant zijn, zeef je de pinda's en bewaar je ze. Voeg de olie weer toe aan de wok.

Voeg de sichuan-peperkorrels toe. Rooster ze 30 seconden in de olie en zorg ervoor dat ze niet verbranden ( wat een zaligheid van geur komt er toch van die sichuan-peperkorrels af ) Zeef de peperkorrels en gooi ze weg. Breng de nu gekruide olie terug naar de wok.

IMG_5580.jpg



Voeg nu de kip toe en kook dit een halve minuut tot 1 minuut of tot de kip volledig ondoorzichtig is geworden, maar niet gaar. Zeef de kip eruit en doe ongeveer 1/2 cup olie terug in de wok.
Voeg vervolgens de gehakte pepers en groene uien toe aan de wok dit even ( George likes his chicken spicy ! ) Als het mengsel te droog wordt, voeg dan indien nodig nog een beetje olie toe aan de wok.

IMG_5583.jpg


Voeg de gember en knoflook toe en wok dit. Voeg de kung pao-saus, kip en pinda's weer toe aan de wok en roer om te combineren. Voeg eventueel meer sojasaus of bonenpasta toe om de kleur en smaak te verdiepen. Roerbak nog 1,5 min om de smaken te combineren.

IMG_5584.jpg


en klaar is je Kung Pao chicken Seindfeld Style

IMG_5588.jpg


@Sander Dankjewel voor het thema deze maand! Het was leuk om te doen en het voorwerk heeft me ook plezier op geleverd door weer met tranen in me ogen van het lachen die heerlijk zinloze serie Seinfeld te kijken👍

Dankjewel voor het lezen mensen.

Groet,
Roy
 
Laatst bewerkt:
Fantastisch Roy, hartstikke leuk om mee te lezen en wat een zalige plaatjes heb je gemaakt!

Seinfeld. Geniaal. Fragmentjes ook allemaal leuk. Mooi inkijkje in jouw kijk-historie en zieltje ook. Bravo!

Zal dat zalig zijn man die mooie geroosterde sichuan bloemetjes, ik vind dat zo'n zalig geurende specerij.

Dit gerechtje gaat zo op de to do lijst. Hartstikke bedankt voor het delen en veel succes bij de wedstrijd!
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk dit soort Aziatische gerechten. Daar kan je mij echt voor wakker maken 😍
 
Mooi gerecht kerel! Veel werk maar prachtig eindresultaat 👍🏻💪🏻

Ook leuk om weer eens te lezen dat er fans zijn van OZ.

Nu beetje door de tijd ingehaald maar vette en rauwe serie 🙏🏻🙏🏻
 
Wat een verslag man .
Ga hem uitprinten, heb ik meteen een boek voor op vakantie 😅.
Top gedaan 👌🏼kerel
Ziet er heerlijk uit .
 
Ik dacht al, wat ruik ik in de regio. Bleek dus bij jou te zijn.
Ziet er weer fantastisch uit.
Recept gaat op de todo list.
Lekker.
 
Wauw wat een mooi verhaal en het lijkt me een heerlijk recept! 😋
Proef je iets terug van de bbq is of puur de hitte bron?
 
Prachtig verhaal, hier nooit echt Seinfeld gekeken maar band of brothers des te meer.
Ik snap je gevoel in de donkere bossen van de Ardennen helemaal.

Erg mooi gedaan en beschreven.

Succes met de wedstrijd!
 
Dit gerechtje gaat zo op de to do lijst. Hartstikke bedankt voor het delen en veel succes bij de wedstrijd!
Wij hebben er gisteren heerlijk van gegeten!
Dankje Sander , jij ook succes met de wedstrijd. Ik vond het een leuke uitdaging deze maand 😀

Ook leuk om weer eens te lezen dat er fans zijn van OZ.

Nu beetje door de tijd ingehaald maar vette en rauwe serie 🙏🏻🙏🏻
Die serie vond ik vroeger geweldig Buuk! Zoals je zelf al zegt rauw, eigenlijk was die serie ver voorruit in zijn tijd, zoiets zou nu niet meer op tv kunnen.
 
Proef je iets terug van de bbq is of puur de hitte bron?
Nee, ik heb de Bbq voor deze puur gebruikt als hitte bron, je zou eventueel de nootjes van een rooksmaakje kunnen voorzien. Wat je wel moet doen als je dit gerecht, maakt zijn alle ingrediënten mies en plas voor handen hebben want eenmaal aan wokken gaat het hard, binnen 5 min is het gerecht klaar
 
Lekker man, mies en plas! :ROFLMAO:
 
Terug
Bovenaan Onderaan